Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

5x Wow! z Brand Restartu 2019

Konference Brand Restart si s tématem značek pohrála, jakoby to byl krystal o mnoha hranách. A každá prezentace světlem zasáhla jednu z nich a ukázala tuhle komplexní problematiku z nového překvapivého úhlu pohledu. Proto možná víc než s návody typu “Jak na nový název” odcházeli návštěvníci s pozitivně zamotanou hlavou a chutí začít věci měnit. Restartovat svoje značky.

Tady je pět momentů, kdy jsme se i my pomyslně plácli do čela a které nějak posunuli naše uvažování o brand buildingu.

Kámoš influencer

Diskuzi hned o první kafe pauze rozvířila prezentace Dana Klímy. Ten má na starosti oddělení digitálu a sociálních sítí v Queens – značce s největší social komunitou mezi českými e-shopy s módou.

Fotografie z moderátorského křesla s hostem Danem Klímou.
„A máte na to smlouvy?“ Publiku leželo v hlavě, jak je to s tou spoluprací s influencery. Jenže Dan Klíma odpověděl, že s kamarády se smlouvy neuzavírají.

Streetwearový a hlavně teniskový Queens těží z přirozené schopnosti svého zaměření přitahovat komunity mladých lidí a k práci s nimi využívá influencer marketing. Nejedná se však o klasický obchodní vztah “má dáti – dal”. Influenceři, kteří dneska mají přes milion zhlédnutí u svých rapových videoklipů, se před časem jen motali kolem obchodu nebo třeba dělali brigádu za kasou. Jsou to zkrátka kamarádi a tak je pro Queens přirozené je v jejich kariéře podporovat. A to samé dělají se svou rostoucí popularitou a vlivem zase oni pro Queens.

Na závěr Dan zmínil, že influenceři a Instagram Stories jsou nejen komunitní záležitostí, ale i přímou podporou prodeje. Tohle kamarádství se oběma stranám prostě sakra vyplácí.

Nebojte se trhat partu

Nic se nevyrovná pocitu, když máte hotovo. Projekt, na kterém s týmem děláte měsíce je u konce a vy to můžete oslavit. Co když ve vás ale hlodá pochybnost, že na výsledku něco nehraje?

Podobně to bylo, když Ambiente restartovalo značku historické cukrárny Myšák. Byla to skvělá příležitost, kterou neváhali chytit za pačesy i když jim na záda dýchal neúprosný termín. Prostor pro pochyby a kritické myšlení se tak ale nebezpečně zúžil a celý tým podlehl fenoménu, který šéf marketingu Filip Šimoník popisuje jako “groupthink”. Výsledkem byl ekonomicky nefunkční koncept a rozpadlý tým.


Prezentace nebyla jen přiznáním fuck-upu respektované značky. Přinesla i způsoby, jak se groupthinku vyhnout a upozornila na překvapivý fakt, že názorová soudržnost týmu může ohrozit úspěch byznysu.

JAK podnikáte?

Sinkovo “proč” máme už všichni pod kůží. Petr Skondrojanis, zakladatel Cocumy, který se dlouhodobě zabývá tím, co se děje uvnitř firem, ale ve své prezentaci zdůrazňuje “jak”.

Petr Skondrojanis z Cocumy s mikrofonem.
„HR marketing je jako flirt – všechno lakujete na růžovo, aby námluvy dopadly úspěšně. Ale co až dojde na každodenní rutinu manželství?“ varuje Petr Skondrojanis z Cocumy.

Jak komunikujete s cílovkou, jak zacházíte se svými týmy, jak odmítáte neúspěšné uchazeče, jak se chováte k životnímu prostředí i jak rozdělujete rozpočet. To jsou věci podstatné pro lidi. A těmi teď myslíme celou bublinu, která se dříve či později nabalí kolem každého byznysu – zákazníky, zaměstnance i partnery.

Petr tak zdůraznil kvalitu a způsob, kterým svou značku budujete a upozornil, že to naštěstí  lidi zajímá čím dál víc. A lhát se nevyplácí, přežijí totiž jen ti poctiví.

Obal dělá produkty

A když máte produkt v top kvalitě, nemusíte obalem nic maskovat, stačí na něj kvalitu obsahu promítnout. Podobně, jako to bylo u české značky Nafigate Cosmetics.

Její produkty mají u svých zákaznic skvělou pověst. Odběratelé je však odmítali zařadit do svého portfolia kvůli nereprezentativnímu designu. Petr Rubáček z Remembershipu ukázal případovku o tom, jak v z původního zadání “potřebujeme nové bannery” vznikl projekt nových obalů postavený na kreativitě, ruční práci, poctivém přístupu design thinking a dobře formulované výzkumnické otázce.

Na závěr přesvědčil jasnými důkazy o tom, že design má přímý dopad na byznysové výsledky firmy a přihodil doporučení, že klientské zadání nemusí být svaté. Zpochybnit ho prospěje klientům i designérům.

Psí žrádlo, ledničky a televize

Asi nejvýraznějším content marketingovým počinem z poslední doby je MALL.TV, internetová televize e-shopu MALL.CZ. Příběh jejího vzniku a prvního roku existence přišli odprezentovat Juraj Felix, její výkonný ředitel a Vilém Franěk, který má na starosti sociální média a digitální obsah.

Juraj Felix s mikrofonem.
„Mall.tv jsme uvedli dvěma druhy spotů – jedním vysvětlujícím a druhým s věštkyní Jolandou. Doufali jsme ve virál. A povedlo se.“ vyprávěli Juraj Felix a Vilém Franěk.

Přípravu rozhodně nepodcenili – co bude lidi bavit testovali na karlovarském filmovém festivalu, kde probíhala například živá prohlídka architektury s Adamem Gebrianem. Tým zavedených protagonistů zase přišel skoro komplet ze Streamu. Mají za sebou první rok a ten druhý prý bude klíčový. Z čísel je už ale jasné, že značce to prokazatelně pomohlo. Tvůrčí tým nevytváří jen obsah pro televizi, ale v rámci celé skupiny realizuje i reklamní a produktová videa. MALL má totiž v plánu stát se mediálním domem, jako je dnes třeba Amazon.

Za celý den nabitý brand buildingem toho ale samozřejmě padlo mnohem víc a tak si plnotučnou verzi všech prezentací prohlédněte na stránkách Brand Restartu.

Jsem původně grafička, takže odjakživa zkoumám vizuální prezentaci značek. Protože ráda koukám na věci v souvislostech, dostala jsem se od grafiky k marketingové strategii a nakonec i tvorbě značek, které jsem se už věnovala například v síti restaurací Ambiente. Jako konzultantka Taste Lovebrandu se starám o to, aby firmy správně vnímaly značku a budovaly její úspěch na pevných základech.

« Zpět na odborné články

Související články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář