Pokud chcete, aby byl váš web dobře vidět ve vyhledávačích, aby z něj chodili návštěvníci a aby z toho ideálně kápla i nějaká pořádná konverze, je potřeba myslet na spoustu věcí. Z kuloárů se ozývají zvěsti, že pro hodnocení a řazení webů ve vyhledávání používá Google přes 200 signálů. V rámci SEO je potřeba řešit vše od konkurence a stavu oboru, aktuálního výkonu webu, jeho struktury a obsahu až po technický stav, indexaci nebo odkazy. Veškeré informace je navíc potřeba vsadit do kontextu cílů webu a celého marketingu.
Abychom vám problematiku trochu přiblížili, připravili jsme vzorovou ukázku toho, jak může vypadat tzv. komplexní SEO analýza webu, jinak řečeno SEO audit. Pro ukázku jsme zvolili téma nabídek práce, které je obsahově zajímavé, poměrně obsáhlé a zároveň konkurenční. Náš ukázkový web ve skutečnosti neexistuje a v auditu nenajdete ani reálná data. I tak v něm ale předkládáme naprosto konkrétní ukázky toho, jak s jednotlivými oblastmi SEO pracovat, na co se v každé z nich zaměřit, jak vše vyhodnocovat a hlavně převést do praktických doporučení.
➡️ Vzorový SEO audit stáhnete zde. ⬅️
Co najdete v ukázkovém SEO auditu?
Vzor vychází z naší dlouholeté praxe, reálných auditů pro klienty a samozřejmě ultimátního článku s návodem na SEO analýzu na stránkách Marketing Mineru. Rozhodně to není žádný drobeček, ale 40stránkový dokument, který se snaží dívat na SEO problematiku opravdu ze všech stran. Najdete v něm:
- Zhodnocení aktuálního výkonu webu – a to od stavu oboru hledání práce, konverzí, druhů zařízení až po jednotlivé zdroje návštěvnosti.
- Doporučení k obsahu – ta by měla logicky navazovat na analýzu klíčových slov, v auditu přinášíme ukázku, jak pracovat s obsahem v rámci typových stránek webu i jak dodržet standardy E-A-T .
- Technická analýza webu – v této kapitole řešíme vše, co ovlivňuje indexaci, procházení webu, rychlost načítání nebo mobilní použitelnost. Najdete zde vypsané výsledky z analýzy duplicit, analýzy access logů, ale i obyčejné doporučení pro sitemap.xml a robots.txt.
- Revize on-page faktorů – nadpisy, titulky a další metadata, obrázky, prolinkování, strukturovaná data. Aneb doporučení k faktorům ovlivňujícím SEO přímo v parametrech stránek a v obsahu.
- Odkazy a autorita webu – ukázka základní analýzy odkazového profilu, která napovídá, jak je na tom web v rámci své autority a dalšího potenciálu v jejím budování. Na této kapitole lze stavět dlouhodobou linkbuildingovou strategii webu.
- Závěrečné shrnutí – všechna doporučení vyplývající z analýzy jsme vypsali v jednoduchých bodech a seřadili dle priorit ke zapracování pro ukázkový web.
Kdy vlastně SEO analýzu potřebujete?
Komplexní SEO audit je třeba provést v podstatě vždy, když se chystáte začít cíleně podporovat návštěvnost a výkon z organického vyhledávání u již běžícího webu. Vedle analýzy klíčových slov jde o první věc, kterou na webu děláme. A to často ještě dříve, než vůbec přistoupíme k prvním úpravám.
Ovšem upřímně, začít dělat SEO až u rozjetého projektu je často finančně i časově výrazně náročnější než udělat vše rovnou pořádně od začátku. Druhou příležitostí pro SEO audit je tedy příprava nového webu nebo redesignu, kdy se pro nové řešení potřebujeme poučit z chyb a problémů řešení starého. Nebo si proklepnout konkurenci. Ať už chystáte úplně nový projekt, nebo redesign, určitě se koukněte na Velký SEO checklist pro redesign webu.