Ve své práci se téměř každý den setkávám s problémem, jehož řešení bych vám rád objasnil v tomto článku. Jedná se o problematiku přesměrování stránek, ke kterému dochází z důvodu přechodu z HTTP na HTTPS, při redesignu webu nebo jakékoli jiné příčiny.
Téma přesměrování je velmi obsáhlé, proto se zde pokusím shrnout několik základních chyb, se kterými se běžně při své praxi setkávám. Co je to vlastně přesměrování a jaké základní způsoby přesměrování známe?.
Co je to přesměrování stránek?
Jednoduše řečeno, při přesměrování stránky dáváme jakýsi „příkaz“ prohlížeči, aby při otevírání stránky A otevřel stránku B.
Příklad:
Máme URL adresu www.example.com/stara-stranka, kterou z nějakého důvodu musíme zrušit, resp. znefunkčnit. Taková stránka se nám pak začne otevírat s nápisem „404 – not found“. Správně bychom měli takovou stránku přesměrovat na jinou, obsahově relevantní stránku, aby se namísto nefunkční stránky otevřela její náhrada. Když pak uživatel otevře starou stránku A:www.example.com/stara-stranka, zobrazí se mu v prohlížeči nová stránka B:www.example.com/nova-stranka.
Jaké typy přesměrování známe?
Obvykle známe 4 typy přesměrování, a to pomocí status code 301, 302, 307 a meta tagu refresh. Který typ mám tedy použít, když potřebuji přesměrovat svou stránku?
Přesměrování pomocí 301
Přesměrování 301 je nejčastější způsob přesměrování a nazývá se také „trvalé přesměrování“. Status code 301 říká prohlížeči, že stránka, kterou se snažíte otevřít, byla trvale přesměrována na jinou stránku (její obsah zanikl a jeho náhrada se nachází na nové stránce). Velkou výhodou tohoto přesměrování je, že „přenáší“ kolem 90% (a více) tzv. link juice (což je kvalita stránky ohodnocená vyhledávačem na základě zpětných odkazů směřujících na stránku). Toto přesměrování se v praxi využívá nejčastěji a z pohledu SEO je nejvíce doporučováno, protože přenáší značné množství autority stránky, tzv. „PageRank-u“.
Přesměrování pomocí 302
Ve verzi HTTP (HyperText Transfer Protocol) 1.0 je toto přesměrování považováno za „dočasné“ – tzn. obsah původní stránky je dočasně nedostupný a proto je stránka přesměrována na jinou stránku (ale pouze po časově omezenou dobu). V HTTP verzi 1.1 toto přesměrování znamená „Found“, tj. stránka byla nalezena, nicméně byla přemístěna na jiné místo z nespecifikovaného důvodu. Přesměrování 302 pravděpodobně nepřenáší stejně PageRanku jako přesměrování 301, a proto se nedoporučuje ho v praxi často používat.
Přesměrování pomocí 307
Toto přesměrování se používá ve verzi HTTP 1.1 (dočasné přesměrování) a je jakýmsi ekvivalentem přesměrování 302 v http verzi 1.0. Stejně jako v případě přesměrování pomocí status code 302, ani přesměrování pomocí 307 nepřenáší PageRank stránky na nově (přesměrovanou) stránku.
Přesměrování pomocí meta tagu „refresh“
Meta tag „refresh“ se používá tehdy, když potřebujeme uživatele přesměrovat ze stránky A na stránku B, resp. když z určitého důvodu potřebujeme aktualizovat (znovu načíst) obsah stejné URL adresy. V případě přesměrování meta tagem „refresh“ se obvykle vkládá krátký kód do hlavičky stránky, který zadá příkaz otevřít určitou URL adresu (obvykle za určitou dobu).
Příklad:
<meta http-equiv = "refresh" content = "7; url = http://www.example.com/nova-stranka">
V tomto případě to znamená, že se za 7 sekund načte URL adresa: www.example.com/nova-stranka. Stránka, ve které se meta tag „refresh“ nachází, by neměla být prázdná, aby uživatelé nezůstali zmateni. Může se použít například krátký text informativního charakteru: „Stránka, kterou se pokoušíte otevřít, byla přesměrována a otevře se za 7 sekund. Pokud se Vám nová stránka po uplynutí doby nenačte, klikněte SEM.
Tato technika však z pohledu SEO není doporučována, protože přesměrování je obvykle pomalejší a pomocí meta tagu „refresh“ se přenáší jen velmi malé množství link juice.
