Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Krizová bilance: Karanténa, měsíc druhý

Už pár měsíců celý svět prochází krizí spojenou s pandemií koronaviru. Dopady na ekonomiku jsou zřejmé, v některých odvětvích kritické, v jiných naopak znamenají příležitost, nebo dokonce akceleraci již rozběhnutých trendů.

Několik dat na úvod

OECD začátkem března varovala, že růst světové ekonomiky by letos mohl činit 1,5 % (předkoronavirové odhady hovořily o 2,9 %). Současné odhady jsou ovšem ještě pesimističtější – v mnoha světových ekonomikách, včetně těch největších, se očekává nulový nebo záporný růst.

Investiční banka Goldman Sachs pak uvedla, že „reakce na koronavirovou krizi představuje fyzické omezení ekonomické aktivity, jaká je v poválečné historii bezprecedentní“. U vyspělých ekonomik očekává Goldman Sachs prudký pokles HDP v 2. čtvrtletí tohoto roku, v USA predikce hovoří až o 24% propadu (tedy dvojnásobku toho dosud nejvýraznějšího, poválečného).

A jak jsou na tom jednotlivá odvětví?

Automobilový průmysl nebo všechna odvětví spojená s cestováním jsou často vzpomínané segmenty, na něž má současná krize kritické a někdy až zničující dopady.

Automobilovy_průmysl

Automobilový průmysl sčítá ztráty.

Výrobci automobilů se potýkají s narušením dodavatelských řetězců (Seat, Renault, Nissan). Koncern FCA zcela zastavil výrobu kvůli rozsáhlé desinfekci výrobních prostor. V Číně v únoru letošního roku vinou koronavirové krize došlo k meziročnímu propadu prodeje aut o 79 %. Jen pro zajímavost, na čínském trhu prodává více než 40 % svých vozů koncern VW, do něhož spadá i mladoboleslavská Škoda Auto.

V ropném průmyslu se kartelu OPEC nepodařilo vyjednat snížení těžby, které by kompenzovalo negativní dopady krize na poptávku. Důsledkem byl nejvyšší propad cen ropy od války v Perském zálivu – o více než 30 %.

Paralýza cestování

Omezení pohybu osob mělo takřka okamžitý dopad na celý segment cestovního ruchu.

Letecké společnosti zajišťující osobní přepravu by dle odhadů IATA (Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu) mohly tento rok přijít až o 113 miliard USD. Negativní důsledky krize výrazně pociťují i hotely, restaurace, prodejci letenek či společnosti přímo závislé na přílivu turistů. Predikce WTTC (Světová rada pro cestování a turistiku) hovoří v letošním roce o zmenšení odvětví cestovního ruchu až o 25 % a ztrátě milionů pracovních míst.

Letadlo_cestovni_ruch

Cestovní ruch zažívá nebývalé zemětřesení.

Čas robotů?

Existují ale i segmenty, které díky současné krizi spíše posílí. Jedním z takových je robotika.

V Číně, kde koronavirová pandemie propukla, mohou vyspělé technologie ulevit lidskému personálu. Díky tomu, že roboti z logiky věci nejsou řáděním Covid-19 ohroženi, mohou posloužit nejen ve zdravotnictví, ale například i v doručovatelských službách. Roboti jsou ve velké míře využíváni k rychlé desinfekci rozsáhlejších prostor nebo v policejních složkách k dohlížení na to, zda lidé dodržují zákaz vycházení.

Robot_koronavirus

Roboti se onemocnění bát nemusí.

Drony vybavené kamerami a senzory pro odhalení příznaků onemocnění ve větší skupině lidí už nepůsobí jako daleké sci-fi, nýbrž jsou spíše pravděpodobným scénářem blízké budoucnosti.

Konsolidace e-commerce

Pozitivní vývoj neoddiskutovatelně zaznamenala celá e-commerce. Příliv nových zákazníků do online prostředí s sebou ale nese i mnoho rizik – otestuje například připravenost firem po stránce logistické, personální či procesní.

