Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Jak správně na cookies od 1. 1. 2022? My to víme.

Pavel Petráček
Pavel Petráček
7. 12. 2021

S novelou zákona o elektronické komunikaci, která byla schválena 15. září 2021 a začne platit od 1. ledna 2022, přichází zásadní změna v přístupu k souhlasům s cookies uživatelů. Tato novela požaduje nutný souhlas (opt-in) uživatelů s cookies –⁠ není tedy již možný souhlas v režimu opt-out.

Co změna přináší?

Pro majitele projektů (e-shopů, webů, blogů internetových aplikaci), kteří používají jakékoliv soubory cookies, tedy nějakým způsobem identifikují uživatele, vzniká povinnost dát uživatelům na výběr, zda s používáním cookies souhlasí nebo nesouhlasí. Jedná se tedy o aktivní souhlas v režimu opt-in a pokud uživatel nedá souhlas, není možné cookies používat.

Tato povinnost se nevztahuje pouze na tzv. nutné cookies nebo jiné služby výslovně vyžádané uživatelem (třeba objednání zboží nebo služby).

Změny práce s cookies od 1. 1. 2022

  • Souhlas nesmí být podmínkou pro návštěvu webu. Zároveň nesmí lišta nepřiměřeně překážet.
  • Souhlas nesmíte často ani agresivně vymáhat.
  • Mimo možnost „přijmout všechny“, musíte nabídnout i možnost „odmítnout všechny“.
  • Nesmíte návštěvníkovi webu nabízet předzaškrtnuté výběry z jednotlivých typů cookies.
  • Bez odsouhlasení nesmíte cookies ukládat nebo s nimi jakkoliv pracovat, a to ani s těmi analytickými.
  • Souhlas musí být možné kdykoliv zpětně odvolat.

Placené vs. neplacené řešení

Na trhu je řada řešení. Ty zdarma budou většinou vyhovovat a dostačovat jen malým projektům. Pro velké klienty jsou však nevhodné. Vždy najdete nějaký zádrhel, který z technického pohledu nebo práva nebude dostačovat vašim požadavkům. V každém případě již nelze využívat „doteď“ používané lišty, které pracují s consent mode v režimu opt-out.

Jak vybrat správné řešení?

Pokud nevyvíjíte vlastní Cookie lištu, zaměřte se na tyto body:

  1. Vyberte si lištu, která vyhovuje vašemu projektu.
    • Zkontrolujte, zda má lišta možnost posílat informace do datové vrstvy.
    • Spouští se vybraná lišta hned na začátku procesu načtení webové stránky?
    • Lze nastavit souhlas se skupinami cookies?
    • Lze nastavit hodnoty defaultně?
    • Je možné vybrané řešení consent mode implementovat do GTM?
    • Lze ji spouštět i pro virtuální stránky?
    • Ukládají se někdy souhlasy do databáze pro ověření?
    • Dokáže vybraná Cookie lišta reagovat na uložená data v CRM?
  2. Implementujte Cookie lištu do těla stránky webu (HTML) podle instrukcí konkrétních nástrojů.
  3. Nastavte jednotlivé skripty na webu, které spustíte (a mají dočinění s cookies) tak, aby reagovaly na stav consent mode uživatele.
  4. Nastavte tagy v GTM, aby reagovaly na stav consent mode uživatele.

Do Cookie lišty byste měli implementovat informace o jednotlivých skupinách consent mode –⁠ cookie a uživatel musí mít právo odmítnout nebo přijmout tyto „skupiny“ tzn. není potřeba souhlasit s každou cookie zvlášť.

Skupiny pro souhlas consent mode

  • ad_storage –⁠ reklamní cookie
  • analytics_storage –⁠ analytické a statistické cookie
  • personalization_storage –⁠ personalizační cookie
  • security_storage –⁠ cookie související s bezpečností a ověřováním
  • functionality_storage –⁠ cookie nutné k chodu stránek, k přihlašování

Časté dotazy

Mohu používat tlačítka “Povolit vše”?

Ano, ale z pohledu práva byste měli mít k dispozici i druhou možnost “Zamítnout vše” nebo  doporučujeme něco ve smyslu “Povolit vybrané”.

Mám stále povinnost uvádět jednotlivá cookie?

Ano, tuto informaci stále musí web poskytovat na samostatné stránce (ne v cookie liště), kde jednotlivá cookies musíte vyjmenovat, popsat jejich funkci a zařadit je do skupiny consent mode.

Musí být vidět skupiny pro consent mode?

Ano, uživatel by měl mít k dispozici náhled s jakou skupinou cookies souhlasí/nesouhlasí. Je nutné, aby tuto informaci měl uživatel k dispozici hned v cookie liště – pohromadě nebo přes proklik.

Jakou cookie lištu pro consent mode doporučujete?

Dlouho jsme testovali různá řešení consent mode, ale z pohledu všestrannosti a možnosti implementace přes GTM doporučujeme Cookiebot. Zároveň jsme oficiálním resellerem CMP platformy Cookiebot, a proto dokážeme nabídnout ten nejlepší servis a poradenství nejen našim klientům..

Taste je oficiálním resellerm Cookiebot

Taste je oficiálním resellerem Cookiebot

Představení Cookiebota

Cookiebot CMP je přední světová consent management technologie skenování a automatického blokování všech souborů cookie a podobných trackerů na webu.

Tato platforma je produktem společnosti Cybot, která byla založena v Dánsku v roce 2012 s posláním umožnit webovým stránkám chránit soukromí svých uživatelů. 

Cookiebot je vysoce automatizované plug-and-play řešení pro dodržování hlavních zákonů na ochranu osobních údajů po celém světě, včetně GDPR/ePR, CCPA,

POPIA, LGPD a mnoho dalších. Je nasazeno na více než 400 000 webových stránkách po celém světě ve více než 46 jazycích. A toto číslo stále roste.

Co umí Cookiebot?

  • Průběžné skenování používaných cookies.
  • Automatické třídění do kategorií – nutné, analytické, preferenční a marketingové pro tisíce služeb.
  • Grafické šablony cookie lišty ve více variantách s možností vlastního brandingu.
  • A/B testování variant.
  • Lze implementovat přes GTM bez nutnosti zásahu vývojáře/programátora.

Cookiebot je tedy vše, co je nově od CMP platformy potřeba.

Chcete si Cookiebota vyzkoušet? Zaregistrujte se ZDE.

Pokud potřebujete poradit, ať už s celou problematikou nebo implementací, ozvěte se nám. Budeme se těšit.

Sdílejte článek

Související články