Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Pátrání po přímé návštěvnosti v Google Analytics

Zamýšleli jste se někdy nad tím, kolik uživatelů přijde na váš web přes jinou stránku a jak velká je přímá návštěvnost? V tomto článku se podíváme na to, jaké možnosti v tomto ohledu nabízí Google Analytics a zjistíme, že to nemusí být vždy úplně tak, jak se na první pohled zdá. Pracovat budeme hlavně s reportem zdroj/médium, který vidíme na obrázku níže.

Atribuční model základních reportů

Většina reportů, které jsou v Google Analytics předpřipravené (včetně toho, který vidíme výše), využívá pro atribuci zdroje návštěvnosti model posledního nepřímého kliku (Last Non-Direct Click). Tedy pokud uživatel přijde odkazem z domény Můjweb.cz a odkaz neobsahuje parametry kampaně, tak návštěva má zdroj můjweb.cz/referral. Další den si uživatel už bude pamatovat adresu webové stránky a zadá ji přímo do prohlížeče, tato návštěva má přímý zdroj. Ale díky atribučnímu modelu Google Analytics bude zdroj opět můjweb.cz/referral, protože to byl poslední nepřímý zdroj návštěvy tohoto uživatele.

To, jak dlouho do minulosti se Google Analytics dívají na poslední zdroj návštěvnosti, se dá nastavit pod nastavením Campaign Timeout. Výchozí nastavení je 180 dnů. Prodleva mezi přímou a poslední předchozí návštěvou může být tedy až 6 měsíců. Toto nastavení se nachází v nastaveních Property (služby) pod Session Settings (nastavení relace).

Pokud jste toto chování Google Analytics doposud neznali, můžete snadno získat pochybnosti o kvalitě dat návštěvnosti. Přesto takto zapsaná data dávají smysl a hned si vysvětlíme proč. Mějme následující scénář:

  1. Zákazník navštíví náš eshop přes placenou kampaň, návštěva se připíše kampani.
  2. Po třech hodinách provede zákazník další aktivitu na webu. Díky nastavení session timeout (vysvětlíme v dalším odstavci) se aktivita počítá jako nová návštěva.

Druhá návštěva by měla mít zdroj (direct)/(none), ale Google Analytics jí přiřadí placené kampani z předešlé návštěvy. Výsledkem takto provedené atribuce je, že se neztrácí informace o výkonu kampaní.

Nastavení session timeout (rovněž můžete vidět na obrázku výš) způsobuje, že pokud je odmlka uživatele mezi dvěma akcemi na stránce větší než nastavená hodnota, začne ve vnímání Google Analytics nová návštěva. Další podmínky pro začátek nové návštěvy jsou příchod z jiného nepřímého zdroje než předchozí návštěva, nebo půlnoc v nastaveném časovém pásmu.

Direct Session dimenze

Dimenze se nachází v Google Analytics už pár let, ale není příliš známá. Dá se najít jenom v rozhraní Google Analytics, nedá se získat ani pomocí API. V předpřipravených reportech se dá využít jenom jako sekundární dimenze. Pokud takto doplníme dimenzi do reportu zdroj/médium, bude to vypadat jako na obrázku níž.

Co tvrdí, že zobrazuje

V českém názvosloví se tato dimenze nazývá „Přímá relace“, oficiální popis dimenze je: Nastavuje se jednou za návštěvu. Pokud má hodnotu „Yes“, jedná se o přímou návštěvu. (Volný překlad z originálu: Set once per session. If True, the source of the session was direct.) Pozor je vcelku rozdíl v tom, co Google Analytics říká, že ukazuje, a v tom, co reálně ukazuje.

Co ve skutečnosti ukazuje

Ukážeme si chování této dimenze na příkladu. Provedl jsem následující sérií návštěv na testovací stránku:

Čas Adresa stránky Reálný zdroj/médium zdroj/médium Začala se Session Direct Session
8:00 můjweb.cz/?utm_source=testing
&utm_medium=test
testing/test testing/test Ano Ne
8:35 můjweb.cz (direct)/(none) testing/test Ano Ano
8:36 můjweb.cz/?utm_source=testing
&utm_medium=test
testing/test – (návštěva pokračuje) Ne – (návštěva pokračuje)
8:40 můjweb.cz (přes Google) google/organic google/organic Ano Ne
8:45 můjweb.cz/?utm_source=testing
&utm_medium=test
testing/test testing/test Ano Ne
9:20 můjweb.cz (direct)/(none) testing/test Ano Ano
9:55 můjweb.cz/?utm_source=testing
&utm_medium=test
testing/test testing/test Ano Ano

Zde můžeme vidět, jak fungují prakticky věci, které jsme si popsali:

  • Když během návštěvy načteme stránku s jiným zdrojem, než ke kterému je návštěva atribuována, začne nová návštěva. V případě stejného zdroje anebo zdroje (direct)/(none) návštěva pokračuje.
  • Dimenze Direct Session má hodnotu „No“ pouze, když se změní zdroj návštěvy. Pokud jde o přímou návštěvu, nebo je atribuovaný zdroj totožný se zdrojem předešlé návštěvy, Direct Session má hodnotu „Yes“.

Report v Google Analytics pro tento sled událostí vypadá následovně:

Co s tím?

Jak jsme si ukázali, ne vždy platí, že to, co vidíme v Google Analytics, je to, co chceme vidět. Pokud bychom se vrátili k otázce z úvodu. Kolik lidí přišlo na web přes odkaz a kolik přímo? Odpovědí je, že ve výchozím nastavení informaci nejde zjistit. Možné řešení najdete v jednom z příštích článků.

V Taste Medio se zabývám webovou analytikou. A to především technickou stránkou měření, ve které mi pomáhá studium Fakulty Informačních technologií na ČVUT se zaměřením na znalostní inženýrství. Pokud mi zbyde čas, jdu si zalézt na stěnu nebo se věnuji dobrovolnickým aktivitám.

« Zpět na odborné články

Související články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář