Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Jaký byl Creative Restart 2024?

Jedním slovem mnohovrstevnatý! Už druhý Creative Restart v Kině Lucerna unikátně propojil svět reklamy, fotografie, designu, architektury, ale i hudby. Bezmála 200 návštěvníků si tak mohlo vychutnat kreativy v rozmanitých formách až do úplného závěru. Roman Číhalík ve spolupráci s Taste letos opět připravil skvělý line-up, který byl plný výrazných tvůrců a jehož leitmotivem bylo téma „Passion & Vision“.

„Můžu dát do reklamy černocha?“

Nebo buldočka s nevhodnou barvou srsti, dámské vložky s červenou tekutinou, nebo dokonce použít slovo „vagína“? Dora Pružincová nasadila se svou keynote vysokou laťku téměř nepřekročitelných otázek.

Dora Pružincová rozjela Creative Restart 2024 zostra

Asi je nám všem jasné, že reklama je ovlivněna kulturou, aktuálním myšlením, módními trendy, stylem hudby a tak dále. To je podstata reklamy. Snaží „zapadnout“ do kultury, aby byla blíž svým cílovým zákazníkům a ti ji co nejsnadněji pochopili.

Ale co naopak? Ovlivňuje reklama také kulturu? Stanovuje módní trendy, posouvá společenské myšlení nebo případně akceleruje některá pnutí ve společnosti? Samozřejmě! Kultura a reklama se navzájem zásadně ovlivňují.

Dora dokonce říká, že každá reklama má impact, i když si to jako tvůrci často neuvědomujeme. Reklama může zásadně ovlivnit to, jak lidé myslí, jak se chovají a co chtějí. Proto bychom na to neměli zapomínat. Neměli bychom zapomínat na to, co ukazujeme, co říkáme, s kým spolupracujeme, ale také jaká média využíváme.

Reklama prospěšná, nudná i vyšťavující

Mike Martin, kreativní ředitel Ogilvy, nám ve své přednášce nabídl vhled do tvorby reklamy na výrobu chleba v Jihoafrické republice. Nebyl to ale obyčejný chleba! Jednalo se o chleba, který je vyráběn z odpadu, který vzniká při výrobě piva. Mike na konkrétním příkladu ukázal, jak může být produkt i reklama prospěšná a jak velký dopad do společnosti může mít. Vrátil se tak obloukem ke keynote Dory Pružincové.

Mike Martin představil reklamu na výrobu chleba ze své jihoafrické domoviny

O svůj náhled na tvorbu reklamy se s námi podělil i Martin Woska, kreativní a strategický ředitel TRIADu. Ten naopak ve své přednášce zdůraznil, že reklama je velmi často docela nuda. Nuda, která ovšem stojí přibližně 64 miliard CZK: „A to je k*rva veľa!“ Přitom kreativa je podle výzkumů jeden z největších driverů úspěchu reklamy. Stačí otevřít excelovskou tabulku a začít ji plnit nápady. Výsledek je pak nasnadě. Bohužel spousta zadavatelů reklam jede radši „safety style“, za který nikdo nikoho nevyhodí… a pak přichází ta příliš drahá NUDA. Nezměníme to?

Reklamní tvorby se dotkl i Ondráš Petržilka, Creative Teamleader v Tastu, ale z trochu jiného úhlu pohledu. A to, jak zůstat při dennodenní tvorbě kreativy dobře naladěn. Jak se neustále vyrovnávat s feedbacky od klientů, deadliny projektových manažerů nebo stále opakující se tvorbou. První pravidlo: „Hlavně si nebrat nic osobně!“ A potom takové ty (ne)obyčejné věci, jako umět si stanovit priority, umět plánovat, umět delegovat a neposledně umět slušně odmítnout a udržovat work life balance. Na papíře to zní jednoduše, ale umíme to dělat i v reálném životě?

Creative Restart 2024 nabídl účastníkům plno inspirace, zábavy i soutěží

Creative Restart 2024 nabídl účastníkům plno inspirace, zábavy i soutěží

Krást se vyplácí i nevyplácí

Je to tak, i Petra Dolejšová žije občas na hraně. Její přednáška na Creative Restartu totiž měla několik slidů, které obsahovaly registrované značky, loga, animace atd. Z publika tak zazněla vtíravá otázka: „Máte to také povolené?“ Její šibalský úsměv byl dostatečnou odpovědí. Každopádně jsme si s Petrou moc rádi prošli příklady, které ukazovaly rozdíl mezi pouhou inspirací a jasnou krádeží.

