Letošní ročník konference o datech a analytice se nesl ve znamení datového modelování a toho, jak nás ovlivňují propady dat. Přinesl nám také zajímavý pohled na to, jak se s novou epochou vyrovnávají analytici, markeťáci, PPCčkaři, mediální domy, Google nebo Seznam.
A co mě nejvíc zaujalo na letošním Data Restartu? Byly to hlavně přednášky týkající se marketingu a ztráty dat v marketingovém odvětví od Pavla Jaška, Server-side Google Tag Manager od Romana Appeltauera a v neposlední řadě Czech Ad ID s Lukášem Šmolem ze CPExu a Dominikem Kosorinem ze Seznamu.
Keynote: Analytika je mrtvá. Ať žije analytika!
Ale pojďme popořadě. Keynote opět připravil Honza Tichý. Uvedl nás do budoucnosti dat a práce s nimi, a to jak v analytice, tak v celé firemní struktuře, kde je potřeba s daty pracovat komplexně na straně firmy. Ztráta dat není příjemná, ale přináší nové možnosti a je třeba s ní začít co nejdříve pracovat a nečekat.
Jak se řídí výkonnostní marketing s nedokonalými daty
Pavel Jašek z Googlu představil koncept toho, jak přistupovat k už tak omezeným datům, aby marketingové kampaně dosahovaly potřebných výkonů. Zaměřil se na domodelovávání dat v GA4 a enhanced conversions. Pokud budeme moci svá data více obohacovat, dokážeme získat a zasahovat širší a relevantní publikum.
Můj komentář: V GA4 vypadá dobře i prediktivní publika a u některých klientů s nimi pracujeme, ale je nutné podotknout, že ke spuštění je potřeba dostatek dat (konverzí).
Czech Ad ID
Tato přednáška mě zaujala nejen proto, že se Seznamem spolupracujeme, ale tematicky je to koncept, který považuji jako primární pro e-shopová řešení pro český trh. Koncept jednotného ID přes celý trh, kde nebude potřeba cookies třetích stran, má velký potenciál. Tento systém by měl pomáhat nejen technicky v přihlašování uživatelů, generováním jednotného ID, ale zahrnuje v sobě i nové konverzní kódy pro celý ekosystém Seznamu.
Aktivace first-party dat pomocí SGTM
Třetím favoritem byla přednáška Aktivace first-party dat pomocí SGTM od Romana Appeltauera. Roman zmiňuje obrovské téma a to je Server-side GTM a jeho potenciál v měření a marketingu, posílání dat a trackování tzv. „zadem” přes Server nebo posílání dat k API dodavatelů. Standardně již využíváme CAPI od Facebooku měření API pro RTB systémy apod.
Problematika předávání dat do třetích zemí mimo EU
Michal Schejbal z firmy Kropáček LEGAL, který se věnuje IT/IP právu, ochraně osobních údajů a právu v e-commerce, nám představil novinky a změny v zákonech nejen z pohledu právě aktuálního tématu cookies a consent mode, ale i z pohledu předávání dat mimo Evropskou unii. Předávání jakýchkoliv dat do USA a legálnost nasazení Google Analytics je téma velmi aktuální v Rakousku a Itálii.
Příprava mediálního domu na dobu po konci cookies třetích stran
David Voráček mě zaujal tím, že přesně spočítal, kolik vydělají na jednom článku a o kolik peněz přicházejí při cílení reklamy, když jim chybí data. Hezky vysvětlil, co adblockery apod. způsobují a jaká je budoucnost mediálních domů a to, že bez paywallu to nepůjde. Hlavně byla celá přednáška i přes neveselé téma velmi zábavná.