Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Diskriminace na Facebooku při cílení reklam

Diskriminace a rovnoprávnost, to jsou témata, která hýbou celým světem. Není to tak dávno, co Facebook oznámil, že aktivně vytváří opatření proti diskriminačnímu cílení reklam v některých odvětvích. V současné době se jedná hlavně o inzerenty vytvářející reklamy v kategoriích bydlení, zaměstnání a úvěrů. Tito inzerenti by do budoucna neměli mít možnost využívat některé detailní cílení, aby nástroje nevyužívali k nekalému omezování publika.

Mark Zuckerberg se sám již několikrát k problematice diskriminace na Facebooku vyjádřil a zavázal se, že Facebook bude chránit všechny uživatele před diskriminací. Na začátku roku bylo proto v rámci tohoto závazku oznámeno, že inzerenti budou muset určit, zda jejich reklamy nespadají do kategorie bydlení, zaměstnání, nebo úvěrů. Speciální kategorii bude možné zvolit přímo v Ads Manager, anebo skrze Marketing API. Po zvolení speciální kategorie budou mít inzerenti omezené možnosti a kombinace cílení a to hlavně při cílení podle věku, pohlaví a příslušnosti k etnické menšině.

A jak celá tato problematika vznikla? V roce 2016 společnost ProPublica přišla na to, že Facebook umožňuje inzerentům vylučovat z cílení černochy, Hispánce a ostatní etnické menšiny při vytváření reklam zaměřených na prodej nemovitostí.

Vylučování některých menšin při tvorbě reklam. (Zdroj: propublica.org/article/facebook-lets-advertisers-exclude-users-by-race)

Vylučování některých menšin při tvorbě reklam. Zdroj: propublica.org/article/facebook-lets-advertisers-exclude-users-by-race

Změny pro tyto diskriminační kategorie cílení byly zveřejněny již v červenci. Nová speciální reklamní kategorie bude pro Marketing API k dispozici od září tohoto roku, což umožní aby i aplikace třetích stran, které dovolují vytváření reklam mimo rozhraní Ads Manager, tuto kategorii využívaly.

Facebook také upozornil, že všichni inzerenti a vývojáři musí začít využívat speciální kategorie pro reklamu do 4. 12. 2019, jinak hrozí, že jejich reklamy budou pozastaveny. Toto se týká třech oblastí:

  • Vývojáři a inzerenti, kteří se nacházejí v USA nebo cílí na uživatele v USA a zobrazují reklamy s možností bydlení, zaměstnání a úvěru, musí uvést svou příslušnou kategorii.
  • Vývojáři a inzerenti, kteří se nacházejí v USA nebo cílí na uživatele v USA a jejichž reklamy nespadají do žádné z kategorií, musí uvést kategorii ŽÁDNÝ, jinak se žádosti o vytvoření kampaně nezdaří.
  • Vývojáři a inzerenti, kteří se nacházejí mimo USA a jejichž reklamy cílí na uživatele mimo USA, bez ohledu na kategorii, by také měli uvést kategorii ŽÁDNÝ.

Tato aktualizace zásad pro cílení reklam je dalším logickým krokem pro omezení diskriminace na Facebooku. Jisté je, že tato změna zcela neodstraní všechny nekalé praktiky, které je možné při vytváření reklam na Facebooku využívat. Otázkou ale zůstává, kam až tyto změny v možnostech cílení povedou a zda-li se v budoucnu nesetkáme s radikálními omezeními pro všechny reklamy i ve smyslu věku a pohlaví.

V Taste zastávám pozici Senior Social Media Specialist. A jsem relativně mladý senior, že? Pracovně jsem rostl díky různorodosti klientů a jejich důvěře v mé schopnosti. U Staropramenu jsem dohlížel na obsah sítí, u Captain Candy jsem ochutnal Project management při tvorbě nových webů. Takže teď si troufám tvrdit, že mám co předávat i ostatním kolegům. Ve volném čase se snažím najít rovnováhu mezi hraním počítačových her, jízdou na motorce, pohybem a spánkem. Nutno dodat, že se mi to zatím moc nedaří.

« Zpět na odborné články

Související články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář