Nikdo nechce být poslem špatných zpráv. Když se společně se zákazníky v komentářích smějete třeskutě vtipným fotkám nebo řešíte ztracený balíček, je to brnkačka. Ale jak napsat o plošném zdražování, které přijde již brzy?
Základní poučky, o kterých jsme psali v minulém článku, už máte v krvi. Teď by to chtělo posunout se v community managementu dál. Zvládat krizové situace a s lehkostí oznamovat i špatné zprávy, to je teprv oříšek. Jak na to?
Co může být špatná zpráva?
Představte si, že jste malá farma, která svým zákazníkům rozváží mléko. Co se může stát?
- Chyba na vaší straně – Momentálně nemáte dostatek konviček na mléko. Rozvážíte v plastu.
- Chyba na straně zákazníka – Nezaplatil za měsíční dovážku.
- Vyšší moc – Kravám se dnes nechtělo, čerstvé mléko nebude.
Krátká příprava
Než začnete odepisovat rozzuřeným zákazníkům, zastavte a nadechněte se. Ale jen na chvilku. Pak se hned rozběhněte za odpověďmi, které vám pomohou zvládnout celou situaci.
- Co se stalo? Co tomu předcházelo? A proč se to stalo?
- A co z toho můžete říct zákazníkům?
Tyto dvě otázky jsou zásadní i pro vás. Mnohem jednodušeji z celé situace vybruslíte, pokud budete mít kompletní informace. I za cenu toho, že si polovinu musíte nechat pro sebe.
Pokud je vás na community management víc, sdílejte své informace mezi kolegy. V ideálním případě si udělejte krátkou schůzku, nastavte ideální osnovu komunikace a stanovte si dopředu, co vše můžete zákazníkům slíbit.
Zasednout a psát
Tak a teď, jak to tedy říct?
- Nechoďte kolem horké kaše.
- Prozraďte důvod, nebo si ho vymyslete. – Pokud to nebude velká hříčka osudu, pravděpodobně ho zákazníci v minutě zapomenou. Ale „proč“ patří mezi nejběžnější otázky. Odpovědí jste o krok napřed. Navíc to budí pocit, že před zákazníky nechcete nic skrývat.
- Neukazujte prstem. – S objasněním důvodu se nutně nepojí vyzrazení pachatele. Pokud vám zákazník nezaplatil za objednané mléko, napište: „Ještě nám nepřišla platba…“ Pokud jste zapomněli jeho konvičku naložit, nemusíte prstem ukazovat na paní Alžbětu, která se špatně vyspala.
- Najděte na tom něco positivního. – A snažte se. Mléko nepřišlo? Při příští zavážce dostane zákazník čerstvý zákys a rovnou napište, jak ho pijete vy, v čem je pro tělo prospěšný a přihoďte pár odkazů na recepty.
Konec dobrý, všechno dobré. Říká se. Věřte tomu, že empaticky a dobře napsaná špatná zpráva, která v ideálním případě zákazníkovi ještě něco přinese, vás sblíží víc než desítky vysmátých emoji.