Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Jak umělá inteligence změní svět?

Svět je aktuálně zasypaný vlnou článků, diskusí a příspěvků o možnostech, jak využít umělou inteligenci (AI). Denně se na nás valí obrovské množství novinek a není jednoduché vyčlenit z diskuse klíčová témata, na která bychom se jako společnost měli zaměřit. Společnost CzechCrunch, které fandíme, se toho ale nebála. Uspořádala konferenci o AI věnovanou zásadní otázce, jak umělá inteligence změní svět? Akce se konala 4. 4. ve večerní hodinách v příjemných prostorách Spojky Karlín. Bylo beznadějně vyprodáno, což jen potvrzuje fakt, že AI je jedna z nejvíce diskutovaných témat současnosti.

Nevyšel na vás lístek? Nevadí. Pohodlně se posaďte a přečtete si ty nezajímavější myšlenky z akce. 💡

Příležitost nebo hrozba?

Akce začala panelovou diskusí s trojicí odborníků. Tomáš Mikolov a David Černý, zastupovali vědeckou komunitu a Eva Nečasová, z iniciativy AI Dětem, dodala svůj umělecký pohled. V rozhovoru se zaměřili jak na současné, tak na budoucí využívání AI technologií. V diskusi se objevila témata jako regulace AI, vývoj AI modelů, jakou hodnotu bude mít AI pro firmy a jaký je potenciál využití této technologie ve školství.

Neztrácejme kritické myšlení

Někteří vidí v AI obrovský potenciál pro výzkum a inovace, zatímco jiní volají po zpomalení a zamyšlení nad regulacemi. Všichni se ale shodují na důležitosti kritického myšlení, protože AI modely mohou generovat obsah, který je objektivně špatný, neetický nebo dokonce neexistující.

Dezinformace a nefunkční spamové filtry vedou k hlasitému volání po regulaci a pozastavení vývoje AI modelů. Tomáš Mikolov s tímto výrokem nesouhlasí a argumentuje, že by se společnosti spíše měly soustředit na přidanou hodnotu AI a s tím spojené udržení konkurenceschopnosti na globálním trhu.

David Černý rozvedl diskusi, zda je vůbec možné nějak zajistit, že do systémů budou vkládány objektivní a eticky korektní informace. Schopnost rozpoznat a odmítnout neetický nebo škodlivý obsah generovaný umělou inteligencí hraje klíčový aspekt v tom, jestli se společnosti rozhodnou tuto technologii implementovat do jejich procesů.

Eva Nečasová vnímá AI jako velkou příležitost pro současné školství. Umělá inteligence by mohla být skvělým pomocníkem při výuce a pomoci překonat zastaralé metody učení a práce s informacemi.

Je AI kreativní?

Vědci Rudolf Rossa a Tomáš Studeník představili zajímavý projekt, který si pohrával s myšlenkou, jestli je AI opravdu kreativní. Položili si otázku – dokáže AI na základě zadání napsat sama divadelní hru? Ano, dokáže. Robot napsal divadelní hru s názvem AI: Když robot píše hru inspirovanou Čapkovým R.U.R. Tento experiment ukázal, jak daleko AI došla ve své schopnosti vytvářet kreativní obsah.

Nabízí se otázka, co to vlastně kreativita je. Je to mechanická činnost, která vzniká spojováním různých zažitých vzorců? Nebo je to unikátní vlastnost, kterou má opravdu jen člověk? Otázka povahy kreativity zůstává (zatím) stále otevřená, ale jedno je jisté: AI překonává bariéry a stává se užitečným nástrojem pro různé kreativní profese. Ať se jedná o generování nápadů, tvorbu obsahu, grafické a audio práce, nebo třeba personalizaci kampaní. AI nám nabízí různá řešení, která při správném použití zefektivňují naši práci. Tak se toho pojďme chytit. Zejména v marketingu. Nebo zůstaneme pozadu.

AI v marketingu

CEO marketingové agentury Etnetera Motion, Michal Bubeníček pojal svoji přednášku prakticky. Zaměřil se primárně na to, jak správně tvořit příkazy (prompty) v ChatGPT. V rámci ukázky kladl důraz na to, že tvorba příkazů by neměla být nahodilá a je důležité dodržovat logickou posloupnost příkazu. Jednoduše řečeno, jak kvalitní zadání AI dáte, tak kvalitní výstup dostanete.

