Affiliate marketingu je skvělý nástroj téměř pro každého, kdo chce v online světě vydělávat. E-shopy i leadové weby ho mohou jednak používat jako nový efektivní kanál v online marketingu. Majitelé obsahových webů, srovnávačů či influenceři pomocí něj zase mohou úspěšně monetizovat své aktivity.
Nepíšu o něčem, co znám jen teoreticky. Affiliate marketing jsem si vyzkoušel jako publisher, inzerent a v současnosti i jako marketingový stratég. Úspěšně ho totiž používám v rámci svého marketingového mixu. Navíc jsem při psaní tohoto článku oslovil i zástupce pěti affiliate platforem, díky kterým získáte opravdu celkový rozhled.
Chcete tedy vstoupit do světa affiliate marketingu? Tak pojďme začít od základů!
Historie affiliate marketingu
Affiliate marketing se rozvíjel již v 90. letech společně s počátky e-commerce. V roce 1989 ho patentoval William J. Tobin, zakladatel internetového obchodu, který o rok později „vytočil“ pomocí tohoto kanálu 6 milionů dolarů. V dalších letech se affiliate marketing ujal především v oblasti financí, módě, her, cestování, nábytku i obecného e-commerce.
Velmi záhy spustil svůj affiliate program také Amazon. Jeff Bezos tím založil největší affiliate program co do objemů tržeb a ten úspěšně funguje dodnes. Mezi nejúspěšnější affiliate programy, které jsou oblíbené i v Česku, patří třeba i Booking.com nebo Aliexpress.com.
Z affiliate marketingu od počátku těží jak značky (nejčastěji e-shopy, leadové weby), tak tvůrci obsahu nebo srovnávače. Značky získávají důvěryhodná doporučení od relevantních tvůrců a přístup k novému publiku a uživatelům. Tvůrci (partneři) zase získávají provizi z prodeje nebo jiných marketingových akcí vyplývajících z partnerského odkazu.
Pokud funguje technické řešení a měření správně, tak se jedná o oboustranně vysoce výhodný byznys.
Affiliate marketing v marketingovém mixu
Affiliate marketing je součástí mnoha marketingových frameworků. Máme ho také v našem frameworku PAVRD, kde je zařazen do fází Výkon i Doporučení. Součástí výkonu je díky tomu, že e-shopy a značky jasně platí za prodej a konverze. Jedná se tedy o tvrdě měřitelný a výkonnostní kanál.
Do fáze doporučení zase patří díky tomu, že tento kanál vzešel z toho, že weby primárně doporučovaly spotřebitelům určité produkty, v které věří. A affiliate marketing je v podstatě takové doporučení přes internet dodnes. Tvůrci obsahu tedy za tato doporučení férově dostávají nějakou provizi.
Zajímavost: „Když jsme si spočítali všechny affiliate programy a dali do kontextu množství e-shopů v ČR, pak nám vychází, že affiliate marketing využívá pouze necelých 5 % e-shopů,“ říká Jaroslav Janíček z Affilbox.cz. Oproti tomu v USA to je neuvěřitelných 80 %! Ale tento nepoměr je částečně dán tím, Česko je e-shopovou velmocí. Minimálně v Evropě držíme dlouhodobě prvenství v množství e-shopů na osobu. (Zdroj: Influencer Marketing Hub)
Jak funguje affiliate marketing?
V affiliate marketingu jsou zpravidla 3 aktivní subjekty a zákazník.
- Značka/e-shop: jedná se o e-shopy a leadové weby, v nichž se snadno sleduje nákup nebo zanechání leadu.
- Affiliate partner: nejčastěji majitelé obsahového webu, influencer, slevové portály nebo srovnávače.
- Affiliate systém: značky si mohou dělat vlastní affiliate systémy nebo mohou využít jednu z affiliate sítí, které agregují větší počet affiliate programů.
A teď se pojďme podívat, jak to v jednoduchosti funguje.
- Partner se registruje do affiliate sítě nebo affiliate programu.
- Partner si vybere reklamní kampaň v rozhraní sítě a nasadí speciální trackovací odkaz na svůj web.
- Zákazník se přes tento odkaz partnera proklikne na e-shop.
- Zákazník na tomto e-shopu nakoupí a dostane se na děkovací stránku.
- Affiliate síť rozpozná nákup z e-shopu a přiřadí ho partnerovi jako čekající konverzi.
- E-shop v rozhraní affiliate sítě potvrdí konverzi.
- Partner si převádí potvrzené odměny z affiliate sítě na svůj účet.
Affiliate partneři mohou mít mnoho různých podob:
- blogy
- magazíny
- influenceři
- kuponové weby
- zpravodajské portály
- produktové katalogy
- recenzní weby
- cashback portály
- specialisti na online reklamu (PPC nebo SEO)
Jaké jsou výhody affiliate marketingu?
„Největším benefitem je to, že platíte pouze za reálně uskutečněné objednávky při předem daném PNO (které odpovídá provizi, kterou partnerům nabídnete). Žádné platby za zobrazení, prokliky nebo nerealizované objednávky – výdaje tak máte naprosto pod kontrolou!“ Lukáš Jabůrek z eHUB.cz.
V affiliate marketingu je PNO v drtivé většině nižší než u PPC kampaní. Tento kanál by tak na tom měl být co do výhodnosti lépe než PPC.
Ale to není vše! Jaroslav Janíček z Affilbox.cz vidí v affiliate marketingu ještě tyto výhody, případně nevýhody:
Výhody:
- Výkonnostní marketingový kanál s pevně stanoveným PNO.
- Za affiliate propagaci se platí zpětně, takže se lépe plánuje cashflow.
- Budování brandu skrze zmínky a odkazy na jiných, často autoritativních webech.
- Jakmile se vybuduje partnerská báze, která propaguje a vydělává peníze, pak má affiliate marketing dlouhodobý, skoro až automatický efekt. Partneři, kteří vydělávají s inzerentem peníze, totiž nemají důvod přestat.
Nevýhody:
- U e-commerce není affiliate marketing vhodný jako první marketingový kanál. Toto platí u 99 % e-shopů! Výjimkou mohou být například CBD e-shopy, které nemají mnoho jiných možností propagace.
- Affiliate marketing není pro každého! Mohou být e-shopy, kde je marže tak malá, že tam prostě není pro affiliate marketing místo.
- Vybudovat affiliate program může trvat od 6 měsíců až po několik let. Je to o budování vztahů s obchodními partnery.
Ihned po nástupu influencer marketingu přišla potřeba tento kanál měřit a nějak ho spravovat. A affiliate marketing se stal jednou z možností, jak to dělat. Zatím se ale ještě tyto platformy nestaly hlavním hubem pro influencery.
„Různé druhy výstupů a platba za výsledky. S affiliate kampaní máte možnost, že se do propagace zapojí magazíny, recenzní a srovnávací portály, cashbacky, kupónové weby, katalogy a v poslední době i influenceři. Vaše produkty se například díky obsahové recenzi mohou zobrazit i na předních pozicích ve vyhledávání Googlu. A hlavní benefit, který ocení majitelé e-shopů, je ten, že se platí za zprostředkované objednávky. Nikoliv za prokliky nebo zobrazení.“ dodává Libor Krejčí z Affial.com.
Pokud má například vaše značka vysoké hledání ve spojení se slovem „recenze“, tak díky zapojení do affiliate marketingu získáte několik recenzí a výstupů, které budou pokrývat toto téma. Co víc? Tyto recenze budou převážně kvalitní a pozitivní, jelikož cílem partnerů je, aby si zákazníci po přečtení recenze koupili daný výrobek.
Zajímavost: Celosvětově má affiliate marketing na svědomí 16 % všech tržeb v eCommerce. (Zdroj: Fetch Profits)
Kdy řešit affiliate marketing jako e-shop?
Jednoduchá pravidla neexistují, ale na základě mých zkušeností by mohl váš e-shop o affiliate marketingu začít přemýšlet ve chvíli, kdy máte:
- minimálně 500 objednávek měsíčně
- minimálně 200 leadů měsíčně
- více než 30 000 návštěv
- hledanost brandu vyšší než 1500 hledání měsíčně
Co ještě u affiliate marketingu platí?
- U affiliate marketingu je také velmi důležité, aby značka měla nějakou známost. Zpravidla platí, že čím větší značku máme, tím affiliate program funguje lépe.
- U B2B projektů není affiliate vhodným kanálem.
„Máme za to, že se vyplatí až od 300 až 500 objednávek měsíčně. E-shop by měl mít historii, být aktivní na sociálních sítích, využívat klasické kanály, jako je PPC, e-mailing a SEO. V naší síti však každý e-shop posuzujeme individuálně. Pod hranicí 300 objednávek se rozhodujeme jako tým a velkým faktorem, který naše rozhodnutí ovlivňuje, jsou atraktivní podmínky (vysoká provize, ochota zasílat produkty na recenze, aktivita).“ Libor Krejčí z Affial.com
I když o tom v článku implicitně mluvíme, tak affiliate je marketingový kanál, který se nevyplácí zapojit ihned na začátku projektu. Nejdříve je potřeba získávat a analyzovat data, odladit hlavní kanály a následně může být prostor pro affiliate marketing.
„Z pohledu poskytovatelů je hlavní výhodou možnost využít levnějších leadů a trafficu obecně, než je například přímá investice do PPC. Navíc často bývá u affiliate kampaní provizní model CPA nebo CPS, kdy poskytovatel platí až za sjednaný obchod tak, že se rozdělí o svoji provizi. Odpadají mu tak náklady na akvizici, onboarding a podobně. Někdo by mohl namítnout, že PPC mají obecně lepší konverzní poměry než affil leady, nicméně affiliate traffic je v nákladech významně levnější.“ Vojtěch Potocký z eSpolupráce.cz
Pro jaké oblasti je affiliate marketing vhodný?
Vhodných oblastí pro affiliate marketing je více. Dělíme je především na e-shopy a leadové weby. Každá affiliate síť má jiné zaměření, jak můžete vidět i na vyjádření zástupců affiliate sítí/řešení.
„Affiliate marketing je primárně určen pro e-shopy, nicméně v rámci eHUB úspěšně rozšiřujeme i finanční vertikálu, kdy díky naší technologii jsme schopni jako jediní spolupracovat s největšími hráči jako Raiffeisenbank, mBank, Twisto a další. Spolupráce s e-shopy je však nedílnou součástí naší sítě a stále tvoří naprostou většinu realizovaných tržeb. Na tuto vertikálu se primárně zaměřuje náš sales tým, kterému se meziročně podařilo přivést více než 150 nových e-shopů/inzerentů.“ Lukáš Jabůrek z eHUB.cz
Affiliate sítě často oslovují jednotlivé hráče na trhu s potenciálem zařadit do marketingového mixu i affiliate marketing. Kvůli nízké známosti tohoto kanálu ovšem mnoho e-shopů a značek otálí. Druhým faktorem je také to, že affiliate marketing neměl ve svých začátcích dobré jméno.
„Vůbec neděláme vertikálu financí, různé online kurzy (vzdělávací, motivační, poradenské apod.). Mezi naše největší inzerenty patří Allegro, Moebelix, 4home, Wolt, Voyo, Grizly.“ Roman Dobiáš z Dognet
Affiliate marketing dělají i takoví giganti, jako je Allegro, Alza, Slevomat, Booking.com nebo Heuréka. Jak jsem už v tomto článku naznačil, tak právě u těchto velkých e-shopů jsou odměny pro partnery poměrně malé. Je to logické. Doporučit srovnání na Heuréce je velmi jednoduché oproti přesvědčení k nákupu na no-name menším e-shopu, který není ani nejlevnější.
„AffilBox je multiplatforma. V našem portfoliu mají své místo finance (Zonky.cz, Rixo.cz), e-commerce (Econea.cz, Alkohol.cz, Top4Sport.cz), infoprodukty a služby (Slevomat.cz, OnlineJazyky.cz) nebo SAAS řešení (MarketingMiner.cz, SmartEmailing.cz, Dekovacka.cz). Tedy nemáme oblast, na kterou se vyloženě soustředíme. Za roky fungování si u nás našly svůj domov různé velké i malé affiliate programy a někteří s námi zůstávají i roky.“ Jaroslav Janíček z AffilBox
Affial.com a eSpolupráce.cz patří k sítím, které mají vybraný určitý segment (terminologií affiliate marketingu niche).
„Nejvíce se zaměřujeme na segment zdraví a krásy. Výživové doplňky, suplementy, diety, CBD a přírodní kosmetika. U e-shopů v této kategorii tak vykazujeme nejlepší výsledky. Zmínit musím hlavně keto diety, kde nejsou výjimkou provize ve výši 50 € (cca 1200 Kč). Nedávno jsme získali exkluzivní právo na kampaň Ketomix. E-shop patří mezi největší prodejce proteinových produktů a dietních plánů v ČR. Dalším segmentem, ve kterém rosteme, je nábytek a vybavení domácnosti. Máme řadu nábytkových katalogů (Pohodo.sk, Homago.cz), které jsou schopné e-shopu přinést desítky objednávek měsíčně.“ Libor Krejčí z Affial.com
Pokud máte finanční leadový produkt, tak pro vás bude určitě relevantní síť eSpolupráce.cz, která se na tento segment zaměřuje.
„Více jak 72 % obratu dělají bankovní a nebankovní úvěry, 23 % pojištění (povinné, havarijní, cestovní, majetkové, životní, pojištění mazlíčků). Měsíční obraty se pohybují ve stovkách milionů schválených úvěrů měsíčně.“ Vojtěch Potocký z eSpolupráce.cz
Jací inzerenti jsou v Česku největší?
A jakým společnostem se daří v Česku dělat affiliate marketing úspěšně? Pojďme se podívat na jednotlivé poskytovatele a jejich největší inzerenty.
eHub.cz
- BENU.cz
- Bonami.cz
- mBank.cz
Dognet
- Allegro
- Moebelix
- 4home
AffilBox
- Rixo.cz
- Econea.cz
- Alkohol.cz
Affial.com
- Ketomix
- ProErecta
- Blendea
eSpolupráce.cz
- ePojisteni.cz
- Zonky
- Česká spořitelna
Jak fungují provize v affiliate marketingu?
Možností je více. Pojďme si představit tu nejčastější. Partner (influencer, majitel obsahového webu) propaguje skrze svůj originální odkaz nějaký affiliate program známého inzerenta. Zkusím vám to přiblížit na nějakém mém příkladu. Vezměme si například inzerenta ProErecta.
Skrze tento odkaz se proklikne zákazník z nějaké obsahu. Například z článku níže, kde je u odkazu využita i šipka, která naznačuje uživateli, že bude přesměrován na jiný web.
Pokud k této akci dojde a uživatel tento produkt koupí, tak se s originálním ID propíše do systému inzerentovi (Proerecta.cz) i partnerovi (toto rozhraní můžete vidět níže). Inzerent má určitý čas na to, aby provizi schválil nebo zamítl (neproběhla například platba převodem).
Affiliate marketing pracuje s děkovnou stránkou e-shopu, takže pokud transakce selže v pozdější fázi, tak je potřeba ze strany inzerenta předat tuto informaci do affiliate sítě.
Když už jsme nakousli provize za jednotlivé transakce, tak se pojďme podívat, jaké maximální provize se v jednotlivých sítích povedly a kolik je průměrná provize. Zde se můžete podívat na přehledy, které nám jednotlivý poskytovatelé nabídli:
eHub.cz
- Přes 10 000 Kč
- Průměrná provize se pohybuje kolem 100 Kč
Dognet
- Nejvyšší vyplacená provize za unikátní objednávku byla 651 EUR
- Průměrná je 5,2 EUR za objednávku
AffilBox
- 50 000 Kč za jeden prodej u financí
- U e-shopů největší byla 38 447 Kč
- Nejmenší schválená provize je 1 Kč
- Průměr je okolo 1500 Kč
Affial.com
- Nejvyšší provize 323.6 € (Mixslim)
- V nerozhodnutém stavu je aktuálně 440 € provize
eSpolupráce.cz
- Nejvyšší provize letos přesně 47 904 Kč v kampani Půjčka Acema
Mimo obsahových webů a influencerů affiliate marketing využívají i takzvané cashback portály, které část provize pro partnera vrací lidem. U e-shopů tento typ partnerů není tolik oblíbený, jelikož se bere, že tyto konverze spíše ubírají jiným kanálům a nemají větší přidanou hodnotu. To ale nemusí být pravda. Přesto e-shop může v síti tyto portály zakázat a být viděn jen na obsahových webech a u influencerů. Největším cashback portálem v České republice je Tipli.
