Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #23: Odhalte svou konkurenci pomocí AI

Jak si AI poradí s analýzou konkurence? Mít dobrý přehled o konkurentech na trhu je jednou ze součástí efektivní reklamy, a to nejen pro PPC specialisty. Zajímalo mě tedy, zda dva vybrané AI nástroje dokážou takovou analýzu udělat samy, s naší pomocí, nebo to nezvládnou vůbec.

Vaše konkurence na Comparables.ai

Jako první nástroj pro analýzu konkurence jsem zkoušel Comparables.ai. Líbila se mi na něm jeho jednoduchost. Pro vyhledání konkurenčních firem stačí zadat název firmy klienta nebo klíčová slova související s oborem podnikání, případně můžete zadat obojí. Databáze tohoto nástroje čítá přes 400 miliónů veřejných a soukromých firem z celého světa a musím říct, že jsem byl při vyhledávání konkrétních firem vždy úspěšný.

Přesto mě čekalo zklamání. Zobrazené výstupy byly totiž často nepoužitelné. Ve výsledcích hledání konkurentů se objevovaly i firmy z nesouvisejících oborů nebo z cizích zemí. Možnost filtrace podle zemí byla dostupná pouze u veřejných společností. Filtrace soukromých firem by byla dostupná až v prémiové verzi. Osobně jsem testoval pouze základní verzi a je možné, že prémiová verze s aktuální cenovkou 300 € měsíčně by dávala výrazně lepší výsledky.

Ale abych si jen nestěžoval. Uvedu zde příklad, ve kterém Comparables.ai v bezplatné verzi fungovalo poměrně dobře. Chtěl jsem zjistit konkurenční banky na českém trhu. Zadal jsem proto jako example companies mBank S. A., organizační složka.

Comparables.ai

Výstup po zadání mBank S.A., organizační složka

Ve výstupu jsem dostal poměrně relevantní seznam konkurence mBanky, který zahrnoval Komerční banku, Československou obchodní banku, Unicredit Bank, Moneta Money Bank, Air Bank, Sberbank (v likvidaci), Českou spořitelnu, Raiffeisenbank, Fio banku a další. Daný výstup by se hodil nejen pro zjištění nabídky, USP konkurence a možností odlišení, ale třeba také jako signál do Performance Max kampaně.

Nástroj Comparables.ai není vytvořený přímo pro digitální marketéry. Má sloužit spíše investičním společnostem nebo pro equity research. Jeho využití pro analýzu konkurence bych ale nevzdával. Jenom si zatím musíme počkat na celkové doladění tohoto nástroje.

Srovnává konkurenci lépe ChatGPT-4?

Rozhodně ne! ChatGPT-4 není moc dobré používat pro získání faktických informací, což seznam konkurentů nepochybně je. Často si vymýšlí a jeho informace jsou aktuální pouze do září 2021.

Pro srovnání s Comparables.ai jsem položil do ChatGPT-4 ten samý dotaz pro mBanku.

ChatGPT výstup

Výstup z ChatGPT-4

Jak jsem ovšem očekával, ChatGTP-4 neposkytl tak relevantní informace jako Comparables.ai. Dokázal sice vygenerovat stejný seznam reálných bank. Na rozdíl od předchozího AI nástroje mi už ale neposkytl další podstatné informace, např. o insolvenci Sberbanky nebo akvizici Equa bank. I přes poměrně kvalitní výstup tedy vyšel v tomto porovnání jako horší.

Implementujte AI nástroje včas

Je fajn, když o takových nástrojích víte. To ale samo o sobě nestačí. Mnohem důležitější je AI včas implementovat do pracovního procesu.

V případě analýzy konkurence není Comparable.ai ještě úplně vhodný pro pravidelné využívání, zvláště u menších firem. Ale jakmile bude tento nástroj 100% vyladěný, bude tvorba seznamu konkurentů neskutečně jednoduchá a rychlá. Navíc co se týče větších firem s pravidelně zveřejňovaným hospodařením, můžete se díky takovému nástroji lehce dostat k velmi užitečným informacím.

Možná ale v současnosti používáte na všechny úkoly ChatGPT-4. To ovšem v případě vyhledávání aktuálních informací moc nedoporučuji. Jednoduchý seznam bank sice zvládne dobře, ale takové informace nemusí vůbec korespondovat se současným stavem.

Pokud znáte jiné AI nástroje pro analýzu konkurence, napište mi o nich. Třeba hned rozšířím tento článek.

Sdílejte článek

Související články