Víte, co může mít největší vliv na placené kampaně? Těch vlivů je celá řada, ale jedním z významnějších vlivů je nepochybně vaše nabídka. Čím lepší nabídku na trhu nabízíte, tím lépe vám mohou fungovat placené kampaně. A to bez ohledu na to, jestli je naším cílem zvýšení zisku e-shopu, nebo získání více poptávek. Jak ale takovou nabídku zlepšit?
Hloubkový rozhovor s AI
Těch možností je opět více. Jedním ze způsobů je kvalitativní výzkum, který může mít různé podoby. V tomto článku se podíváme na metodu hloubkového rozhovoru, a také na to, jak nám při tom může pomoct AI.
Úspěch celého výzkumu se do velké míry odvíjí od přípravy, kterou před realizací výzkumu provedeme. Pro to, abychom z hloubkového rozhovoru zjistili co nejvíce relevantních informací, musíme mít důkladně připravené otevřené otázky.
Zapojení AI do přípravy
S přípravou otevřených otázek pro hloubkový rozhovor už v dnešní době rozhodně nemusíme začínat od nuly. Můžeme si otázky jednoduše nechat vygenerovat od AI a poté podle potřeby upravit.
Pro vytvoření základních otázek jsme použili tento prompt:
Připravuji se na kvalitativní výzkum mezi potenciálními zákazníky e-shopu, který prodává osvětlení.
Cílem je využití hloubkových rozhovorů pro zjištění informací, které nám pomohou vylepšit nabídku. Informace budou následně využity také v placených kampaních.
Jsi seniorní marketingový specialista.
Vytvoř seznam otevřených otázek pro přípravu na hloubkové rozhovory.
Seznam otázek od AI
Ke generování otázek jsme využili ChatGPT-4o. Po zadání promptu nám chatbot rozdělil otázky do několika kategorií. Otázek bylo velké množství. Pro ukázku jsem výstup zkrátil, a to jak s množstvím otázek, tak kategorií.
Otázky týkající se potřeb a preferencí:
- Jaké faktory hrají největší roli při výběru osvětlení (např. design, cena, energetická úspornost)?
- Jsou zde specifické vlastnosti, které jsou pro vás důležité, jako je barva světla, intenzita nebo regulovatelnost?
- Co vás vede k tomu, abyste osvětlení změnili nebo upgradovali?
Otázky týkající se rozhodovacího procesu:
- Kde hledáte inspiraci a informace před nákupem?
- Jak obvykle postupujete při výběru a nákupu osvětlení?
- Jakým způsobem si vybíráte konkrétní produkt nebo značku?
- Jaké informace byste při rozhodování ocenili?
Otázky týkající se nákupního zážitku:
- Co by vám nákup usnadnilo nebo zpříjemnilo (např. možnost vidět produkt v interiéru, srovnávací nástroje)?
- Jste ochotni investovat více do prémiových produktů, pokud ano, za jakých podmínek?
- Co by vás přesvědčilo nakoupit osvětlení online spíše než v kamenné prodejně?
Otázky týkající se marketingu a reklamy:
- Preferujete konkrétní formu recenzí (video recenze, textové recenze, odborné posudky)?
- Jaký typ reklamy vás obvykle osloví nebo přiměje kliknout?
- Jaké informace nebo kampaně by vás mohly přesvědčit o vyzkoušení nového produktu?
Otázky týkající se ekologických a inovativních aspektů:
- Jak důležitá je pro vás energetická úspornost a ekologický dopad osvětlení?
- Zajímají vás inovativní technologie v oblasti osvětlení, jako jsou chytré žárovky nebo regulovatelné světelné systémy?
AI přidá i doplňující dotazy
Během hloubkového rozhovoru získáte na tyto otázky určité odpovědi. Pro maximální vytěžení je ale vhodné mít připravené doplňující dotazy. I s tím nám může AI samozřejmě pomoct. Stačí použít například tento prompt:
Můžeš na otázky týkající se marketingu a reklamy doplnit varianty odpovědí, a k nim doplňující otázky pro získání dalších informací, které nám pomohou zlepšit nabídku?
A mezi odpověďmi jsme mohli získat například tyto doplňující dotazy k otázce týkající se typu reklamy.
Nahradí AI skutečné zákazníky?
To bohužel zatím ještě nedokáže. Dokáže nám ale pomoct se na ně připravit. Cílem toho článku není prezentace výstupů, které jsou dokonalé. To nejsou! Cílem je ukázka využití AI na dalším use case a v tomto případě bych řekl, že rozhodně velmi nápomocná je! Mám dokonce za to, že více nápomocná než v předchozím use case s insighty pro PPC kampaně.
Kvalitativní výzkumy s AI
Vyzkoušet si takový kvalitativní výzkum můžete s ChatGPT sami. Bude se vám to hodit zejména v případě, že se nedostáváte do kontaktu se zákazníky. Podobné kvalitativní výzkumy můžete navíc realizovat i v dalších oblastech, které mohou mít vliv na celkový výkon firmy.
Můžete se doptávat třeba na zákaznickou spokojenost. ChatGPT-4o vám rozdělí otázky do kategorií týkající se nákupního procesu, samotných produktů, zákaznické podpory, doručení a otázky týkající se celkového dojmu a návrhů na zlepšení. K otázkám si opět můžete nechat vygenerovat odpovědi a následně doplňující dotazy.
Takových oblastí je zkrátka celá řada a tento postup tak mohou využít nejen PPC specialisté, ale i SEO specialisté, copywriteři, stratégové a mnoho dalších profesí napříč on-line i off-line marketingem.
Hledáte další PPC inspiraci?
Pak určitě přijďte na PPC Date #7, který proběhne 29. srpna 2024. Tentokrát ve formátu roundtablů, díky kterým se budete moct ponořit ve vybraném tématu opravdu do hloubky. A pokud se vám článek líbil a chcete se dále rozvíjet v překračování hranic PPC kampaní pro dlouhodobý úspěch klienta, sedněte si ke stolu s Davidem a Honzou Janouškovými. Máte se, na co těšit! 👌