Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #63: Využijte AI ke zrychlení znalostního rozvoje vol. 2

Už jste si od nás mohli přečíst článek, jak nám může AI pomoct se zrychlením znalostního rozvoje. Konkrétně jsme v něm využili Bard, aby nám shrnul obsah rozvojového videa na YouTube. Nyní na něj volně navážeme a ukážeme si, jak můžeme využít AI při práci s dlouhými odbornými texty.

Pomocník AI (téměř) na vše

Ať už pracujete v jakémkoliv oboru a s jakýmikoliv texty, může vám AI ušetřit čas například při:

  • stanovení hlavní myšlenky
  • shrnutí textu a vypsání stěžejních bodů
  • detailní analýze textu
  • identifikování klíčových pojmů
  • vytvoření otázek a odpovědí
  • porovnání s jinými zdroji
  • zjištění čísel stránek na zajímavé obrázky a schémata
  • nalezení skrytých významů a souvislostí
  • stanovení dalších doporučení a postupů
  • co zajímavého z dokumentu ještě nezmínil
  • nebo třeba, jak uvedené informace aplikovat

Ke všem uvedeným možnostem nepotřebujete žádné sofistikované prompty. Stačí se jednoduše zeptat na to, co nás zrovna zajímá.

Kvalita AI výstupů

Pro naši use study jsme použili delší odborný text The CMO Scorecard, celkem šedesáti osmi stránkový dokument plný zajímavých informací. Díky konverzaci s ChatGPT jsem získal poměrně přesnou představu o obsahu této studie a o tom, co se snaží předat.

ChatGPT trefně vypíchl hlavní myšlenku, kterou jsem si následně nechal přeformulovat pouze do jedné věty. Dále identifikoval a definoval dvanáct klíčových pojmů. Vytvořil na základě studie devět otázek, na které odpověděl, abych lépe porozuměl tématu. Vybral mi schémata a obrázky s čísly stránek, na které se mám podívat. Třeba právě tento s pravidlem 95-5:

Pravidlo 95-5

Pravidlo 95-5, zdroj: The B2B Institute

Dále mi ChatGPT předal informace o základních principech reklamy, metrikách a roli kreativního obsahu. Během detailní analýzy rozdělil dokument do sedmi částí a ke každé přidal klíčovou myšlenku, dopad a doporučení. Doporučení jsem si nechal vygenerovat ještě zvlášť, protože uvedl jiné.

Uvedl také skryté významy, které se mi ale příliš skryté nezdály. Zadal jsem mu také vygenerovat informace, které ještě nezmínil. To splnil, částečně. Jenom tedy u dvou odpovědí ze čtyř pouze přeformuloval věci, které již zazněly. Na závěr jsem se zeptal, jak věci uvedené ve studii mohu aplikovat. Dostal jsem osm konkrétních tipů, jak s nimi dále pracovat.

Ve zkratce všechny výstupy byly zajímavé, zároveň ale ne všechny zajímavé informace byly ve výstupech.

(Ne)zrychlení znalostního rozvoje

Dlouhé texty trpí občas tím, že se v nich informace rozepisují zbytečně obsáhle. Myšlenky, které lze vyjádřit v jednom odstavci, je možné rozepsat na celou stránku. Informace se navíc v delších textech mohou zbytečně opakovat. Použít AI ke komprimování textu tedy dává smysl.

Dokáže ale AI rozeznat důležitý text od nedůležitého?

To není jednoduchá otázka, protože stanovení důležitosti může být poměrně subjektivní. Každý má jiné znalosti a každého zaujme něco jiného více než někoho jiného.

Záleží tedy na tom, co je cílem shrnutí obsáhlého textu. Pokud chcete získat velké množství podrobných informací, mé doporučení je, abyste si studii určitě pročetli. Pokud chcete i tak ušetřit čas, můžete si vždy méně důležité části přescrollovat nebo se můžete zaměřit na vyznačené části textu. Vynaložíte na to více času, ale dozvíte se více.

Pokud vás toto téma zajímá a máte k dispozici více podobných zdrojů, můžete je postupně vložit do ChatGPT a konverzovat s ním o daném tématu. Zjistíte strukturovaný obsah a poté se můžete lépe rozhodnout, které studii věnujete více pozornosti.

Rovněž to pro vás může být zajímavé využití, pokud nechcete ztrácet čas procházením dokumentu ve snaze zachytit zajímavosti, ale chcete rovnou zjistit pouze ty zajímavé informace. ChatGPT vám s tím pomůže, nedá vám ale úplně všechny. Je to úměrně času, který studiu vynaložíte. Čím méně času studiem strávíte, tím více ho ušetříte, a tím méně se dozvíte.

Sdílejte článek

Související články