Google tag manager (GTM) umožňuje správu a nasazení měřicích kódů (tagů) na webové stránky bez nutnosti zásahu do zdrojového kódu webu. Výrazně pak dokáže zefektivnit a zjednodušit práci s webovou analytikou a online marketingem. V tomto článku se vám pokusím přiblížit hlavní výhody a nevýhody použití GTM a ukážu vám v něm také konkrétní scénáře, kde je tento nástroj neocenitelný.
Výhody použití Google Tag Manageru
Těch výhod je pro webovou analytiku samozřejmě hned několik:
- Snadná správa tagů
GTM umožňuje centrální správu všech měřicích kódů a usnadňuje tak jejich nasazení a údržbu. Doporučuji vám ale používat správné jmenné konvence (názvosloví). - Bez zásahu do kódu
K nasazení nových tagů nebo úpravu těch stávajících nepotřebujete měnit kódu webu, a obejdete se tak i bez vývojářů. - Rychlost implementace
Přidání nových měřicích kódů je rychlé a jednoduché, takže můžete téměř okamžitě reagovat na jakékoliv nové požadavky v analytice nebo marketingu. Toto umožňují zejména předpřipravené tagy a šablony. - Debugging a testování
Obrovskou výhodou je v GTM je debugging. Máte totiž k dispozici nástroje pro testování a ladění tagů před jejich nasazením a můžete tak minimalizovat riziko případných chyb. - Verzování
Každá změna se ukládá jako další verze. V případě potřeby se tak můžete kdykoliv vrátit k předchozím verzím. - Integrace s dalšími nástroji
GTM se snadno integruje s dalšími nástroji pro webovou analytiku a marketing, jako je Google Analytics, Google Ads, Facebook Pixel a další.
Nevýhody použití Google Tag Manager
K výhodám někdy ovšem patří i nevýhody. Já osobně se setkávám s těmito:
- Křivka učení
Pro začátečníky může být GTM složitý na naučení, zejména pokud jde o pokročilejší funkce a nastavení. - Závislost na JavaScriptu
GTM vyžaduje základní znalosti JavaScriptu, abyste mohli používat pokročilejší konfigurace a tvořit vlastní kódy. - Závislost na třetí straně
Když využíváte GTM, jste automaticky závislí na externím nástroji. V případě výpadků nebo změn v poskytování služeb to může být problém. - Bezpečnostní rizika
Špatně nastavené tagy mohou představovat bezpečnostní riziko, například tím, že mohou nechtěně vystavit třetím stranám citlivá data.
Kdy používat Google Tag Manager?
I přes výše uvedené nevýhody stále převládají výhody. Velmi dobrou zkušenost mám z Google Tag Managerem v těchto oblastech:
- E-commerce
Díky GTM můžete na svých e-shopech dokonale sledovat konverze, analýzu chování uživatelů, sledovat nákupní košíky, transakce a další důležité metriky. - Kampaně a remarketing
GTM vám také usnadní nasazení a správu remarketingových tagů, sledování konverzí z reklamních kampaní a optimalizaci marketingových aktivit. - Obsahové weby
Pokud spravujete nebo tvoříte obsahové weby, jako jsou blogy nebo zpravodajské portály, můžete pomocí GTM sledovat návštěvnost stránek, interakce s obsahem, zobrazení stránek a dalších klíčových metrik. - A/B testování
GTM je také vhodný pro nasazení tagů potřebných pro A/B testování. Můžete tak jednoduše experimentovat a dále optimalizovat své webové stránky. - Formuláře a interakce uživatelů
V GTM také vidíte jednotlivé odesílání formulářů, kliknutí na tlačítka, stahování souborů a další interakce uživatelů na webu.
Debugging v GTM je skvělý
Jednak odhalíte chyby při spouštění, ale také budete vědět, jestli je tag (značka) připravená k vypuštění z pohledu stavu Consent mode uživatelů, jaké variable (hodnoty) posíláte, nebo jestli jsou vůbec k dispozici při vypuštění měřicího kódu. Veškerý debugg jede na produkčním webu (reálném webu), ale jen na vašem prohlížeči. Dokud nevypublikujete workspace (pracovní prostor), tak se změny neprojeví na webu.
GTM skrývá velkou sílu
Google tag manager je silný nástroj, který vám zásadně zjednoduší správu měřicích kódů a zefektivní práci s webovou analytikou a marketingem. Přestože má určité nevýhody, jeho výhody převažují a dělají z něj must-have nástroj pro každého analytika či marketéra.
Chtěli byste začít využívat Google Tag Manager v plné síle i vy?
Přihlaste se na webinář Google Tag Manager Online, kde vás za dvě dopoledne naučím:
- Orientovat se v rozhraní Google Tag Manageru.
- Aplikovat jak základní, tak pokročilé kódy aktivované při načtení stránky.
- Sledovat události, a to jak vlastní, tak automatické (Click & Form).
- Implementovat tagy z pohledu uživatelských dat a Consent mode V2.
- Efektivně ladit nastavení bez rizika zavedení chyb.
- Využívat best practices pro efektivní správu GTM pro jednotlivce i týmy.
- Dostanete konkrétní doporučení, jak řešit jednotlivé usecasy.
Tento webinář je určený zejména pro začátečníky a mírně pokročilé, kteří už mají základní znalosti Google Tag Manageru, ale chtějí efektivně využívat více jeho funkcí a předností. 🎓