Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #14 – Tajemství kreativců odhaleno

Žijeme v zajímavé době. Za posledních 20 let jsme zažili více průmyslových revolucí než generace našich rodičů, prarodičů a praprarodičů dohromady. Vývoj internetu nastartoval boom společného vědění světa. Odkudkoliv kamkoliv po světě putují informace a data rychleji, než stihneme říct internet. To ale lidstvu nestačilo. A tak jsme naše globální vědění posunuli na další úroveň, předali jsme ho do rukou AI.

V tomto článku se na AI podíváme trochu jinak. S nadhledem a lehkostí. Nečekejte hromadu promptů, dnes to bude oddechovka.

AI, těší mě

Babiš odešel z vlády. COVID19 je na ústupu. Ukrajinci Rusům sbalili pelmeně a tanky na cestu. A z AI se za poslední půl rok stalo jedno z hlavních témat v médiích. Kvůli tomu často slýchávám otázky, k čemu mi to bude? Neudělá za mě palačinky, kočku nenakrmí a místo manželky ChatGPT nasadit nemohu, i když bych si to občas přál. Pokud člověk pracuje jako kadeřnice, obsluha za barem, prodavač v obchodě, nebo skladník, obtížně narazí na AI během své pracovní doby. Těchto lidí je v českém rybníčku většina. Nenechme se však stáhnout na scestí většinovým komentářem. To, že pro většinovou populaci AI zdánlivě nepřináší žádné výhody, a je spíše geekovskou hračkou na dlouhé večery neznamená, že nemá přidanou hodnotu.

AI není fráze

Nemohu si odpustit komentář, že i já jsem občas unavený z AI divadélka. Na cokoliv, na co se dá nalepit slovíčko AI, bylo nalepeno minimálně jednou. Pomalu začínám mít strach, že až půjdu příště do obchodu, vyskočí na mě AI paprika a v oddělení pečiva budou vystaveny obzvláště vypečené rohlíky za pomoci AI.

Tato AI rétorika začíná být otravná, nemluvě v kontextu předchozího odstavce o přínosu pro běžnou populaci. Je na čase přestat uctívat AI jako chiméru a dát jí i lidský přesah. AI už dávno není doménou počítačových geeků. To, co bylo před pár měsíci jen hračka pro sortu lidí začíná vystrkovat růžky do všech odvětví, a tedy i v marketingovém prostředí. AI sklízí ovace a není se čemu divit. Firmy zrychlují svoji práci, šetří náklady a uvolňují ruce zaměstnancům.

AI na denním pořádku

AI není živoucí entita. Nemá vlastní názor ani schopnost rozhodovat. AI je nástroj. Stejně jako dělník má svou lopatu, kuchař nůž, studenti VŠE transparent na odvolání děkana, tak v pokročilejších marketingových agenturách, které alespoň klíčovou dírkou nakoukly do 21. století, se využívají AI nástroje. Klienti si uvědomují, že díky AI jsou markeťáci rychlejší a efektivnější. Souboj o zakázku tedy nevyhrají ti, kteří budou AI odmítat, ale ti, kteří ji budou umět nejlépe využívat.

Nejlepší kámoš kreativců, ale ne kreativec

Nalejme si čistého vína. Copywriteři nemusí dělat hodinové rešerše nad tématy. Podklady pro text si nechají vygenerovat a poté ho stylisticky vyladí tak, aby čtenáři předali tu nejdůležitější a správně učesanou informaci. Díky tomu mohou věnovat znatelně více času sloganům či názvům, které přitáhnou divákovu pozornost. Za stejně peněz je tedy víc muziky. Respektive, víc textu a propracovanější nápady.

