Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Objektově orientované UX (OOUX)

Pokud se pohybujete v oblasti IT, je velmi pravděpodobné, že jste termín „objektově orientovaný“ už někdy slyšeli. Obvykle je spojen s programováním, avšak tento princip může být použit také při návrhu webových stránek nebo aplikací.

Typický proces návrhu webových stránek začíná uživatelským výzkumem, na který navazuje definice uživatelských scénářů a cílových skupin, návrh struktury webu a nakonec prototypů v různé úrovni detailu.

Co znamená objektově orientované UX?

Kromě přístupu mobile-first a content-first je před návrhem procedurálních akcí brán ohled také na návrh objektů. O celém systému přemýšlíte v souladu s objekty skutečného světa dle mentálního modelu uživatelů, nikoli v souladu s akcemi digitálního světa jako je například vyhledávání, registrace apod.

Na rozdíl od tradičního procesu, kde se zabýváte převážně interakcí a funkcemi, přichází návrh těchto akcí až po definování objektů.

Proč to funguje?

  • Sjednotíte způsob myšlení s vývojáři a ušetříte jim spoustu času díky možnosti opakovaně používat různé součásti systému.
  • Výsledný návrh více odpovídá mentálnímu modelu uživatelů.
  • Návrh webu nebo aplikace se snadno udržuje a rozšiřuje. Objekty lze jednoduše přidat nebo upravit bez ovlivnění zbytku návrhu.

Jak OOUX aplikovat?

  1. Extrahujte objekty z cílů
    Jedním z výsledků uživatelského výzkumu je seznam cílů, které uživatelé na webu plní. Samotné objekty obvykle získáte snadným „vykopírováním“ podstatných jmen z popisu těchto cílů.
  2. Definujte základní obsah objektů
    Poté, co máte připraven seznam všech objektů, přidejte ke každému objektu podrobný popis jeho obsahu (základní obsah jako je text nebo obrázky + metadata, která mohou uživatele třídit či filtrovat).
  3. Objekty propojte
    U každého objektu přemýšlejte, zda může být tento objekt součástí jiného. Pokud ano, definujte jejich vzájemné vztahy, aby bylo na první pohled zřejmé, jak jsou tyto objekty provázány.

    Ukázka propojení objektů

    Ukázka propojení objektů (Převzato ze článku Object-Oriented UX)

  4. Upravte pořadí všech objektů dle jejich důležitosti
    Při určení důležitosti samotných objektů přemýšlejte, které prvky jsou pro vaše uživatele skutečně důležité a které naopak spadají do kategorie „nice-to-have“. Důležitost objektů můžete následně reflektovat v samotném návrhu stránek. Nahoru umístíte důležité objekty, zatímco dolů umístíte objekty s nízkou důležitostí, případně je můžete skrýt v rozbalovacích nabídkách apod.

    Objekty seřazené dle jejich důležitosti

    Objekty seřazené dle jejich důležitosti (Převzato z prezentace Object Oriented UX for Responsive Design)

Objektově orientované UX není nový proces, ale pouze nová složka, která se přidá k vašemu současnému procesu návrhu. Celému návrhu přidá jednoduchost a soudružnost. Objektový systém odvozený přímo z cílů uživatelů vám usnadní komunikaci s ostatními návrháři, vývojářským týmem, ale i samotným klientem.

Chcete-li se dozvědět o tomto přístupu více, hledejte jméno Sophia Voychehovski.

V Taste Medio pracuji již třetím rokem jako UX Designer. Našim klientům pomáhám s hledáním řešení jejich problémů, úpravou nebo testováním současných webových prezentací a novými nápady, jak se v oblasti onlinu posunout dále. Ve volném čase se věnuji stavbě hi-fi zařízení, sportu a své rodině.

« Zpět na odborné články

Související články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář