Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #86: Jak zvládnout reporting dat s AI?

Nemusíte být analytický mág, abyste měli přehled. Pokud si nevíte rady s nástroji Power BI nebo Looker není třeba panikařit. Umělá inteligence dnes zvládne nejen porozumět číslům za vás, ale také z nich vytvořit smysluplné výstupy. A co víc – srozumitelně, rychle a často i vizuálně poutavě.

AI Inside Out #86: Jak zvládnout reporting dat s AI?

AI dnes není jen nástrojem pro programátory nebo datové analytiky. Je to pomocník pro každého, kdo potřebuje reportovat výsledky, prezentovat čísla nebo si jen udělat pořádek ve vlastních datech. Díky jazykovým modelům, jako je ChatGPT, si můžete nechat vygenerovat vizualizace, přehledy nebo celé prezentace – stačí správně formulovat zadání.

Neumíte to? Nevadí, ukážeme si, jak na to.

Představení AI nástrojů

Pro práci s datovou analýzou budeme porovnávat dva nástroje umělé inteligence, ChatGPT a Gemini od Googlu. V případě ChatGPT budeme pracovat s bezplatným rozšířením Data Analysis & Report AI. Tento nástroj umožňuje nahrávat datové soubory a v přirozeném jazyce s nimi pracovat, od sumarizace až po tvorbu grafů a tabulek. Zvládne interpretaci výsledků i generování návrhů, jak data prezentovat.

Na straně Googlu budeme testovat Gemini 2.5 Pro, verzi, která se prezentuje jako model s pokročilými schopnostmi v oblasti datové analýzy. Podle Googlu zvládá nejen práci s textem, ale také multimodální vstupy, včetně tabulek nebo grafických dat, a měl by být schopen porozumět komplexním dotazům i širšímu kontextu.

Oba nástroje slibují efektivní pomoc s porozuměním datům. V následujících částech článku si ukážeme, co z těchto slibů se reálně naplní, a co naopak může být při práci s AI stále překážkou.

Zpracování dat

Pro oba AI nástroje si připravíte stejná data. Pro příklad budete používat data z Google Ads. Jednoduše si vyberte v Google Ads obsah, který byste chtěli analyzovat a vyexportujte soubor do CSV.

Jaký způsob exportu dat chceme

Výběr možností exportu dat z Google Ads

Soubor, který jste si exportovali z Google Ads, musíte upravit. Nejdříve odstraňte přebytečné řádky, které začínají na slovo Celkem.

Smazání přebytečných dat

Výběr dat, které nechceme mít v reportu

Označíte si první sloupec souboru a následně kliknete v horní liště na Data -> Text do sloupců, kde se vám ukáže tabulka. Vyberete typ Oddělovač -> klikněte na Další -> vyberte ve sloupci Oddělovače možnosti Středník a Čárka -> klikněte na Dokončit.

Úprava dat

Úprava dat pro finální podobu

Tímto postupem se vám data naformátují do správné podoby, kterou jsou AI nástroje schopné bez problému přečíst.

Postup v ChatuGPT

Nejdříve si otevřete ChatGPT, a v sekci Prozkoumej modely GPT si vyhledejte modul Data Analysis & Report AI. Pomocí znaménka + si přidáte datový soubor do modulu a můžete začít psát prompt. Připravili jsme si pro vás univerzální prompt, který má široké použití a ušetří vám čas se psaním.

Ahoj, potřebuji grafickou analýzu z přiložené tabulky.

🧾 Co chci porovnat: [Název metriky – např. „CPC“, „Konverze“, „PNO“, „Hodnota konverzí“]
🔁 Mezi čím chci porovnat: [Např. „mezi kampaněmi“, „mezi zařízeními“, „mezi kanály“, „v čase“]

🧩 Osa X: [Název sloupce, např. „Kampaň“, „Zařízení“, „Datum“]
📐 Osa Y: [Název sloupce – metrika, např. „Prům. CPC“, „Konverze“]

📊 Typ grafu: [např. „sloupcový“, „čárový“, „bodový“, „kombinovaný“]

💬 Komentář/interpretace: [např. „Vysvětli rozdíly mezi kampaněmi“, „Která možnost má nejvyšší výkon?“, „Zaměř se na efektivitu“…]

Chci, aby název grafu a os odpovídaly použité metrice. 

V našem případě bychom chtěli porovnat průměrné CPC mezi Kampaní 1 a Kampaní 2. Proto použijeme prompt s následující úpravou.

Ahoj, potřebuji grafickou analýzu z přiložené tabulky.

🧾 Co chci porovnat: průměrné CPC
🔁 Mezi čím chci porovnat: mezi kampaněmi

🧩 Osa X: Kampaň
📐 Osa Y: Prům. CPC

📊 Typ grafu: sloupcový

Výsledek bude vypadat následovně.

Výsledek z Chatu GPT

Graf, který si pomocí AI vytvoříte

Takto si lze velmi jednoduše vytvářet grafy pomocí ChatGPT. Pokud je potřeba, můžete do promptu přidat požadavek na komentář ke grafu nebo si nastavit barevnost vizualizací.

Další skvělou možností je export grafů do PowerPointu. Prezentaci tak můžete mít hotovou během několika minut. Je ale důležité mít na paměti, že grafy je možné stáhnout pouze ve formátu PNG. To znamená, že po stažení již nelze upravovat samotná data, která jsou v grafu zobrazena.

Postup v Gemini

Otevřete si AI nástroj Gemini a v levém horním rohu si přepněte modul na 2.5 Pro. Přes tlačítko + si do chatovacího okna přidejte data, které chcete analyzovat.

Pro Gemini jsme si pro vás připravili univerzální prompt, který použijete pro analýzu dat.

Analyzuj data z Google Ads níže. Zaměř se na metriky, které specifikuji. Vytvoř tabulku s těmito zvolenými metrikami pro každou kampaň a přidej stručný komentář k výkonu a doporučením vycházející z těchto metrik.

Sledované metriky: [ZDE NAPIŠ METRIKY KTERÉ CHCEŠ SLEDOVAT, ODDĚLENÉ ČÁRKOU – např.: Název kampaně, Cena, Prokliky, Konverze, Cena/konv., PNO]

Z promptu je zřejmé, že modul Gemini 2.5 Pro není primárně určen k vytváření grafů ani k sestavování prezentací. Ačkoli Google prezentuje tento model jako špičkové řešení pro datovou analýzu, v praxi zatím nedosahuje takové úrovně komfortu jako ChatGPT.

Model nedokáže automaticky generovat vizualizace ani exportovat grafy do prezentace, což je funkce, kterou ChatGPT nabízí poměrně intuitivně.

ChatGPT zatím poráží Gemini

Pokud hledáte kompletní nástroj pro datovou analýzu a vizualizaci, momentálně z těchto dvou variant lépe obstál ChatGPT s dodatkovým modulem. Kromě samotné analýzy totiž nabízí i možnost vytvářet grafy a exportovat je rovnou do PowerPointu, což výrazně urychlí tvorbu prezentací.

Je však dobré vědět, že grafy lze stáhnout pouze jako obrázky ve formátu PNG, takže je následně nelze upravovat z hlediska dat či formátu přímo v PowerPointu.

Na druhé straně Gemini 2.5 Pro sice působí robustně a Google jej prezentuje jako nejpokročilejší model pro datovou analýzu, v praxi ale zatím postrádá komfortní vizualizační funkce. Pokud tedy očekáváte interaktivní grafy či exporty do prezentací, bude pro vás ChatGPT praktičtější volbou.

Sdílejte článek

Související články