Mým dalším oblíbeným příkladem, je šetření financí díky generování pozadí fotek. Každý prodejce nyní může svůj produkt zasadit kamkoliv do reálného i smyšleného světa. Nejen, že fotografové nemusí nikam cestovat, ale nemusí ani pronajímat drahý ateliér a shánět propriety, aby pořídili ty pravé záběry. Grafik jen nakomponujeme scénu pomocí promptů. Kolik scén chce. Za čas, který by fotograf strávil na cestě, vygeneruje tolik unikátních prostředí v libovolné tématice s jakýmikoliv proprietami, kdekoliv po světě, jako za stovek hodin dříve účtované práce. Přínos. Nekompromisní.

Zlý jazykové by mohli namítat, že technika fotomontáže je tu už více než 100 let. Vzpomeňme si jen na soudruha Stalina, který s oblibou nechával mazat lidi (z fotek, samozřejmě). Vůbec tento názor nepopírám a s radostí se pod něj podepíšu. Ale uměli jsme během pár minut dokonale vymodelovat unikátní prostředí do kterého dosadíme konkrétní produkt? Bavím se o dokonalém prostředí, se správným nasvícením, stíny, odrazy, a hlavně autorskými právy. Neuměli. Je umělá inteligence zkáza fotografů? A ChatGPT zkázou copywriterů?

Skoro to zní, jako bychom měli dopít latté ze Starbucks, zvednout se od stolu a zavolat na úřad práce, zda by pro nás neměli práci. Opak je však pravdou. Jsme stále stejní lidé, máme pouze nové nástroje, se kterými jsme rychlejší, efektnější a často kreativnější. Přineseme klientovi větší užitek než kdy dřív.

Důkaz místo slibů

Ani Egypťané se zřejmě moc netvářili, když jim byla nabídnuta kladka, jako pokroková technologie. Také se báli se, že jim sebere práci a nebudou potřeba. Vůbec bych se nedivil, kdyby faraónův pekař roznášel po Káhiře drby, jaký nesmysl jsou ta kolečka s lanem. Podobných příkladů z historie bychom mohli vysypat z rukávu celé pískoviště. Něco podobného teď zažívá AI. Podívejme se tedy na faktický přínos AI u klientů. Vybral jsem si pro vás situaci z agentury Taste, na kterém jsem kooperoval.

Podklady v horší kvalitě nevadí

Tvorba bannerových grafik je jedna z klíčových služeb grafických oddělení. Vzhledem ke specifickým rozměrům jsou nároky na rozměry a kompozici podkladů vysoké. Často se stává, že grafici musí podklady od klientů doplňovat, aby kompozice dávala smysl. Co je však nejhorší? Trvá to proklatě dlouho, protože grafik vše modeluje od začátku.

Za pomoci Photoshop Beta se plocha dodané grafiky dá snadno rozšířit. A i následné rozřezání do vhodné velikosti je znatelně jednodušší. Ušetříme tím hodiny práce specialistům a klientovi rozpočet. I proto je Photoshop Beta vše, o čem kdy grafici snili.

Původní podklad od klienta

Původní podklad od klienta

Doplnění fotografie pomocí AI

Doplnění fotografie pomocí AI

Bylo nebylo…

Touto větou začínají všechny pohádky. Minimálně ty, které vždy dobře končí, jako ta naše. Co bylo před pár lety pro běžného smrtelníka nereálné, jako čáry a kouzla, se stalo skutečností. Magickou hůlkou neboli AI, umíme vykouzlit předměty. V opačném případě je nechat zmizet. Pomocí vhodně poskládaných slov tvoříme postavy, jako by to bylo zaříkávadlo. Povídáme si s plochou obrazovkou, jako by to bylo kouzelné zrcadlo. Těžko uvěřit, že se to děje právě teď, a jsme toho součástí.

Vracím se zpět na začátek textu. Žijeme v zajímavé době. Za posledních 20 let jsme zažili více průmyslových revolucí než generace našich rodičů, prarodičů a praprarodičů dohromady. A věřím, že nás jich ještě pár čeká. Buďte u toho s námi v dalších článcích AI Inside Out.

Sdílejte článek

Související články