Jak správně přesměrovat stránky, aby nám neklesly těžko vybudované pozice ve vyhledávači?
Stalo se vám někdy, že jste provedli změny na svém webu, potřebovali jste přesměrovat stránky a s hrůzou jste zjistili, že vaše těžce vybudované pozice ve výsledcích vyhledávání poklesly, resp. úplně propadly? Žádný strach! Při správně provedeném přesměrování by se tento stav měl normalizovat a po pár dnech (týdnech) znovu vrátit zpět. Musíte být trpěliví a dát vyhledávači čas, aby stihl změny zaznamenat, reindexovat a „vyhodnotit“. S čím je tedy potřeba počítat, pokud musíme přikročit k přesměrování stránky?
1. Každým přesměrováním URL adresy A na URL adresu B se ztrácí malé množství „síly“ přesměrované URL adresy
S tímto faktem bohužel musíme počítat. Proto se doporučuje, pokud je to možné, vyhnout se přesměrování stránek (resp. eliminovat jejich počet a používat skutečně jen v nezbytných případech). Podle známé online marketingové komunity moz.com, se při použití přesměrování za pomoci status code 301 ztrácí přibližně 15% autority stránky (PageRank). Také je dobré dát si pozor na vícenásobné přesměrování (např. přesměrování URL adresy A na URL adresu B, kterou pak přesměrujete na URL adresu C). Ztráta autority stránky pro Google vyhledávač však neplatí při migraci z protokolu HTTP na protokol HTTPS (podle Johna Muellera z Google, žádná ztráta link juice nebo PageRank-u při přechodu z HTTP na HTTPS pomocí přesměrování 301 a 302 nehrozí). Avšak při přechodu z HTTP na HTTPS se obvykle obsah stránek „přesouvá“ natrvalo, a proto by stránky měly být přesměrované pomocí status code 301. Více o migraci na protokol HTTPS se můžete dočíst v detailně napsaném článku od SEO specialistu Jaroslava Hlavinky, který pracuje pro Seznam.
Mimo jiné doporučuji, aby každý web přešel na protokol HTTPS, který je zabezpečený a u vyhledávačů si tím rozhodně uděláte plus. Prohlížeč Google Chrome od ledna 2017 začal upozorňovat uživatele, že spojení s webem na protokolu HTTP není zabezpečené.
Příklad:
Pokud je měsíční návštěvnost vaší URL adresy např. 1 000 uživatelů z přirozeného vyhledávání, je dost možné, že když tuto stránku přesměruji, návštěvnost dané stránky mírně poklesne a již to nebude 1 000 uživatelů (přesměrováním se sníží její „hodnota“). Jak moc klesne návštěvnost stránky závisí na poklesu pozic klíčových slov, které přinášejí dané stránce návštěvnost. Je třeba také vzít v úvahu, že pokud vaše stránka z určitého klíčového slova poklesne z 1. pozice na 4. pozici, rozdíl v návštěvnosti bude procentuálně mnohem větší, než kdyby vaše stránka z určitého klíčového slova poklesla z 5. pozice na 8. pozici. Samozřejmě, je třeba brát v potaz i měsíční vyhledávanost klíčových slov, které Vám přinášejí návštěvníky. Pokud se vaše stránka zobrazuje na 1. pozici ve výsledcích vyhledávání na klíčové slovo s měsíční vyhledávaností např. 1000, propad na 4. pozici by vám snížil návštěvnost mnohem více, než by tomu bylo při klíčovém slově s měsíční vyhledávaností např. 10.
2. Přesměrování stránek může mít dopad na dočasný úpadek pozic ve vyhledávačích
Všechny změny na vašem webu, které se dějí v reálném čase, se v případě vyhledávačů projevují později. Vyhledávač má jakousi „databázi“ stránek (index), kde se nacházejí všechny zaindexované URL stránky daného webu, a to v takovém tvaru, v jakém se nacházely, když vyhledávač stránky naposledy navštívil a zapsal do své databáze (zaindexoval). To znamená, že když se uskuteční na webové stránce jakákoli změna (jakou je např. i přesměrování stránky), vyhledávač musí nejprve zjistit, že se tato změna udála, přepsat ji ve svém indexu a na základě velkého množství faktorů ji vyhodnotit (a tedy i „upravit“ pozice, na kterých se bude pro určitá klíčová slova zobrazovat). Tento stav by však měl být krátkodobý a při správném provedení přesměrování by se měl vrátit do normy.
