Sociální sítě jsou nejjednodušším prostředkem, jak komunikovat se svými zákazníky, to je jasné. Představují taky způsob, jak rychle a relativně levně doručit informaci široké (anebo úzké) mase lidí. Jak ale komunikovat efektivně a jak vůbec poznat, co je efektivní? Naštěstí existuje řada nástrojů, které toto usnadňují.
Máte stránku na Facebooku, kde vám denně přibývají desítky komentářů a dotazů? Spravujete instagramový profil a vaše hashtagy naskakují jak houby po dešti? Staráte se o reklamní kampaně, kde se protočí dost peněz? Tak to vám gratuluji. No, vlastně ani ne. My to máme taky a tak jsme museli vyřešit, jak to co nejlépe ukočírovat.
Jaký nástroj zvolit?
Jaké nástroje známe?
Analytických nástrojů je opravdu celá řada, většina z nich je placených a málokterý umí vše, co by se vám (nám) líbilo. Samozřejmě se liší i funkcemi, některé nástroje jsou primárně monitorovací (Keyhole, Mention), další k monitoringu přidávají i analytiku a správu. Mezi ty nejznámější u nás patří Hootsuite, Socialbakers či Zoomsphere, ve světě se používají i třeba Sprout Social, Buffer, Simply Measured a další. Kromě funkcionality se odlišují i cenou za počet profilů či členů týmu a přirozeně vizuální stránkou a uživatelskou přívětivostí. Samozřejmě jednotlivé sociální sítě mají své analytické nástroje, jako je Facebook Insights nebo Twitter Analytics. Dost toho řekne i duchovní otec webové analytiky, tedy Google Analytics.
Podrobněji si ukážeme Facebook Insights, Zoomsphere a Socialbakers, konkrétně analytiku, komunikaci s uživateli a správu na Facebooku. Všechny tři u nás v Sunu používáme, můžeme tedy zhodnotit jejich plusy i mínusy.
Analytika
Ještě jedna věc je potřeba zmínit, zdrojem dat je vždy Facebook. Všechny další nástroje by tedy měly mít stejný přístup ke zdrojovým datům a tedy i ukazovat stejná data. No, ne vždycky tomu tak je. A ještě jedna věc, než začneme s popisováním jednotlivých nástrojů, ač by se to na první pohled nemuselo zdát, tak FB data svých uživatelů dost chrání a tak se k řadě zajímavých dat vůbec nemáme šanci dostat (e-mailové adresy fanoušků stránky, bližší údaje o uživatelích, kteří interagovali s naším obsahem aj.).
Facebook Insights
Představuje základní analytický nástroj, které je zdarma a přístupný komukoliv, kdo má alespoň analytickou roli u stránky. Zobrazuje údaje o stránce, příspěvcích, základní metriky, údaje o fanoušcích či data dalších (konkurenčních stránek) v jednoduchých grafech. Nevýhodou je absence porovnávání jednotlivých období i stránek a hlavně pravěký export – ten je možný pouze v excelovských tabulkách.
Facebook Insights
Zoomsphere
Nástroj českých vývojářů poskytuje analytických dat daleko více. Na základní stránce je možné navolit si různé moduly od analytických či porovnávacích, nabízí moduly na komunikaci s uživateli i plánování příspěvků a monitoring. To vše v jednom balíčku za jednotnou cenu (400 € měsíčně).
Zoomsphere moduly
Do reportu si jednoduše navolíte metriky, které požadujete, vyberete si druh grafu a období a pak už exportujete v pdf. Jednotlivé grafy si můžete podle libosti pojmenovávat a psát k nim komentáře. Grafy lze taky exportovat v dalších formátech (png, jpg, csv,…).
Ukazatelů nabízí Zoomsphere dost. Rozděluje je do několika částí: údaje o uživatelích a fanoušcích, dosah a imprese stránky, engagement, příspěvky stránky a údaje o nich a page stories. U každé části si vyberete konkrétní metriku, která vám nebo klientovi nejvíce vyhovuje. Můžete taky vaše jednotlivé profily mezi sebou porovnávat nebo srovnat s konkurencí. Ke grafům si navíc můžete přidat porovnání s předchozím obdobím.
Pro tvorbu reportů je Zoomsphere opravdu šikovný, pokud zrovna nebojuje s nějakými technickými problémy (což není výjimkou). Občas se tak stane, že data jsou dost odlišná oproti těm z Insights a někdy se liší i data jednotlivých grafů přímo v Zoomspheru.
Zoomsphere: Výběr typu grafu
Zoomsphere: Dosah příspěvků
Socialbakers
Socialbakers je patrně nejznámější analytický nástroj pro sociální sítě u nás. Nabízí více možností práce s daty ze sociálních sítí než Zoomsphere, ale taky si za to nechá pěkně zaplatit. Vybrat si můžete ze tří balíčků (plánů), přičemž první zahrnuje analytiku, reporting, dashboard, nástroje pro plánování a komunikaci s uživateli. Platíte přitom za každý profil, který chcete používat. Další balíčky obsahují navíc funkce jako je integrace dat z Google Analytics, pokročilejší dashboard (přehledný způsob shrnutí dat, která vás zajímají) a predikování výkonu kampaní a tím i (snad) lepší výkonnost. Ukážeme si možnosti hlavně prvního balíčku a některé funkce druhého.
Socialbakers dashboard
Analýzy a reporty lze v SB dělat dvěma způsoby. Buď přímo v dashboardu, kde si můžete propojit data z FB, Instagramu i dalších sociálních sítí nebo GA. Využívat můžete už předpřipravené šablony, nebo si vytvoříte vlastní, do kterých si vyberete metriky a podobu grafů podle sebe. Jde si s tím dost pohrát a následně stáhnout v pdf nebo sdílet dalším členům v týmu.
Druhou možností je analytický modul, který je celkově přehlednější než v Zoomspheru, ale zato neumožňuje takovou volnost v tvorbě reportů a metrik. Grafy jsou předem dané a jediné, co na nich ovlivníte je časový rozsah a barva sloupců (woow). Základní metriky tam ale nechybí a většinou grafy nepotřebujete měnit ze sloupcového na výsečový apod., takže tohle nevadí. Co je ale méně příjemné, je tvorba reportů, nemůžete si totiž navolit do jednoho pdf souboru grafy a metriky podle sebe, ale musíte se spokojit s předem danými reporty. Nebo si exportovat každý graf zvlášť a vkládat do prezentace.
Socialbakers ale umí i další věci. Například dokáže vyhodnotit (i v tom prvním balíčku), jestli promujete příspěvky efektivně. Pozná (prý s 93% pravděpodobností) i promované příspěvky u konkurence a ty pak porovná s vašimi posty. Také se třeba podrobněji věnuje analýze vašich videí. Další šikovnou funkcí je možnost označovat příspěvky labely. Takže si snadno vyhodnotíte úspěšnost kampaní, nebo porovnáte jednotlivé kampaně mezi sebou.
Socialbakers: Promoted Posts Strategy
Správa obsahu
Obsah je král, jasně. Pokud tvoříte obsah pro jednu stránku a nemusíte si příspěvky schvalovat s klientem, tak máte práci dost usnadněnou, v opačném případě se hodí nějaký systém, jak si tuto práci ulehčit.
O nutnosti pracovat v Bussiness manageru tady snad ani nebudu psát, to je samozřejmost. Facebook v současné době postrádá možnost nějakého sofistikovanějšího plánovače. Příspěvky si samozřejmě můžete naplánovat dopředu nebo si je uložit do konceptů. To je ale všechno. Neexistuje možnost schvalování příspěvků, psaní komentářů k náhledu příspěvku ani kalendář, kde by byly posty přehledně zobrazeny.
Facebook: Tvorba příspěvku
Zoomsphere
Oproti FB Zoomsphere plánovač (publisher) nabízí a celkem pěkný a jednoduchý. V kalendáři si vyberete den, kdy chcete publikovat a pak už jen tvoříte příspěvek. Přidat můžete klasický obrázek, video, linkpost a carousel. Nevytvoříte canvas ani videoprezentaci. Příspěvky také můžete označit tagy a psát k nim komentáře.
Asi uživatelsky nejpříjemnější je možnost nastavení si stavu, v jakém příspěvek je. Tedy jestli je schválen a může být zveřejněn, připraven ke schválení nebo jestli zatím čekáte na dokumenty. Podle toho se příspěvky zbarví a barvičky mají všichni rádi. Můžete taky nastavit, kdo příspěvky uvidí.
Nevýhodou (mimo toho, že ne všechny formáty lze vytvořit) je fakt, že k příspěvkům naplánovaným v publisheru nepřidáte reklamu. Takže pokud víte, že chcete v neděli spustit promo právě zveřejněného příspěvku a nemůžete to ten den udělat, tak stejně naplánujete příspěvek ve FB a nastavíte si k němu i reklamu. Ale chápu, že tohle nelze snadno technicky vyřešit, vzhledem k tomu, že reklamní účet stojí tak trochu mimo FB profil.
Zoomsphere: Publisher
Socialbakers
V Socialbakers mají publisher taky. Umí snad všechno, co Zoomsphere, ale není tak pěkný a jednoduchý. Zato má pár dalších užitečných funkcí. Tak třeba můžete vytvořit darkposty. Nebo přímo v publisheru nastavit základní cílení.