S ohledem na současné změny lze predikovat, že například online nakupování potravin nečeká po uvolnění současných restrikcí návrat k původním číslům. Spousta nových zákazníků přišla této službě na chuť, a pokud ne pravidelně, tak řada z nich bude pravděpodobně alespoň nárazově potraviny nakupovat online i nadále.

E-shop není jen na okrasu

Pro mnoho firem, které své e-shopy považovaly pouze za doplňkový prodejní kanál a odkládaly je na druhou kolej, nastala doba uvědomění si, že takovému přístupu již odzvonilo a že před digitalizací svého podnikání nelze tak úplně zavírat oči.

E-commerce zaznamenala obzvláště v únoru a březnu raketový růst prodejů, kdy často docházelo i k překonání čísel z období Vánoc. Ale varováním pro některá odvětví může být předzásobenost zákazníků, a tedy i krátkodobé propady, které mohou po měsících hojnosti následovat.

Nutno ale podotknout, že koronavirová krize nepřináší do e-commerce revoluci, spíše jen akceleruje předpokládaný vývoj vycházející z již dlouho trvajících a jasně viditelných trendů.

A co jsi v době krize dělal ty, milý Taste?

V hlavě projektového manažera začalo v souvislosti s vypuknutím pandemie vyvstávat množství otázek:
Kteří z našich klientů mohou být krizí bezprostředně ohroženi?
A kteří dlouhodobě?
A pro které naopak vznikla příležitost pro růst?

Rychlá analýza dopadů na konkrétní klienty

Jakmile se ukázalo, že je situace vážná, začali jsme ihned reagovat. Na základě dostupných dat a informací jsme u každého klienta vypracovali stručnou krizovou analýzu, která měla indikovat aktuální dopady koronavirové krize na jejich byznys a zároveň jako živý dokument posloužit ke sledování situace a systému práce u všech našich klientů.

Díky těmto analýzám jsme také rozdělili naše klienty do tří základních skupin, které si můžeme nazvat jednoduše: ohroženi, v normě, mající příležitost. Asi není překvapením, že pro každou skupinu byl zvolen zcela jiný postup práce.

Rychlé změny vlastního uvažování

V podstatě u nás všech muselo dojít k rychlé změně myšlení – překopání content plánů, kampaní, eventů.

Kolegové ze social media týmu museli do detailu promyslet každý příspěvek na sociální sítě. Když si měsíc dopředu nafotíte a naplánujete příspěvky, jimiž zvete lidi na zahrádky hospod, tak máte prostě smůlu.
V performance oddělení nastala v některých případech kompletní změna struktury, strategie a cílů kampaní.
Eventy se zcela pozastavily, focení realizujeme v našich bytech a na našich zahradách. Trávíme hodiny na hangoutech a zvykáme si na provoz, kdy celá firma sedí doma.

Snažíme se i pomáhat

Také jsme rychle nabídli pomoc firmám zasažených krizí. Pokud budete potřebovat bezplatnou konzultaci, neváhejte se na nás obrátit. A zároveň jsme sepsali soubor doporučení, jak se k aktuální krizi postavit.

Spíše než na konci krize jsme na začátku. Celý svět doufá, že si koronavirus vyžádá co nejméně obětí a že dopady na ekonomiku nebudou tak rozsáhlé, jako tomu bylo v případě ekonomické krize v roce 2009.

A jak říká většina doporučení renomovaných odborníků – firmy musí pružně reagovat, měnit své byznys modely a ne jen čekat, až se krize přežene.

V Taste se starám o to, aby projektové a strategické oddělení šlapalo tak, jak má. Co mě na práci baví? Analyzovat výzvy a klientské potřeby a hledat pro ně optimální řešení. A samozřejmě i moji kolegové! Volný čas trávím nejčastěji s rodinou, sportem nebo s kamarády a kolegy „u piva".

« Zpět na odborné články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář