Pokud se pohybujete v oblasti IT, je velmi pravděpodobné, že jste termín „objektově orientovaný“ už někdy slyšeli. Obvykle je spojen s programováním, avšak tento princip může být použit také při návrhu webových stránek nebo aplikací.
Typický proces návrhu webových stránek začíná uživatelským výzkumem, na který navazuje definice uživatelských scénářů a cílových skupin, návrh struktury webu a nakonec prototypů v různé úrovni detailu.
Co znamená objektově orientované UX?
Kromě přístupu mobile-first a content-first je před návrhem procedurálních akcí brán ohled také na návrh objektů. O celém systému přemýšlíte v souladu s objekty skutečného světa dle mentálního modelu uživatelů, nikoli v souladu s akcemi digitálního světa jako je například vyhledávání, registrace apod.
Na rozdíl od tradičního procesu, kde se zabýváte převážně interakcí a funkcemi, přichází návrh těchto akcí až po definování objektů.
Proč to funguje?
- Sjednotíte způsob myšlení s vývojáři a ušetříte jim spoustu času díky možnosti opakovaně používat různé součásti systému.
- Výsledný návrh více odpovídá mentálnímu modelu uživatelů.
- Návrh webu nebo aplikace se snadno udržuje a rozšiřuje. Objekty lze jednoduše přidat nebo upravit bez ovlivnění zbytku návrhu.
Jak OOUX aplikovat?
- Extrahujte objekty z cílů
Jedním z výsledků uživatelského výzkumu je seznam cílů, které uživatelé na webu plní. Samotné objekty obvykle získáte snadným „vykopírováním“ podstatných jmen z popisu těchto cílů. - Definujte základní obsah objektů
Poté, co máte připraven seznam všech objektů, přidejte ke každému objektu podrobný popis jeho obsahu (základní obsah jako je text nebo obrázky + metadata, která mohou uživatele třídit či filtrovat). - Objekty propojte
U každého objektu přemýšlejte, zda může být tento objekt součástí jiného. Pokud ano, definujte jejich vzájemné vztahy, aby bylo na první pohled zřejmé, jak jsou tyto objekty provázány. - Upravte pořadí všech objektů dle jejich důležitosti
Při určení důležitosti samotných objektů přemýšlejte, které prvky jsou pro vaše uživatele skutečně důležité a které naopak spadají do kategorie „nice-to-have“. Důležitost objektů můžete následně reflektovat v samotném návrhu stránek. Nahoru umístíte důležité objekty, zatímco dolů umístíte objekty s nízkou důležitostí, případně je můžete skrýt v rozbalovacích nabídkách apod.
Objektově orientované UX není nový proces, ale pouze nová složka, která se přidá k vašemu současnému procesu návrhu. Celému návrhu přidá jednoduchost a soudružnost. Objektový systém odvozený přímo z cílů uživatelů vám usnadní komunikaci s ostatními návrháři, vývojářským týmem, ale i samotným klientem.
Chcete-li se dozvědět o tomto přístupu více, hledejte jméno Sophia Voychehovski.