Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Pište jako bozi sociálních sítí

Úspěšný příspěvek pro sociální sítě není jen o veselých emoji, hezkých obrázcích a vypublikování v dobu, kdy se to sledujícím nejvíc hodí. Nekvalitním popiskem totiž můžete celý post naprosto pohřbít. Proto jsme pro vás připravili checklist 3 kroků každého tvůrce kvalitních textů na social. Nezapomínáte na něco?

Krok 1.: Poznejte svého (ne)přítele

Než se vůbec pustíte do psaní postu na sociální sítě, ujistěte se, že dobře víte, KDO je konzumentem obsahu, PROČ (za jakým účelem) příspěvek vzniká a CO jím přinesete čtenáři. Žádný post nepište jen tak do větru a ‚‚jen aby něco vyšlo‘‘. Bezobsažné příspěvky nikoho nezajímají.

Dále se zamyslete nad přirozenou mluvou svých fanoušků na sociálních sítích. Proč mluvit jako kniha, když vaši cílovku tvoří hlavně teenageři, pro než jsou termíny i přílišná spisovnost zcela nepřirozené? Termínům se vůbec vyhýbejte. Stejně tak dlouhým větám. Pište jako lidi.

Nezapomínejte ani na značku. Každý post na sociálních sítích by se měl držet pravidel brandové a obsahové strategie čili nenarušujte tonalitu společnosti, neodbočujte od nastavených témat. Tím byste své followery akorát zmátli.

Facebook post Svijany

Krok 2.: Dodržujte strukturu příspěvku

Pamatujete si na hodiny slohu, kde po vás češtinářky požadovaly osnovy? Příspěvky pro sociální sítě jednu obecnou mají taky. Myslete na ni. V úvodu nastiňte téma, zeptejte se na blízký problém, vzbuďte pozornost. Např.: Znáte ty nervy drásající fronty před kasou? Těm je konec!

Nyní přichází na řadu hlavní sdělení. Zde sdělte klíčovou informaci, nabídněte řešení předešlého problému. Např.: V našich supermarketech nově najdete samoobslužné pokladny, které zrychlí proces placení až o 30 %!

Na závěr by nemělo chybět jasné call2action. Nespokojte se však s obligátním Co si o tom myslíte?, protože na takové CTA vám odpoví jen mizivý zlomek lidí. Buďte přesnější! Např.: Už jste si je vyzkoušeli? Pochlubte se se svou zkušeností v komentářích.

Facebook post Centropen

Krok 3.: Buďte psi na gramatiku i stylistiku

Na sociálních sítích platí, že čím kratší, tím lepší! Proto cokoliv napíšete, to osekejte. Až na smysluplnou kost. Vyvarujte se omáčce, ta nikoho nezajímá. Lidé touží po rychlých informacích a instantní zábavě.

V otázkách stylistiky pamatujte, že v české větě patří známá informace na začátek a nová nebo důležitější až na konec. Také příliš neexperimentujte s postavením větných členů. Přestože se náš jazyk pyšní volným slovosledem, stále platí určité zákonitosti. Nejste si jimi jistí? Povolejte si na pomoc copywritera!

Ten vám rovněž přijde vhod při korekturách. Čárky, i zaměněné za y nebo s za z mohou z firmy, pro kterou příspěvky tvoříte, udělat pěkného pitomce. A pozor na zlotřilé oficiální či místní názvy! Ty se často vymykají pravidlům pravopisu. Vždy si je nejprve ověřte u oficiálního zdroje, než je pustíte do světa.

Do textařských vod jsem skočila v roce 2009 a od té doby si v nich vesele plavu. V Tastu se zabývám copywritingem všeho druhu od kreativních claimů až po kompletní textaci webů. Nadšeně strkám nos také pod pokličku obsahových strategií, UX a brandu. Ve volném čase se pak učím kódit, bloguju, čtu, fotím, cestuju a jako správný copywriter do sebe liju jedno kafe za druhým.

« Zpět na odborné články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář