Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

5 důvodů, proč vaše sociální sítě nefungují

Facebook, Instagram, TikTok, YouTube,… Jmenujte sociální síť a já vám garantuji, že na ní najdete minimálně 12 svých známých (nebo jejich potomků). 

Kamenem úrazu dnešních sítí je právě tohle – všichni se s nimi setkáváme na denní bázi, a proto, když přijde na správu těch firemních, máme pocit, že to zvládneme levou zadní. Na co odborníka, kolega má na Instagramu 500 sledujících, bude to dělat on.

Proč to není dobrý nápad a proč sociální sítě vaší značky nefungují, jak byste si představovali, může mít minimálně 5 důvodů.

 

  • Nevíte, ke komu mluvíte

Kdo je vaše cílovka? Všichni, že? Všichni by si mohli chtít koupit elektrickou koloběžku a stejně tak každý by měl vědět o vašem řeckém jogurtu bez tuku.

Omyl. Udělejte si důkladný průzkum. Podívejte se na data a zjistěte, koho váš produkt skutečně zajímá. 

Pokud totiž budete mluvit na všechny, neoslovíte nikoho. Mluvíte snad o práci se svojí babičkou stejně jako s kamarády u piva? Tak vidíte.

 

  • Využíváte špatné sociální sítě

Sociálních sítí dnes existuje nepřeberné množství, a tak máme tendenci lovit zákazníky, kde se dá. 

Opět špatně. Každá síť má své specifické uživatele (minimálně co do věku a pohlaví) a každou z nich navštěvují tito uživatelé za jiným účelem. Na Instagramu spíš nepochodíte s náborem na pozici soustružník-frézař a na LinkedInu zase nedoporučuji pořádat soutěž o tašku plnou pracího prášku.

“Ale když konkurence dělá ten TikTok!” A funguje jim to? Plní tam cíle, které si pro tuto síť stanovili? A je tam vůbec vaše publikum? Nespravujte sociální sítě jenom proto, že to dělá konkurence. Nejdřív se vraťte k bodu 1 a zjistěte, kde svoje budoucí zákazníky najdete.

 

  • Nezaujmete

Už víte bezpečně, koho oslovit a kde, ale pořád se vám to nedaří? Dalším důvodem může být prostě nuda. Vaše příspěvky jsou nezajímavé, nepřináší uživatelům žádnou přidanou hodnotu, navíc nejste rozpoznatelní.

Zaprvé se zaměřte na vizuální identitu. Na to, jak vaše příspěvky vypadají, jestli je na první pohled jasné, že se jedná o vaši značku (a nemyslím tím nutně obří logo), a jestli ze záplavy tisíců dalších vyčnívají. Průměrný uživatel totiž denně nascrolluje na sociálních sítích 90 metrů. A vaše šance zaujmout se smrskává do 10 centimetrů. Myslete na to.

A zadruhé dávejte, než začnete prodávat. Dejte uživatelům důvod vás sledovat, sdílejte s nimi pravidelně zajímavá fakta z oboru, pobavte je, nechte je nahlédnout do zákulisí. Inspirujte se u konkurence, ale neopisujte! Někde tam venku jsou totiž lidé, kteří potřebují, abyste byli autentičtí.

 

  •  Neinvestujete do reklamy

Víte, kolik lidí uvidí příspěvek vaší značky na Facebooku, aniž byste investovali do jeho reklamní podpory? Asi 2 % vašich sledujících. To znamená, že 98 % vašich fanoušků nemá ani tušení, že jste strávili 4 hodiny přípravou grafiky, broušením textu a schvalováním. A to ani nemluvím o těch, kteří vás nesledují…

Organický dosah se nebezpečně blíží nule a všichni správci sociálních sítí se s tím musí smířit. Dobře si spočítejte, kolik času vás stojí tvorba obsahu, a pokud zjistíte, že vám na propagaci příspěvků nezbývá rozpočet, snižte jejich počet a investujte raději do reklamní podpory těch zbylých, ale o to kvalitnějších postů.

 

  • Všechny ignorujete

Máte super obsah, který díky vymakané vizuální identitě a správnému zacílení reklam vidí tisíce lidí. Gratuluji!

Tím ale vaše práce zdaleka nekončí. Pokud totiž nebudete s uživateli komunikovat, v nové zákazníky je nepřetvoříte. 

Community management na sociálních sítích je jedním z hlavních trendů roku 2022 – lidé už nechtějí chodit na web, hledat v patičce odkaz “kontakt” a pak na infolince poslouchat uklidňující hudbu proloženou “nezavěšujte, jste v pořadí”.

Chtějí s vaší značkou mluvit tam, kde vás zrovna potkali. A tam, kde tráví přirozeně čas. A pokud nebudete reagovat, podněcovat diskuzi a upřímně se starat o to, co vaše fanoušky trápí, půjdou si prostě ten jogurt koupit ke konkurenci, která je měsíc neignoruje, když jí napíšou, že v supermarketu už počtvrté koupili plesnivý kelímek.

 

Chcete vědět, jestli svoje sociální sítě spravujete efektivně? Stáhněte si naše Manuály auditu pro Facebook a Instagram a přesvědčte se sami!

Sdílejte článek

Související články