Šibalský úsměv Petry Dolejšové provázel celou její přednášku

Šibalský úsměv Petry Dolejšové provázel celou její přednášku

Na plátně jsme viděli fotografie od Martina Stranky, slyšeli písničky od Eda Sheerena nebo si pustili reklamu od Vodafonu či McDonald‘s. Jen málo lidí v sále v tipovačkách uhodlo, co byla (podle soudu) inspirace a co byla krádež. Někdy je to zkrátka velmi těžké posoudit, ale jak sama Petra říká: „K soudu se nechodí pro spravedlnost, k soudu se chodí pro rozsudek.“

Pro všechny tvůrce by rozhodně mělo platit pravidlo NO FREERIDE! Případně si dle doporučení Petry připravte dobrou argumentaci, hezké šaty a suverénní pohled. 😉

Originalitou vyrazily dech

Svou originalitu před soudem ale určitě nebudou muset dokazovat Karolína Matušková a Lenka Glisníková alias fotografické duo Shotby.us. Jejich tvorba je naprosto autentická, osobitá a výjimečná. Karolína s Lenkou nás provedly procesem své tvorby a nechaly nás nahlédnout pod pokličku svého myšlení a kreativity. Zároveň ale zůstaly nohama pevně na zemi s tvrzením, že není vždy nutné být až příliš kreativní. Vedle autorské tvorby naopak rády pracují i na zakázkách, které mají své pevné limity a zadání.

Stejně originálně na podiu vystoupila i Barbora Balgová, která uchvátila publikum svou zamilovaností do absurdního kýče. Její práce jsou vše, jen ne minimalistické, jednoduché, elegantní a čisté. Plátno bylo po celou dobu její přednášky naopak plné změti barevných obrázků, bizáru a totálních úletů, které jdou někdy až za hranu dobrého vkusu. Nicméně v podání Báry to funguje skvěle! A kam chodí pro inspiraci? Stačí si například projít ty typické turistické obchůdky se změtí absurdních magnetek.

Barbora Balgová nám dokázala, že krása se ukrývá i v absurdním kýči

Barbora Balgová nám dokázala, že krása se ukrývá i v absurdním kýči

Ani Anna Marešová nezůstala se svou unikátní tvorbou pozadu. Určitě vám nemusíme představovat její intimní pomůcky pro ženy Whoop·de·doo, se kterými svého času strhla lavinu zájmu v nejrůznějších médiích. Neméně známé jsou i její další návrhy produktového designu, například koncept výletní tramvaje T3 Coupé nebo návrh nových lanovek, které by měly začít zkrášlovat jízdu na Petřín od roku 2025. Z kariérní cesty, kterou Anna v přednášce popsala, jsme si mohli všichni uvědomit, že nikdy není pozdě začít, nikdy se nemusíme vzdávat svých snů a nikdy nemusíme polevit ze svých principů.

Vizuální smog na minimu

Celých 45 minut si vybrali pro svou přednášku Veronika Rút společně s Lumírem Kajnarem. Lumír nám v úvodu představil svou přelomovou zakázku tvorby loga pro Skauta, která mu sice nezměnila život, ale rozhodně mu změnila myšlení. Než být pro svého klienta pouze „superstar“ svého řemesla, je dobré ho také i něco naučit a ukázat mu, jak dále pracovat například s brandingem.

Veronika Rút si pochvalovala spolupráci Lumírem Kajnarem

Veronika Rút si pochvalovala spolupráci Lumírem Kajnarem

Tento přístup mimo jiné spojuje i spolupráci mezi Lumírem a Veronikou. Ukázali nám proces systematického přístupu k vizuálnímu zpracování poutačů Plzeňského prazdroje. Jejich úkolem bylo sjednotit vzhled hospod a restaurací, které s Prazdrojem spolupracují. Právě díky systematickému přístupu a zjednodušení všech vizuálů dokázali jejich majitelé udržet stanovený nový styl a dále s ním pracovat. Snížení vizuálního smogu tak kleslo na minimum.

Velké hudební finále

Na závěr konference vstoupil na podium multiinstrumentalista a mezinárodně uznávaný skladatel Karel Havlíček. Ten sice neměl do detailů připravenou prezentaci, o to více ale celý sál nadchnul rozkladem svých skladeb do nejrůznějších hudebních nástrojů. Mohli jsme tak naprosto jedinečně vnímat hudbu pro trailery Duny nebo hudbu pro český film Bratři. A jako třešničku na dortu pak Karel přidal klavírní sólo ze svého autorského projektu. Wow! Kdo vydržel až do konce, rozhodně nelitoval. 👌

Karel Havlíček uchvátil účastníky svými hudebními díly

Karel Havlíček uchvátil účastníky svými hudebními díly

Jaký byl tedy Creative Restart 2024? Skvělý, a to hned v několika (kreativních) rovinách. Sami se můžete přesvědčit v naší videoreportáži z akce. 🎬

A co nás čeká po prázdninách?

  • 19. září 2024 si Social Restart dá zálusk na top trendy na „sockách“.
  • 24. října 2024 nás Data Restart provede letem světem analytických dat.
  • 21. listopadu 2024 nás Brand Restart pohltí světovým i českým brandingem.

Sdílejte článek

Související články