Affiliate marketing je druh marketingu, který spojuje provozovatele webů a majitele e-shopů za účelem propagace jejich produktů nebo služeb. Jeho využívání roste a čím dál tím více e-shopů ho zařazuje do své marketingové strategie. Situace ohledně covidu tento trend ještě urychlila. Pokud vás zajímá tento marketingový kanál od podlahy i s konkrétními doporučeními a změnami, tak se podívejte na našeho průvodce affiliate marketingem.
Affiliate marketing je způsob, jak zvýšit prodeje, budovat brand a také možnost, jak se odlišit od konkurence. Jeho hlavní výhoda spočívá v tom, že peníze z peněženky vytáhnete až po tom, co zákazník objednávku zaplatil a převzal.
Přesto affiliate marketing nemusí být vhodný pro každého. Pojďme se na celou problematiku společně podívat.
Affiliate marketing
PPC, SEO, newsletter a sociální sítě patří mezi základní způsoby e-shopů, jak získat návštěvnost a prodeje. Mezi pokročilé nástroje patří affiliate marketing, který v tuto chvíli využívá v zahraničí 80 % značek. Je to férový model, kde platíte pouze za dokončení prodeje, ze kterého již máte peníze k dispozici.
Affiliate ale není pouze o e-shopech. Na druhé straně stojí majitelé webů, kteří hledají způsob, jak monetizovat (zpeněžit) svůj obsah. V posledních letech se také přidávají influenceři, kteří propagují produkty e-shopů skrze své sociální profily. Každý, kdo aktivně využívá Instagram, se s tím již určitě setkal (v zahraničí je často takový post označen hashtagem #ad nebo #affiliate).
Na co se zaměřují česko-slovenské affiliate sítě?
Na CZ/SK trhu působí 6 velkých affiliate sítí, které nabízí stovky affiliate kampaní z různých oborů. Jsou to:
- Affial – doplňky výživy, krása a nábytek
- Dognet – nábytek, móda a elektro
- CJ – móda, bydlení a zdraví
- eHub – finance, móda a bydlení
- Affiliateport – móda, nábytek a zdraví
- eSpolupráce – finance, online hry a seznamky
Mezi nejčastější a nejvýdělečnější kampaně patří:
- zdraví (potravinové doplňky, sportovní výživa a diety)
- bydlení (nábytek, vybavení do domácnosti a zahrada)
- móda a finance (půjčky, pojištění, hypotéky a kryptoměny)
Dohromady sítě přináší publisherům více než 3000 kampaní jen na území České republiky a Slovenska.
Využít služby affiliate sítě, nebo spravovat vlastní kampaň?
Každý e-shop se může dobrovolně rozhodnout, jestli svěří správu kampaně síti, nebo to zkusí po vlastní ose. V případě druhé možnosti ale musí počítat s náklady na software.
Mezi další náklady, ať už časové nebo finanční patří: údržba kampaně, komunikace s partnery, řešení produktů na recenze, fakturování a reporting. O to se můžete starat sami, nebo si zaplatit služby affiliate manažera. Jejich hodnocení se zpravidla skládá z FIX + % z obratu kampaně.
Výhodou vlastní správy může být úspora nákladů (pouze v případě, že je affiliate úspěšný a náklady jsou nižší, než software a čas člověka, který se o kampaň stará) a větší kontrola nad obsahem.
U sítě naopak odpadají náklady na software, affiliate manažera a správu programu. Největším benefitem je ale bezesporu jejich databáze publisherů.
Předtím, než se vrhnete do spuštění affiliate kampaně, je nutné veškeré body důkladně promyslet.
Guest post připravil affiliate manažer Libor Krejčí z affiliate sítě Affial.com.
Přečtěte si také článek o omnichannel marketingu.