Na jednom z příkladů demonstroval, jak vytvořit cestu zákazníka pomocí ChatGPT-4. Příklad trefně pojmenoval Cesta zákazníka za méně než minutu. Zadání volně přeložené z angličtiny bylo následující:

Vytvoř mi cestu zákazníka společnosti CzechCrunch. Společnost zabývá zpravodajstvím, které je zaměřené na témata jako byznys, technologie a vzdělávání a další. Zákazník je tedy někdo, kdo má zájem tato témata číst, poslouchat a chodit na akce, které jsou s daným tématem spojené. Vygeneruj mi tabulku, kde budou sepsané klíčové touchpointy, potenciální problémy, potenciální zisky a co vše mělo udělat v každé fázi cesty. A malou chvíli měl k dispozici přehlednou tabulku.

Po vygenerování výsledku pokračoval ve stejném vlákně a požádal robota, aby pro danou společnost navrhl popis persony. Během pár vteřin ChatGPT-4 vygeneroval přehlednou tabulku, kde byly veškeré informace potřebné ke zmapování cesty zákazníka.

V závěru prezentace dodal, že před finální implementací AI je dobré začít testovat jednoduché scénáře, které vám pomohou lépe pochopit, jak AI funguje a jak ji správně používat. Lidský faktor je v marketingu stále nezbytný a je důležité se dívat na AI jako na pomocníka, který vám práci dokáže značně ulehčit nebo vám dokáže poskytnou nový pohled na věc.

AI vs. kriminalita

Poslední přednášky se chopil odborník na kybernetickou bezpečnost Martin Rehák ze společnosti Resistant.AI. V dnešní digitalizované době je kybernetická bezpečnost klíčovým prvkem ochrany všech společností a také jejich zákazníků. Přesto se toto téma stále odkládá na druhou kolej. Šíření dezinformací, vytváření fotografií a videí, které jsou k nerozeznání od originálu, nebo nekontrolované shromažďování a analýza osobních údajů představují obrovský problém, na který by se měli zaměřit úplně všichni.

Jedním z příkladů, jak může kybernetická bezpečnost a AI ovlivnit svět marketingu, je využití AI v personalizovaných marketingových kampaních. AI může analyzovat obrovské množství dat o zákaznících a identifikovat vzorce v jejich chování. S tímto postupem je spojeno riziko zneužití osobních údajů zákazníků. Je tedy třeba vytvořit systém, jak zneužití dat zabránit.

Jak nechat ChatGPT interpretovat data o kampaních z GA4 se dozvíte v našem článku AI jako pomocník při reportu.

Pravidla nad zlato

Je důležité, aby firmy dodržovaly pravidla kybernetické bezpečnosti a ochrany dat minimálně tím, že získají souhlas zákazníků pro zpracování jejich osobních údajů, šifrují citlivá data a pravidelně monitorují své systémy, aby zabránily úniku informací. Implementací těchto bezpečnostních opatření se zajistí, že využití AI ve světě marketingu bude přínosné, aniž by ohrozilo soukromí zákazníků a důvěru ve značky.

Tak co, máme se bát?

Hlavní myšlenka, kterou si odnášíme z akce je, že by se firmy měly aktivně zaměřit na testování různých scénářů uplatnění umělé inteligence v praxi. V Tastu vnímáme AI jako jedinečnou oportunitu, která nás posune kupředu, spíš než jako potenciální hrozbu. Pilně testujeme různé aplikace a učíme se správně formulovat zadání tak, abychom dostali co nejlepší výsledky. Jak se nám daří s AI pracovat, a jaké tipy si z praxe odnášíme, se dozvíte z našich pravidelných článků o AI tady na Digichef.

Žijte AI s námi! 🚀

Hltáte všechny novinky o AI? Chcete si o něm pokecat s těmi nejpovolanějšími? Pak máme akci přímo pro vás. 🤖 Už 16. 5. nás čeká AI Date – konečně pořádné AI rande! Přichystali jsme pro vás nabitý program, kde vás provedeme světem umělé inteligence od A do Z. Budeme si povídat o tom, kde se vyplatí už dnes AI zavést, jaké jsou výzvy implementace AI nástrojů, co obor marketingu čeká v brzké budoucnosti a večer zakončíme diskusí o tom, jaké legislativní nástrahy na nás v oblasti AI číhají. A to všechno doprovázené skvělým cateringem a skleničkou (dvěma, třemi…😇) prosecca. 🥂

A jak vidíte AI vy? Propojte si mě na LinkedIn a pojďme společně diskutovat o zavádění AI do firem. 🤖 Nebojte se, na LinkedInu jsem to stále já, žádný robot. 😉

Sdílejte článek

Související články