Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

5 tipů, jak v domácích podmínkách vyfotit flatlay

Od základů po pokročilé tipy pro focení flatlay, které pomohou jak začátečníkům, tak pokročilým.

Co je to flatlay a kdy ho použít?

Flatlay je styl zátiší, který je focen shora, z ptačí perspektivy. Prim hraje jeden předmět, v reklamě to je vždy produkt, kolem kterého jsou umístěny další propriety k dotvoření nebo naznačení příběhu. Jeho výhodou je relativní technická nenáročnost, protože vše, co potřebujete, máte už doma, a tak vám bude stačit jen mobil a zdroj světla, většinou v podobě okna.

Pokud se do toho chcete pustit profesionálněji a produkovat fotky ve velkém, poradíme vám, jak celý proces zefektivnit.

1. Moodboard

Vytvořte si moodboard. Nejjednodušší je to na Pinterestu, i když čerpáním z jedné platformy riskujete, že se nevědomky uvrtáte do stylu, který vám nebude vlastní. Proto můžete použít rozšíření do Chromu, které vám umožní jednoduše pinovat, cokoliv najdete na internetu. 

Dále vymyslete, co chcete fotkou říci. U jídla je úplně nejlepší příběh stolování, můžete si dovolit být trochu špinaví a věci nemusí být perfektní, protože v reálu také nejsou. Ovšem vytvořit ve studiu dokonale „přirozené“ fotky je paradoxně náročnější, než byste si možná mysleli.

V moodboardu můžete mít skvělé fotky, ale některé vám můžou být k ničemu, protože často nejsou zaměřeny na produkt, ale na spíše na životní styl autora. Proto vybírejte obezřetně a jen takové snímky, do nichž bude možné nenásilně zakomponovat produkt.

Moodboard sestavený na Pinterestu.

Zdroj: https://cz.pinterest.com/

2. Shánění a nákup rekvizit

Alfou a omegou úspěšné fotky jsou propriety, jsou to v podstatě vaše „modelky“, bez kterých by byl produkt na fotce vystaven bez jakéhokoliv kontextu a zmíněného příběhu. Pozor, stále je možné fotku „přeplácat“ do té míry, že adresát neví, kam se podívat dříve. 

Co se týče shánění rekvizit, pokud fotíte doma, máte k dispozici všechno možné – od nádobí přes prostěradla až po jiné specifické rekvizity, které vaše snímky polidští a dodají výstupu osobitost.  

Flatlay s oranžovým svetrem a deodorantem Borotalco.

https://www.instagram.com/p/B682f9kHNHY/

Mezi rekvizity se také řadí různá texturovaná pozadí, která dodají vašim výstupům více charakteru a trochu toho „hipsterství“. Nemusíte sáhodlouze shánět staré oprýskané dveře, i když to je úplně nejlepší, protože podobný efekt dokážete vykouzlit třeba i s vliesovou tapetou. V takovém případě si ale dejte pozor, abyste umělé pozadí na fotce dobře prodali. Respektive aby nikoho nenapadlo, že se jedná o tapetu.

Pokud se tomuto žánru budete věnovat déle, postupně si postavíte vlastní inventář rekvizit. To ale nějaký čas potrvá, a tak je pravděpodobné, že do té doby budete kvůli zápůjčkám různých fotogenických propriet otravovat kolegy a rodinu.

3. Světlo

Pro začátečníky, kteří chtějí alespoň na základní úrovni porozumět světlu, není nic lepšího než fotit hned vedle okna. Jedinou nevýhodou je závislost na počasí a čase, skvělé naopak je, že za přirozené světlo nezaplatíte ani korunu. To se vlastně chová jako jeden velký softbox , tj. zdroj měkkého světla, který vidíte na dalších fotkách. Jeho výhodou je, že se s ním jednoduše pracuje a dá se dobře ovládat.

Flatlay s oblečením a deodorantem Borotalco.

Zdroj: https://www.instagram.com/p/B7TuTr6nBX2/

Pokud se podíváte na profesionální flatlaye, často si můžete myslet, že jsou předměty rozestaveny hned vedle okna, ale opak je pravdou – často se používá jeden velký softbox, který okno emuluje.

4. Tripod

Neexistuje lepší způsob, jak plýtvat časem, než nemít pevně umístěný fotoaparát a pořád vstávat na židli a zase z ní slézat při každé úpravě rekvizit. Ano, když dáváte na Instagram jeden post za týden, zvládnete to i bez tripodu, ale pokud chcete ušetřit čas a vyfotit několik fotek najednou, je to nezbytně nutné, protože vaše „modelky“ jsou statické, a tak je jako fotograf musíte napózovat do té správné kompozice. 

