Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

3 zásadní chyby při výběru fontu

Vybírat font je jako vybírat si zákusek v cukrárně. Je jich mnoho a většina vypadá lákavě, ale tak nějak tušíme, že když zákusek dobře vypadá, ještě neznamená, že bude dobře chutnat. Pojďme se podívat na 3 hlavní chyby, kterým se potřeba se při volbě písma vyhnout, aby se ten dortík nakonec nemusel vyhodit.

Proč je to tak důležité

V první řadě je potřeba si říct, proč na výběru písma tolik záleží. Mohlo by se zdát, že je to čistě věc vkusu a že písmo plní pouze estetickou funkci. Fontem ale můžeme čtenáře oslovit nebo ztratit ještě předtím, než vůbec začne číst. Můžeme také ovlivnit to, jestli bude sdělení důvěryhodné, nebo naopak podezřelé.

Jak lidé vnímají písmo popsal na svém webu psycholog Nick Kolenda:

Podle něj na písmu vnímáme v první řadě jeho tvary a rysy, například to, jestli je písmo tučné nebo tenké, nakloněné nebo rovné, hranaté nebo oblé, vysoké nebo nízké… a vybaví se nám asociace, které k danému fontu máme. Tenké vysoké písmo si spojíme s krásou a ženskostí, tučné hranaté písmo nám bude připadat silné a maskulinní. Některá písma si spojíme s konkrétními věcmi, například švabach nám připomene nacistické Německo a může v nás vyvolat negativní emoce nezávisle na tom, o čem text pojednává. V posledním kroku porovnáváme naše pocity z písma s obsahem sdělení – pokud nám přijde font adekvátní, sdělení na nás bude působit důvěryhodně. Když se font k obsahu hodit nebude, budeme ke sdělení podezřívaví.

Ukázka písem, která si spojujeme s něčím konkrétním.

Tři základní chyby

Při výběru písma je potřeba brát v potaz mnoho různých faktorů. Jsou ale 3 zásadní chyby, kterých bychom se nikdy dopustit neměli.

1. Nejde to přečíst

Našli jste krásné písmo, nečte se úplně nejlíp, ale nechcete se ho vzdát, protože se vám fakt hodí? Chyba. Font prostě musí být dobře čitelný (tedy pokud je vaším záměrem, aby ho lidé četli). Můžete napsat sebezajímavější text, ale pokud ho čtenář bude muset složitě luštit, tak z toho bude v lepším případě rozmrzelý, v horším případě čtení vzdá.

Zkuste jít čtenáři naproti. Myslete prvně na funkci, a pak až na krásu. Nadpisy, které jsou krátké a velké, snesou o něco složitější styl. Ale pro drobnější delší text je vhodné zvolit písmo s tradičnějšími tvary, na které jsou naše oči zvyklé a bude se jim dobře číst. Všimněte si, jaké fonty jsme zvolili zde na Digichefu. Pro nadpisy je použitý tučný řez Cera Stencil, tedy stejné písmo jako v logu. Pro tzv. chlebové písmo (dlouhé texty) je ale zvolený jednodušší Open Sans.

Text psaný příliš dekorativním písmem, které je náročné číst, pokud je použito na delší text

2. Tohle se moc nehodí

Nevolte písmo jen srdcem, ale hlavně rozumem. Kdykoliv budete vybírat font, zamyslete se nad tím, jak asi bude koncový čtenář vnímat jeho rysy a jaké asociace se mu s ním budou pojit. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme ve stejné společnosti a prostředí, budou asociace nás všech pravděpodobně velmi podobné. Jak která písma působí si můžete přečíst na již zmiňovaném webu Nicka Kolendy.Ukázka různých fontů a toho, jak na náš působí

Nepoužívejte zprofanované fonty jako jsou Comic Sans, Amatic nebo Papyrus, pokud se vyloženě nehodí pro váš účel (a věřte, že většinou se opravdu nehodí). Vyhněte se i klasickým systémovým fontům, kterými jsou třeba Times New Roman nebo Calibri. Tedy pokud není vaším úmyslem připomenout čtenáři, jak na střední psal seminárky ve Wordu.

3. Ach ty hÁČky a ČÁrky

Měli bychom myslet na to – alespoň zde ve střední Evropě – že font má mít kompletní diakritiku. A pokud ji nemá, raději ho nepoužívejte. Zní to samozřejmě, a přesto se každý den můžeme setkat s grafikou, která toto pravidlo nerespektuje.

Rozhodně nezkoušejte nahradit chybějící znaky písmeny z jiného fontu, budou vždycky vypadat jako vetřelci. A jestli si říkáte, že chybějící háčky a čárky se dají přece ručně dodělat, tak vězte, že to nadělá víc škody než užitku. Výběrem správného fontu hned na začátku si ušetříte spoustu času i nervů.

Text napsaný fontem, který neobsahuje českou diakritiku. Písmena s akcenty jsou nahrazena jiným písmem.

Kam na fonty

Když už je řeč o vybírání fontů, přijde mi fér také zmínit, kde se dají sehnat. Dobré fonty zdarma můžete najít na Google Fonts nebo na Font Squirrel. Při vyhledávání používejte filtry, výrazně vám ušetří práci. Známou stránkou se stovkami písem zdarma je také Dafont. Dejte si ale pozor, většina fontů je zde pouze pro osobní potřebu a často mají velmi omezený počet znaků. Může se tedy stát, že si stáhnete font nejen bez diakritiky, ale třeba i bez interpunkčních znamének.

Gif, ukázka toho, jak na Google Fonts lze vyfiltrovat fonty s českou diakritikou

Pokud máte předplacený Creative Cloud od Adobe, určitě se podívejte na Adobe Fonts. Tam najdete opravdu kvalitní písma, za která byste jinak museli platit docela velké částky. Za kolik se takové písmové rodiny běžně prodávají můžete zjistit třeba na MyFonts. A fonty se dají i pronajímat, ale to už by bylo na delší povídání.

Sdílejte článek

Související články