Socialbakers má také poměrně propracovaný systém různých rolí a schvalování. Takže sice můžete vytvořit příspěvek, ale pokud nemáte dostatečně vysokou roli (nebo vám ho někdo neschválí), tak se nezveřejní. To a další činnosti můžete ale (třeba klientovi) přiřadit a notifikovat ho e-mailem. K příspěvkům můžete taky přidat status a dát tak ostatním najevo, v jakém jsou stavu.
Socialbakers: Publisher
Komunikace
Správný community management je pro každou stránku na sociálních sítích klíčový. Mít přehled o tom, co se na vašem profilu děje, reagovat na komentáře a zprávy je nutností. Zároveň to může být ale časově dost náročné, a proto je super tuto činnost dělat efektivně. Jak?
Facebook před nějakou dobou v tomto ohledu dost pokročil, když spojil zprávy, komentáře a příspěvky uživatelů do jednoho inboxu. Dá se tak plnohodnotně komunikovat přímo v prostředí FB. Jednotlivé zprávy si můžete označit jako hotové, k vyřízení nebo spam a setřídit si je tak, aby vám nic neuniklo. Navíc můžete z Facebooku spravovat i Instagram.
Martinův mediální úspěch
Zoomsphere
Zoomsphere nabízí dva moduly pro komunikaci s uživateli a oba fungují dobře. Ať už v modulu Customer care nebo Social media feed si vyberete požadovaný profil a pak se vám zobrazují příspěvky (zprávy, hodnocení, komentáře) od těch nejnovějších, vy na ně můžete rovnou odpovědět a odškrtnout si ty vyřízené.
Zoosmphere: Customer Care
Socialbakers
A opět, Socialbakers tohle všechno umí taky a opět přidává i něco navíc. V sekci Community buď můžete spravovat všechny profily najednou, nebo si vybrat jeden. Dál si navolíte několik sloupců (feedů) podle toho, co chcete sledovat. Mezi možnostmi jsou samozřejmě příspěvky a zprávy od uživatelů, ale i příspěvky a komentáře či zprávy, které zveřejňuje stránka (to je skvělé pro klienta nebo social media managera), darkposty, promované posty a taky monitorovací feed (ke sledování klíčových slov).
Pokud si třeba nevíte rady s odpovědí na dotaz zákazníka, můžete zprávu přiřadit na někoho jiného, kdo buď přímo odpoví, nebo vám pošle interní odpověď. Odpadá tak nutnost komunikovat mimo nástroj. Dále SB nabízí reportování i v části Community.
Co si tedy vybrat?
Zkusím to co nejvíce shrnout:
Analytika ve Facebooku je nedostatečná, správa obsahu není úplně pohodlná, komunikace s uživateli je nyní dostačující. Všechny nástroje jsou zdarma. Pokud neřešíte moc stránek, umíte s excelem nebo vám na datech tolik nezáleží, tak nebudete potřebovat další nástroj.
Zoomsphere je fajn. Ve všech kritériích, která jsme dnes řešili. Reporty si přizpůsobíte tak, jak potřebujete, občas zkousnete nějakou tu chybu v grafech nebo to, že ne všechny formáty příspěvků naplánujete přímo v prostředí nástroje. Komunikace v Zoomspheru je taky naprosto dostačující. Navíc je jednoduchý na práci, v podstatě je vše intuitivní. Výhodou je jednotná cena pro neomezené množství profilů. Je to ideální nástroj pro agentury.
Socialbakers je taky fajn. I v tom prvním balíčku (Social Media Analytics, Reporting & Publishing) nabízí více funkcí než Zoomsphere. Platí se ale za každý profil, ne fixní částka. Výborným nástrojem je dashboard, kde si můžete propojit data z různých zdrojů a vytvářet si reporty, jak uznáte za vhodné. Socialbakers Analytics naproti tomu neumožňuje reporty příliš upravovat (jinak než exportováním jednotlivých grafů třeba do prezentace), na druhou stranu jsou reporty ale poměrně obsáhlé a většinou není třeba tam něco přidávat. Obecně je práce v SB trochu náročnější na zaučení se, ale není to nezvladatelné. Je to ideální nástroj, pokud spravujete více profilů na sociálních sítích jedné značky a sledujete i dění na webu, nebo jsou vámi spravované profily velké a věnujete jim hodně času.
Předtím, než se rozhodnete pro jakýkoliv nástroj, si ujasněte, co vlastně potřebujete, zkuste si free trialy a domluvte schůzky, kde vám možnosti ukážou. Jste aktivní i na dalších sociálních sítí? I to berte v potaz při výběru.
A jaké máte zkušenosti s nástroji pro sociální média vy? Pište do komentářů.
Tento článek byl zveřejněn 17. 7. 2017 na Sunitce. Taste Sun je dnes součástí skupiny Taste.