Focení z ruky je na dlouho, když musíte pořád odkládat fotoaparát.

Zdroj: https://www.instagram.com/p/B7GKOKpnPJk/

Nefotografům a firmám, které si samy spravují sociální sítě, usnadní práci, když si pořídí Magic Arm se superclampem a mountem pro mobil. Dohromady zaplatíte asi 20 dolarů a držák můžete umístit opravdu kamkoliv – na hranu stolu, na poličku nebo jiný kousek nábytku.

Fotografové zase ocení tento Manfrotto tripod, který je opravdu dobrý a stabilní, ale samozřejmě si za něj připlatíte.

Pokud fotíte na zrcadlovku, můžete si ji propojit kabelem přímo do počítače a programů jako Adobe Lightroom Classic CC nebo Capture One. Ty vám zobrazí fotku ve velkém rozlišení bez toho, abyste museli neustále vstávat od aranžování, dále rovnou můžete automaticky aplikovat barevné úpravy a různé ořezy. Více praktických informací se dozvíte v tomto tutorialu.

Jeden z nejlepších způsobů, jak si upevnit fotoaparát.

Zdroj: https://www.instagram.com/p/B5itGz4H3a7/

5. Příběh a kompozice

Dříve, než začnete komponovat, se rozhodněte, kde vaše fotka skončí. Bude to ve feedu na Instagramu? Potom je ideální formát 5:4, který zabere více místa na displeji než 1:1, protože je mírně delší, a tudíž má větší šanci zaujmout rychle scrollujícího potenciálního zákazníka. Pokud ještě nevíte, sázku na jistotu představuje formát 1:1. Ten můžete použít skoro všude, protože je velmi flexibilní.

Pak se dostáváme k Instagram Stories, které vyžadují formát 9:16 (klasický videoformát, jen postavený na stranu). Pokud si říkáte, že „chytře“ nafotíte fotky v tomto formátu a z nich si vytvoříte čtvercové ořezy, budete z výsledku pravděpodobně zklamaní. Tyto dva formáty se natolik liší (1080 x 1080 px vs. 1920 x 1080 px), že ořez ovlivní kompozici natolik výrazně, že fotka přestane fungovat.

Co se týče konkrétních rad ke kompozicím, vyhněte se jakýmkoliv geometrickým útvarům a pravidelnostem. Obecně je velmi těžké dosáhnout uspokojivé kompozice a lidské oko je velmi dobré v odhalování nepravidelností v jinak pravidelném uspořádání. Například když vidíte nakreslený kruh, hned si všimnete, že není dokonale kulatý. Proto se vyhněte jakékoliv geometrii ve smyslu pravidelně kruhově rozmístěných rajčat kolem talíře nebo přesným maticím, které často vyžadují důkladnější postprodukci.

Propriety nemusí vždy dávat smysl, jde o to předat emoci. No a co, že máte kolem mapy vyskládaný žárovkový řetěz, vypadá to pěkně, a pokud je cílem předat publiku informaci, že jste blogerka z Ruska a jdete si do Střední Evropy udělat pár fotek, tak pár žárovek ničemu neublíží. Stejně tak ani fakt, že si při focení vystačíte s mobilem.

Zdroj: https://www.instagram.com/p/B3eoDgHA-YN/

Lidský element – třeba v podobě ruky – nikdy není na škodu. Jednak pomáhá prodat jinak prázdnou kompozici, ale také adresátovi dává možnost se do fotky vcítit.

Pokud se vám podaří vytvořit opravdu solidní kulisu a prostředí kolem produktu, můžete zkusit foťák z tripodu sundat a nafotit nějaké detaily. Tím vzniknou fotky, které budou dostatečně odlišné na to, abyste je s odstupem mohli použít samostatně, a tak maximalizovali čas a úsilí, které jste věnovali focení.

Příklad alternativního úhlu k flat lay.

Zdroj: https://www.instagram.com/p/B4fImmsnIrH/

Závěr

I kdybyste se rozhodli většinu zmíněných rad a tipů ignorovat, jedné věci se vyhnout nelze – a to je příběh. Bude-li vám chybět příběh, výsledkem bude prostě jen aranžmá pěkných věcí, které ale v adresátovi nevzbudí žádnou emoci.

Sdílejte článek

Související články