Stále nalézáme nové způsoby, jak si udělat z AI pomocníka pro naši každodenní práci. O tom, jak AI analytikům usnadňuje práci, a jak využít ChatGPT pro webovou analytiku, jsme psali v jednom z předchozích článků. Tentokrát nás zajímalo, jestli nám AI pomůže s analýzou dat.
Co je to analýza dat, aneb oblíbená interpretace
Na začátek si ujasníme, co vlastně interpretační analytika je a není. Interpretační analytika neznamená, že se podíváte do Google Analytics a na jedno kliknutí zjistíte, jaké tržby jste získali pomocí GAds. Nestačí ani vědět, kde se ztrácí uživatelé v nákupním košíku, či jaké procento prohlížený produkt i následně koupilo.
Interpretace jde hlouběji, hledá souvislosti, je to piplavá práce s hromadou dat. Ta je potřeba očišťovat, transformovat, extrahovat, a hlavně se k nim rozumně dostat. Navíc je nutné znát kontext klientova byznysu. Bez něj ani sebelepší analytik nic nezvládne. Někdy je lepší zadat analytikovi vytvoření reportu a na data se podívat interně.
Proto může být pro zkušené analytiky zavádějící nazývat naše testy s ChatGPT interpretací. Naším cílem je zkoušet, co je vůbec možné. A o to se s vámi rádi podělíme. Testování proběhlo na placené verzi ChatGPT.
Data, data, kde jsou ta data
Dostat se k dobrým datům může být problém. Spousta klientů má špatně nastavená měření a často nejsou data dostupná ve vhodné formě – v CSV, JSON apod.
Vygenerujte si data pomocí AI
Pokud se chcete rychle dostat k datům pro testování, nechte si je vytvořit pomocí ChatGPT. Nejlepší je rozšíření přímo pro Google Sheets názvem AI Writer: GPT for Sheet and Docs. Jak s ním pracovat, najdete například ve videu Speedrun of GPT for Sheets.
Nemáte data? Nevadí, vytvořte si je. Zkuste následující prompt:
=GPT_TABLE(„create 15 fake people“)
Díky tomuto promptu se vám do tabulky vygenerují fiktivní lidé. Samozřejmě můžete přidat třeba e-commerce data. Aby vše fungovalo, je potřeba si vygenerovat API klíč a mít placenou verzi ChatGPT.
Jak vložit tabulku do ChatGPT
Data jsme získali a můžeme pokračovat. Je jedno, jestli jsou data nasimulovaná, nebo reálná. V následujícím kroku naši tabulku nahrajeme do ChatGPT pomocí rozšíření ChatGPT File Uploader.
Když si rozšíření nainstalujete, zobrazí se vám tlačítko Submit File.
Vložit můžete soubory ve formátech CSV, TXT, JSON a další. Pomocí tohoto rozšíření můžete nahrávat soubory o velikosti až 15 000 znaků a rozdělit je na menší části jediným kliknutím. Při zadávání promptů nezapomeňte na to, že má AI pracovat se všemi daty, které potřebujete. Je nutné mu to připomenout, pokud pracujete právě s velkým množstvím dat, které dělíte na části. Nezapomeňte příkaz případně v promptu zmínit.
Kdo u nás nejvíc utrácí
Zajímalo mě, jak snadno dokážu určit, kdo je náš největší zákazník z hlediska útraty. Vzal jsem data o našich fiktivních zákaznících za celý minulý rok, které jsem si vygeneroval pomocí rozšíření v Google Sheets. Vám je mohou vytáhnout vaši programátoři nebo vývojáři z firemních CRM apod. Zadal jsem dotaz:
Count me the customers with the highest sales. I’m interested in the top 10 customers who spent the most money in the last year and how much margin we made on them.
Z velkého množství dat během pár sekund vím, kteří zákazníci u nás utrácí nejvíc. Stejně se můžu zaměřit na zákazníky, ze kterých máme největší marži, kupují jen určitý segment a podobně.
Co potřebujete vědět, je na vás. Spočítat můžete třeba i CLV.
Vytvoř mi graf pro šéfa
Textový výstup nevypadá moc dobře. Vytvořit tabulku je ale pro ChatGPT maličkost.
Existují i rozšíření, které vám přímo v ChatGPT vytvoří graf, ve kterém se zorientuje i váš šéf. 😉 Mně třeba vyhovuje rozšíření Wolfram.
A jak dostat plugin ChatGPT? Stačí kliknout na GPT-4, následně na Plugin store a vybrat si.
Budoucnost interpretace pomocí AI?
ChatGPT vám už nyní pomůže dostat se rychle k relevantním datům. Ale nečekejte zázraky. Bez znalostí o vašem byznysu neudělá nic ani dobrý analytik.
Navíc je důležité umět se dobře ptát v angličtině. Pokusy v češtině mi absolutně nefungovaly.
Takže pro kvalitní interpretaci dat je stále zapotřebí analytiků, kteří budou hlouběji chápat váš byznys. Ale pro jednoduchou analýzu nebo segmentování může být i ChatGPT dobrým a rychlým pomocníkem.
Zajímá vás, jak to bude s analytikou dál a jaké výzvy nás čekají? Mě taky. 🙂 A proto už teď s týmem v Taste připravujeme program na Data Restart, který proběhne 19. 10. 2023 v Praze. S těmi nejlepšími v oboru se podíváme na zoubek webové i ne-webové analytice, data science i business intelligence. Program pomalu odkrýváme, ale svoji židli si můžete rezervovat už nyní. Těším se, až se s vámi na konferenci potkám. 😉