Nejčastější chyby při přesměrování stránek
Shrňme si proto nejzákladnější chyby při přesměrování, které pro vás mají negativní dopad, a proto bude lepší se jim obloukem vyhnout. O jaké chyby tedy jde?
1. Přesměrování stránky na nevhodné místo
Přesměrování URL adresy na obsahově jinou stránku může mít na svědomí značný pokles pozic ve výsledcích vyhledávání. Jedním z nejdůležitějších faktorů z pohledu SEO je historie stránky a její obsah, a proto je nezbytné provést přesměrování vždy na stránku, která je obsahově stejná, resp. velmi podobná.
Příklad:
Představte si, že máte web, kde prodáváte elektroniku a napsali jste obsáhlý článek o tom, že prodáváte herní konzoli Playstation 4 za bezkonkurenční ceny, přičemž denně sledujete trh a jste stále nejlevnější. Představte si, že jde o kvalitní obsah, který byl diskutován na různých fórech a vyhledávače si ho „oblíbily“ a na základě obsahu, historie, odkazů a množství dalších faktorů vaši stránku s klíčovým slovem „nejlevnější Playstation 4“ umístily na první pozici ve vyhledávání. Dále si představte, že děláte např. redesign webu a rozhodnete se redukovat počet stránek webu, a protostránku zrušíte a přesměrujete ji přímo na produktové stránky Playstation 4, kde jsou fotografie + specifikace produktu. Řeknete si, že obsah je téměř totožný, nicméně ale vyhledávač to vidí jinak. Navštíví původní stránku, kde zjistí, že byla přesměrována na novou stránku, kde ale nenajde žádný obsah o tom, že vámi prodávaná Playstation 4 je nejlevnější na trhu, za bezkonkurenční cenu atd. Vyhledávač následně vyhodnotí nový obsah a s největší pravděpodobností sesadí vaši stránku z první pozice, protože obsah přestal být relevantní s klíčovým slovem „nejlevnější Playstation 4“.
2. Stránka se nepřesměruje – 404 (Not found)
Doporučuji proto vždy předem promyslet, co s neaktuální stránkou udělat než ji zrušíte a definitivně smažete. Nejlepším řešením je nahradit ji jinou, aktuální stránkou. Co však např. s produktem, který přestanu prodávat, tj. se stránkou, na které se onen produkt nachází?
Příklad:
Představte si, že prodáváte Playstaytion 4 a máte vytvořenou produktovou stránku, ale najednou na trh přijde nová herní konzole a vy si řeknete, že Playstation 4 Vám už nepřináší tolik zisku (resp. se vám produkt nevyplatí dále prodávat), a tak stránku zrušíte. Teoreticky to dává smysl, že? K čemu potřebuji zobrazovat stránku produktu, který již neprodávám? Existuje však i jiné řešení. Produktová stránka Playstation 4 může mít velmi dobrou přirozenou návštěvnost, tj. byla by škoda o její „návštěvníky“ přijít. Stránku bych tedy osobně vůbec nerušil, pouze bych ji „stáhl“ z webu, aby se k ní nemohl nikdo dostat pomocí interního odkazu (např. z menu). Stránka však bude stále v indexu vyhledávačů a bude ji tedy možné vyhledat na základě klíčových slov. Jelikož Playstation 4 už nechci prodávat, na stránku doplním snadno viditelný text, kterým potenciálního zákazníka informuji o tom, že produkt již neprodávám a zároveň jej nasměruji k jinému aktuálnímu produktu. Volil bych např. upoutávku „Zapomeňte na Playstation 4, na trhu je nová našlapaná Herní konzole! Zjistěte více! „.
Závěrečné shrnutí
Když jde o přesměrování, zvažte vždy předem, co se „starou“ stránkou uděláte. Pokud nechcete přijít o návštěvníky (nejen z organického vyhledávání), najděte staré stránce náhradu se stejným nebo podobným obsahem. Při migrací na HTTPS protokol doporučuji použít přesměrování pomocí status code 301. Při přesměrování stránek z jiného důvodu doporučuji také použít statový kód 301 (pokud se nejedná o situaci, která vyžaduje jiné přesměrování). Ve většině případů se URL adresa ruší trvale, a proto by měla být trvale přesměrovaná způsobem „301 permanent redirect“. Buďte si jisti, že přesměrování pomocí status code 301 vám přesune většinu PageRank-u stránky, což u ostatních přesměrování zaručeno není.
Tento článek byl zveřejněn 26. 1. 2017 na Sunitce. Taste Sun je dnes součástí skupiny Taste.