Máme za sebou první datařské rande roku 2024! Uskutečnilo se 18. ledna v krásných kancelářích Mo-cha. Tentokrát v novém formátu tří roundtablů. Každý byl zaměřený na jiné téma a konal se současně v oddělených místnostech. Bylo opravdu těžké si vybrat, protože všechna témata byla zajímavá a vedená těmi nejpovolanějšími z oboru.
To nejdůležitější z Data Date #4
V tastím týmu Analytics jsme se spravedlivě rozdělili a každý šel na roundtable, který ho zajímal nejvíce. Níže nabízíme výběr toho nejdůležitějšího!
Honza Tichý: Podpora cookies 3. stran končí
Jedno z největších témat roku 2024 je konec podpory cookies 3. stran. Už na začátku března musíme mít implementovaný Consent Mode V2.
Co to znamená? Musíme nově přidat dvě skupiny consentů ad_user_data a ad_personalization. Pokud nenasadíte Consent Mode V2, tak se vám od 1. března přestanou v GAds sbírat remarketingová publika a přiřazovat správně konverze k daným uživatelům, respektive kampaním. Takže nezapomeňte nasadit tyto dva nové parametry a consent default/update. Jinak by všechno mělo fungovat stejně, jako dosud.
Google tak reaguje na DMA (Digital Marketing Act), který vydala EU. Ten přenáší zodpovědnost za sběr dat na Google a další velké firmy, které musejí umět prokázat, že data uživatelů používají oprávněně.
Bez toho se může stát, že v GA4 neuvidíte žádná data. Není to zatím 100 % jistá informace, ale Google to zmínil při posledním updatu. Ne přímo takto, ale lze to vyčíst mezi řádky.
Druhým velkým tématem je samotný konec podpory cookies 3. stran. Ten nastane v druhé polovině roku 2024 a omezí nejen RMKT, ale také výkon kampaní. Doměřování konverzí a cílení tak bude velmi problematické.
Pozitivní je, že současná RMKT publika budou fungovat stejně i po 6. březnu, ale postupně budou odumírat. Budeme tedy nuceni tlačit uživatele do registrací nebo přihlášení na webu a získat od nich e-mail nebo telefon.
Pavel Petráček
Roman Appeltauer: Server-side GTM pod lupou
V posledních 2 letech zažilo Server-side GTM velký boom. Nabízí způsob, jak efektivně měřit do systémů ze strany serveru bez jakéhokoliv zásahu vývojářů. O tom, jak funguje a co všechno pomocí něj můžeme my, jakožto weboví analytici, nastavit, nám nastínili Roman Appeltauer společně s Májou Remešovou.
První část roundtablu se věnovala zvláště tomu, co všechno v SGTM můžeme najít a co je s klasickým GTM společné. Například že i v SGTM se nastavují tagy, spouštějí se za pomocí triggerů a součástí jsou i proměnné. Na druhou stranu jsme si ale prošli i části, které se liší. Mája s Romanem nám popsali, na jakém principu v SGTM funguje tzv. Client a jak prakticky využít užitečné transformace.
V druhé části sezení jsme zabrousili do trochu techničtější stránky. Rozebrali jsme, kdy se hodí mít SGTM nasazené pomocí Cloud Run a kdy pomocí App Engine. Dále jsme se naučili, jak si hlídat rozpočty, které máme pro servery dedikované, nebo také, na co je potřeba si dát pozor při implementaci různých měření v SGTM i mimo něj.
Daniel Tyrpekl
Václav Ráš: Do nitra BigQuery
S příchodem GA4 se BigQuery stává čím dál více používaným nástrojem. Je to z velké míry tím, že uživatelé Google Analytics si zvykli na snadno dostupná data v původních Universal Analytics, ale nyní v GA4 to už tak jednoduché není. Ve spoustě případů si musíme pro data sáhnout právě do BigQuery, protože v GA4 rozhraní je prostě nenajdeme.
V rámci BigQuery roundtable se řešilo hned několik zajímavých témat. Probrali jsme například to, jakými všemi možnými způsoby se dá šikovně využít Information Schema. Hodně času jsme také strávili diskuzí nad optimalizací dotazů pomocí příkazů Cluster by a Partition by.
Novinkou pro mě byl například také Notebook, který je dostupný přímo v BigQuery. Dá se v něm psát a spouštět Python script, což se může často hodit obzvláště pro Machine Learning. Jedním z témat byla také kvalita dat a její monitorování pomocí zabudované funkcionality „Data Quality“. A samozřejmě nesměly chybět ani všemožné užitečné triky usnadňující práci s BigQuery.
Přemysl Horáček
Na co v roce 2024 nezapomenout?
- Dejte si do pořádku cookies lišty a celý Consent Mode, aby vám vše fungovalo správně a nepřicházeli jste zbytečně o data. Pokud si s tím nebudete vědět rady, rádi vám provedeme kompletní audit consentů včetně detailního popsání chování a případných nutných oprav. Pokud v naší analýze projdete na výbornou, dostanete od nás certifikát, kterým se můžete následně pochlubit. 🙂
- Pokud ještě nemáte SGTM, tak s ním začněte pracovat. Minimálně CAPI a Enhanced Conversions jsou základ, který prostě musíte mít.
- Začněte ještě více pracovat s daty. Pomůže vám v tom BigQuery, z kterého si data můžete vizualizovat v různých nástrojích, ideálně třeba v oblíbeném Looker Studiu. Co měříte, to řídíte!
- Pokud jste markeťáci, tak se připravte na propady ve výkonu kampaní a nepřesné cílení.
- Nezapomeňte na největší akci pro dataře na konci roku. Letošní Data Restart se bude konat 19. října 2024.