Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Storytelling: Váš klíč k srdci zákazníka

Přestaňte své zákazníky opíjet rohlíkem. Dejte jim to, co chtějí – skutečný příběh! Ne, žádné výmluvy, dokonce i vy máte příběh, kterým si můžete podmanit davy. Jen jej musíte správně uchopit. Zjistěte jak!

Co je storytelling

Storytelling lze popsat jako techniku vyprávění příběhů. A představte si, že ji pravděpodobně sami používáte takřka denně. Vyprávíte příběhy, když se snažíte omluvit pozdní příchod. Když přesvědčujete protistranu o své pravdě. Když popisujete zážitky z dovolené. Se storytellingem jste se dokonce setkali už jako malé děti. Copak vám máma s tátou nečetli pohádky? Tak vidíte, vyprávění příběhů znáte jako vlastní boty. Nezbývá než ho přeměnit v zisk.

Proč se vyplatí storytelling používat

Již víte, že v businessu hrají významnou roli emoce. Jen zřídka lidé nakupují rozumem. Zpravidla vytahují peněženky, protože věc jednoduše chtějí, líbí se jim. Představují si ji jako součást své budoucnosti. To přece chcete!

Stačí dát produktu či značce příběh. Jím probudíte nejen emoce, nýbrž dokážete člověku vnuknout i žádoucí asociace (např. To je ta značka, která pomáhá lidem s leukémií.), podtrhnete svou originalitu, podnítíte zvědavost, odůvodníte své kroky, stanete se zapamatovatelnými.

Kde se se storytellingem vytasit

Kdekoliv! V marketingu funguje storytelling jako mucholapka, jen vyprávějte příběhy a nevymýšlejte si pohádky. Zařaďte techniku do své webové prezentace, kde návštěvníkovi stránek odvyprávíte, jakými úskalími jste si při budování značky prošli, kde se vzal nápad pro váš business, jak dlouho trvaly přípravy, kde jste narazili, z čeho jste se poučili, co jste zažívali při prvních ziscích… Pokud chcete na zákazníka skutečně udeřit, postavte jej do role hrdiny, jenž vás zachránil.

Storytelling se vyjímá také v produktových popiscích. Pokud nemá za sebou váš výrobek zajímavé pozadí, využijte personifikaci. Popište potenciálnímu zájemci, jak mu zboží změní život, na co se s ním může těšit. Inspirujte se recenzemi spokojených majitelů, jež si produkt již koupili.

Ve článcích použijte prvky storytellingu v podobě strhujících detailů, budování napětí, vtažení čtenáře do děje. Jakmile čtenáře proměníte v součást příběhu, máte prakticky vyhráno. Stačí jednoduchá větička jako: ‚‚A to byste nevěřili, co následovalo!“ V delších textech používejte krátké věty a dbejte, abyste mu dávali dostatečný spád. Můžete mít sebelepší příběh, ale pokud se u něj začne publikum nudit, téma vás nezachrání.

Na sociálních sítích a v e-mailech si neustále připomínejte, že vaše obecenstvo očekává rychlé informace, nepřišlo si počíst. Váš příběh musí mít grády. Buďte struční, představujte překvapivý či blízký problém, nebojte se zahrát na kontroverzní strunu.

Jak vyprávět příběhy

Napínejte nitky zvědavosti, nevyzrazujte mu celou pointu hned na začátku. Vyprávějte neuvěřitelně uvěřitelně. Co to znamená? Všichni čtenáři by měli být schopni se s něčím ztotožnit. Vložte do textu své nadšení, ale hlavně se držte předem promyšlené struktury. V copywritingu pravidla slohových prací ze základní školy směle porušujte, avšak v případě storytellingu si osvěžte kritéria vyprávění.

Vyvarujte se extrémům i nesplnitelným slibům. Takové snadno poškodí vaši značku. Totéž platí pro narušenou tonalitu. Komunikujete určitým tónem, zákazníci vás podle něj vnímají. Jakmile komunikaci změníte, způsobíte zmatky. Najednou už pro lidi nebudete tím, za co vás měli.

Udělejte svůj první krok

Vytáhněte si papír a začněte tvořit. Ať už chcete přepsat stránku O nás, nebo vytvořit chytlavý popisek výrobku, vše začíná sběrem poznámek. Zaznamenejte vlastní vzpomínky, zkušenosti, zjišťujte detaily od zákazníků i kolegů. Svůj příběh nejspíš nevytvoříte přes noc, ale za den můžete nasbírat klíčové informace, na nichž finální dílo postavíte.

Do textařských vod jsem skočila v roce 2009 a od té doby si v nich vesele plavu. V Tastu se zabývám copywritingem všeho druhu od kreativních claimů až po kompletní textaci webů. Nadšeně strkám nos také pod pokličku obsahových strategií, UX a brandu. Ve volném čase se pak učím kódit, bloguju, čtu, fotím, cestuju a jako správný copywriter do sebe liju jedno kafe za druhým.

« Zpět na odborné články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář