Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #4: Jak AI analytikům usnadňuje práci

V posledních týdnech napříč odděleními v Tastu testujeme různé nástroje využívající umělou inteligenci, a zkoumáme jejich praktické využití. Zapracování AI do denní praxe neminulo ani naše analytické oddělení. V rámci webové analytiky je hodně aktivit, které může AI pomoci zefektivnit. Našim potřebám v praxi nejvíce vyhovuje jeden z nejznámějších nástrojů poslední doby ChatGPT.  Nechte se inspirovat jeho možnostmi v tomto článku.

V Tastu testujeme možnosti nejnovější verze ChatGPT-4. Příklady níže jsou ale ukázkou toho, co dokáže vygenerovat verze třetí, kterou mohou všichni využívat bezplatně.

Google Tag Manager

Implementace měřicích kódů a dalších věcí skrze GTM je pro nás jednou z nejčastějších aktivit. A právě tam lze AI využít ukázkově.

Vytvoření vlastní JS proměnné nebo vlastní HTML značky

Nedávno jsme pro jednoho klienta potřebovali vytvořit vlastní proměnnou. Ta nám měla z pole, kde byly vypsány kategorie na webu, vrátit jednoduchý JSON (podobně, jako jsou nyní kategorie k produktu vypsány v měřicím kódu pro GA4), kde budou maximálně 3 hodnoty.

Jedná se o jednoduchý skript, který bychom psali odhadem 5-10 minut. Do ChatGPT jsme instrukce napsali cca za minutu a skript byl vygenerován do 10 sekund. To je docela efektivní, ne?

Vlastní JS proměnná vygenerovaná pomocí Chat GPT.

Vygenerování JS proměnné

Stejně jako při generování JS proměnné, dokáže ChatGPT pomoci i při vytváření vlastního HTML tagu, který v tomto případě generuje cookie s hodnotou z proměnné a určitou nastavenou délkou životnosti.

Vygenerování vlastního HTML tagu pro GTM.

Vygenerování vlastního HTML tagu

Hledání chyb a/nebo jejich oprava

V GTM stále není, kromě vlastních šablon, podpora JS standardu ES6, kde lze mimo jiné využívat např. deklarace proměnných letconst. Občas potřebujeme vytvořit složitější a delší proměnnou (na screenshotu níže uvádíme pouze demonstrativní příklad), a tu si pro účely testování píšeme mimo GTM. Když ji konečně dokončíme, uvědomíme si, že jsme ji napsali dle novějšího standardu. Místo toho, abychom ji ručně museli procházet a opravovat, stačí si od ChatGPT vyžádat skript ve starším formátu.

Oprava javascriptové proměnné pro GTM.

Oprava JS proměnné

Vygenerování regulárního výrazu

Někdy se pro zjednodušení práce regulárním výrazům nevyhneme. I ten, kdo je ovládá obstojně, se čas od času setká s tím, že se nemůže dostat k ideálnímu výsledku. A s tím ChatGPT také dokáže pomoct. Stačí mu jen zadat přesné instrukce a za pár sekund můžeme RegEx využít ve vlastní proměnné, triggeru nebo kdekoli, kde potřebujeme. Dalším plusem je i to, že ChatGPT daný výraz rozebere na jednotlivé části a podrobně je vysvětlí.

Vygenerování regulárního výrazu.

Vygenerování regulárního výrazu

Google Analytics

Export všech transakcí za určité časové období

U klienta se stalo, že se do Google Analytics, i po implementaci Measurement Protocolu, nedostávalo 100 % objednávek. Potřebovali jsme zjistit, které to jsou a jestli vykazují nějaké společné znaky. Od klienta jsme dostali kompletní seznam objednávek včetně jejich ID a hodnoty. Stejný seznam jsme potřebovali dostat z Google Analytics.

Jednalo se ale o velkého klienta, kde jsme narazili na limit ručního exportu – 5 000 objednávek do jednoho sheetu. To pro nás znamenalo třeba i 8 souborů, které jsme pak museli zdlouhavě propojovat. Proto jsme si od Chat GPT nechali vygenerovat skript do Google Sheets, který nám přes Reporting API jednoduše a rychle vyexportoval všechny objednávky za určité časové období, které jsme pak už mohli snadno porovnávat s exportem od klienta.

Vygenerování skriptu pro Google Sheets, který exportuje všechny transakce z Google Analytics.

Vygenerování skriptu pro export transakcí z Google Analytics

BigQuery

V BigQuery nebo kdekoliv jinde, kde se využívá SQL, si občas chceme ušetřit čas nebo si nejsme jistí nějakou z definic. Místo toho, abychom trávili čas dlouhým hledáním na fórech, necháváme si dotazy generovat ChatGPT.

Tvorba SQL dotazu

Jeden z našich klientů si zpracovával data ze všech reklamních systémů a do BigQuery exportoval poměrně jednoduchou tabulku s aktuálním datem a celkovými reklamní náklady. Každý den se potřeboval podívat na vývoj celkových nákladů za daný měsíc a podrobněji je porovnat s rozpočtem, který na daný měsíc měl k dispozici – zjistit, jaké jsou kumulativní náklady, zbývající rozpočet, průměrné denní náklady a průměrný zbývající rozpočet do konce měsíce. SQL dotaz pro BigQuery nebyl nic, s čím by měl Chat GPT problém.

Vygenerování SQL dotazu pro BigQuery.

Vygenerování SQL dotazu pro BigQuery

Závěrem

Vývoj umělé inteligence a nástrojů jí využívajících se exponenciálně zrychluje, nástroje se zdokonalují, dokážou pomoci s více úkoly, a navíc s větší a větší přesností. Dokážou ale nahradit webového analytika? Z naší zkušenosti určitě ne, a neočekáváme to ani v bližší budoucnosti. Stále je totiž nezbytné těmto nástrojům zadat přesné instrukce, pro jejichž sepsání je know-how analytika nenahraditelné. A umělá inteligence není neomylná – následně se musí všechny výstupy řádně zkontrolovat, protože se v nich často nachází chyby, některé z kódů nemusí být ideálně optimalizované nebo prostě výstup neodpovídá tomu, co po nástroji požadujeme. To všechno musí webový analytik z výstupu dokázat vyčíst.

ChatGPT a AI obecně mohou být velkým pomocníkem při řešení čehokoliv, co by nám zabralo zbytečně hodně času, ale i pokud si s něčím nevíme rady, dokážou nás minimálně nasměrovat správným směrem. Příklady uvedené výše jsou jen velmi malou částí toho, pro co lze v rámci webové analytiky umělou inteligenci využít. A s ChatGPT-4, který začínáme interně testovat, se možnosti jeho využití budou razantně rozšiřovat.

Sdílejte článek

Související články