Jak na propagaci v rámci affiliate sítě?
Mnoho e-shopů si myslí, že stačí, pokud se zařadí do nějaké sítě, nastaví odměnu, a to je vše. To ale nestačí. V rámci sítě e-shop nebo značka bojujete o aktivní partnery a zároveň by měl probíhat i nábor a kontaktování nových partnerů s kvalitním obsahem.
To někdy dělá i samotná affiliate síť, protože je v zájmu všech stran, aby program co nejlépe fungoval. Často se děje, že pokud se nepodaří program do 6 měsíců pořádně rozběhnout, tak se ukončuje. S tímto může částečně pomoci affiliate síť, ale práce musí probíhat i na straně e-shopu a značky.
Affiliate marketing je podle mě jedním z nejvíce nepochopených a nejhůře řízených marketingových kanálů dnešní doby. V eHUBu pracujeme s inovativními řešeními, která pomáhají spolupráci s tvůrci obsahu lépe řídit, vyhodnocovat a dlouhodobě škálovat ke spokojenosti všech zapojených stran. Milan Pichlík (zakladatel eHUBu)
Hlavní motivace pro partnery je známá značka a odměna. Známější značky si mohou dovolit nižší provizi, díky jejich objemu a známosti. Přeci jen doporučovat lídra v oboru a naproti tomu značku, kterou nikdo nezná, je obrovský rozdíl. Neznámé značky musí nabídnout velmi zajímavou odměnu za konverzi, jinak jsou pro partnery nerelevantní.
Dalším možným impulzem mohou být soutěže, které dávají další mimořádné odměny za nejvíce konverzí v určitém časovém úseku. Mimo toho někteří partneři využívají také limitované akce, kdy e-shop zlevňuje zboží a partneři toto mohou komunikovat. To se typicky děje u různých diet či kurzů.
Dlouhodobá práce s partnery a podpora značky je pro úspěch kampaně velmi zásadní, ale také často opomíjená aktivita.
Na obsahu se podíleli zástupci těchto affiliate sítí:
eHUB vznikal v době, kdy v Česku ještě žádné jiné affiliate sítě nepůsobily. Nejprve s využitím zakoupeného SW, postupně jsme ale začali vyvíjet vlastní řešení, které je pro nás dodnes technologickou výhodou. Společně s tím se soustředíme na férový přístup našich affiliate manažerů, kteří mají ve své správě právě tolik inzerentů, aby se každému z nich mohli efektivně věnovat a reálně rozvíjet affiliate programy ve správě.
AffilBox je česká aplikace, která vznikla v roce 2011 a řadí se k affiliate řešením s nejdelší tradicí. AffilBox je marketingový nástroj, díky kterému si můžete vybudovat a spravovat vlastní affiliate program. Funguje na podobném principu jako třeba Shoptet, kdy si platíte ročně/měsíčně za využívání softwaru.
Dognet je profesionální affiliate síť aktivně působící ve více než 9 zemích regionu CEE a na Balkáně. Aktuálně na konci roku 2023 spravuje přes 1.100 affiliate kampaní.
Dognet vznikl v roce 2013 na Slovensku s cílem být čistě lokální affiliate síť, která na trhu chyběla. Nejdříve fungovala pod vedením agentury Visiblity a současného CEO Štefana Polgáriho. Po 2 letech agentura z projektu odstoupila a Dognet pod vedením Štefana postupně úspěšně expandoval i do dalších zemí.
Affial.com je česko-slovenská affiliate síť, který vznikla v roce 2012. Tenkrát pod názvem Affiliatesit.cz, následně došlo k rebrandingu na současný název Affial.com. Poskytujeme e-shopům kompletní správu affiliate kampaně od A do Z. Od technického řešení až po propagaci a přístupu k naší databázi affiliate publisherů, která obsahuje přes 3500 kontaktů.
ESpolupráce patří k těm vůbec nejstarším u nás. Již od roku 2009 je leader na trhu v oblasti lead generation. Hlavní zaměření sítě je na oblast personal finance – úvěry, pojištění a dále také herní a seznamkové kampaně. Hlavní cíle a krédo společnosti je transparentnost a poskytování nadstandardního servisu v exkluzivních kampaních.