Umělá inteligence a její využití v praxi je nepochybně trend roku 2023, a to nejen v oblasti marketingu. Testování AI jsme se nevyhnuli ani v Tastu. Rychle jsme zjistili, že nám usnadňuje a zefektivňuje práci, a tak ji v oddělení SEO využíváme na denní bázi. Nejen o tom, jak umělá inteligence pomáhá při tvorbě analýzy klíčových slov, se dozvíte v tomto článku.
Analýza klíčových slov je běžná součást práce SEO specialisty. Dohledání relevantních klíčových slov pro dané téma ale může být někdy otravná, nudná práce, s níž právě umělá inteligence umí pomoci. Relevantní výrazy dohledná snadno, rychle a spolehlivě. Využíváme přitom dnes nejznámější chatbot ChatGPT od OpenAI. Jak AI v praxi používáme v Tastu, ukážu na následujícím příkladu, v němž si budu dohledávat relevantní klíčová slova pro téma „bezpečnost na internetu“.
Chcete si práci ještě více usnadnit? Využijte rozšíření
Generování klíčových slov umělou inteligencí má přitom různé možnosti. Tím nejjednodušším je zkrátka zadat ChatGPT, ať vygeneruje relevantní klíčová slova k zadanému tématu. Nám se přitom vyplácí nezadávat jen jedno téma, ale několik souvisejících (tj. nejen bezpečnost na internetu, ale třeba i antivir, spam). Vhodné je také zadat příkaz „vypiš co nejvíce klíčových slov“, abychom se vyhnuli tomu, že ChatGPT vygeneruje jen několik slov. Použité zadání může vypadat např. takto:
I toto jednoduché zadání si však dnes můžeme dále usnadnit, není potřeba ho vůbec vypisovat. K dispozici jsou totiž různá rozšíření do prohlížeče, která práci s chatbotem dále automatizují. V Tastu konkrétně používáme plug-in AIPRM pro ChatGPT do Chromu poskytující různé prompty třeba pro SEO nebo marketing obecně. Stačí vybrat ten vhodný, zadat téma a nástroj už automaticky vygeneruje relevantní klíčová slova.
Takto například může vypadat výsledek promptu „Best Keywords“:
Ten dokonce ke každému klíčovému slovu generuje také měsíční hledanost, CPC nebo „obtížnost“. Pro prezentovaná data přitom dle autorů využívá „různé spolehlivé nástroje pro výzkum klíčových slov a odhady založené na historických údajích o vyhledávání“.
K tématu: Nemohl by to za mě napsat někdo jiný?
Existují ale i jiné podobné prompty dostupné skrze AIPRM pro ChatGPT. Konkrétně prompt Generate Popular Keywords doplňuje generovaná klíčová slova o uživatelský záměr a popisuje, co jeho použitím uživatel hledá:
Bez chyb se to někdy neobejde
Využít lze ale i jednodušší nástroje. Např. prompt Keyword Generator jen vypíše klíčová slova, bez doplňujících dat:
Jak se ale zrovna v tomto názorném případě ukazuje, ChatGPT, potažmo jeho rozšiřující pluginy, má pořád v určitých aspektech mezery. Někdy se zkrátka stane, že odpověď je generována v angličtině, přestože je zadání i nastavení pro generovanou odpověď v českém jazyce. Pak nezbývá nic jiného, než seznam vložit do překladače (nejraději používám DeepL.com) nebo ještě lépe, v ChatGPT zadat „přelož odpověď do češtiny“.
Díky těmto odpovědím získáme snadno a rychle určitý přehled o zadaném tématu, aniž bychom museli procházet různé tematické stránky. Vygenerovaná klíčová slova však nejsou už výsledkem našeho hledání, ale jen základem, ať už jako inspirace pro další klíčová slova (která můžeme domýšlet sami) anebo třeba nechat domyslet právě umělou inteligencí. Není nic jednoduššího, než si nechat vygenerovat další slova k již vygenerovaným „seed keywords“.
A co longtaily?
Vygenerování „seed keywords“ ale poctivému SEO specialistovi nestačí, potřeba je zabývat se také longtailovými dotazy. I s tím však umělá inteligence pomůže. Využijme již získaná slova a zadejme příkaz „vymysli otázky týkající se těchto klíčových slov“:
Přestože dávají tyto otázky smysl, ze zkušenosti SEO specialisty vím, že dotazy skutečných uživatelů budou v praxi vypadat jinak. Přesto se dá z odpovědi vycházet a použít ji jako inspiraci, ať už do budoucna pro vytvářený content, nebo pro generování dalších, vlastních klíčových slov. Dotazy jako „nejlepší antivirus“, „co je phishing“ či „jak blokovat spam“ jsou něco, s čím by se určitě mělo v analýze klíčových slov dále pracovat.
I proto se vraťme už ke zmíněnému promptu Generate Popular Keywords, který je můj nejoblíbenější. Ten totiž v rámci generované odpovědi navrhne i několik longtailů:
Přečtěte si: 5× Proč investovat do SEO nejen v době inflace
A co teď?
Vygenerovaná klíčová slova i long-taily máme, tím však práce na analýze klíčových slov nekončí. Respektive záleží, jaké máme aktuální potřeby nebo rozpočet na její zpracování. Pokud si hledáme klíčová slova už pro nějaký konkrétní obsah v rámci nějaké malé analýzy, můžeme si leckdy už takto vystačit. Nepotřebujeme totiž desítky klíčových slov k danému tématu.
Lze si ale vygenerovat uživatelský záměr pro nalezená klíčová slova, čímž můžeme pomoci optimalizovat chystaný obsah. Případně si dohledáme hledanost jednotlivých klíčových slov skrze placené nástroje, jako je Ahrefs, Collabim nebo Marketing Miner. I přestože některé zmíněné prompty doplňují generovaná klíčová slova o hledanost nebo konkurenčnost, data placených nástrojů bývají přesnější.
Pokud však analýzu klíčových slov myslíme vážně, bez pomoci Ahrefsu, Collabimu nebo Marketing Mineru se neobejdeme. Právě tyto nástroje nám pomůžou dohledat další související klíčová slova – byť je kolikrát musíme pročistit, stejně jako data o hledanosti nebo o vstupních stránkách pro to které klíčové slovo. Jejich výhodou je pak fakt, že nejsme u nich tolik limitováni generovaným výsledkem.
Naopak odpověď umělé inteligence může být omezená počtem znaků. Ostatně, jak samo ChatGPT-4 píše:
Jsem navržen tak, abych mohl poskytovat odpovědi různých délek. Pro udržení přehlednosti a srozumitelnosti se však obvykle snažím dodržovat délku odpovědi v řádu několika set znaků. V některých případech mohu poskytnout i delší odpovědi, které dosahují tisíců znaků. Nicméně, maximální délka odpovědi může být omezena platformou, na které konverzace probíhá, nebo konkrétními požadavky.
Menší analýzy značně urychlí
I to potvrzuje naše dosavadní zkušenosti, že pokud nejsme napojeni na API, ChatGPT v otázce generování klíčových slov funguje nejlépe spíše pro menší projekty, menší analýzy nebo jako inspirace pro další práci. V takovém případě už funguje spolehlivě (maximálně si odpověď přeložíme) a velice rychle. Pro větší sety už je vhodné využít jiných nástrojů – generují mnohem více slov (třeba i s překlepy, které se dají využít pro dopočtení hledanosti) včetně nutných dat.
Umělá inteligence a její využití v SEO je každopádně téma, kterým se budeme zabývat i v následujících měsících. Příště se můžete těšit na naše zkušenosti s ChatGPT-4 a jeho praktické srovnání s dřívější verzí ChatGPT-3.5. AI se přitom netýká jen SEO, poslechněte si náš březnový podcast Nálož PPC novinek, kde se tématu věnují bratři Janouškové.
Co znamená tento rychlý vývoj v AI pro online marketing, a jak se změní náplň práce SEO konzultantů za dva roky? Nejen na to odpověděl letošní vyprodaný SEO Restart. Na webu akce jsou dostupné prezentace všech řečníků. Celou akci jsme pro vás také shrnuli v naší reportáži.
Přečtěte si: SEO Restart 2023: Reportáž psaná člověkem