S novým rokem vstoupila v platnost novela zákona o elektronické komunikaci, která přinesla zásadní změnu v přístupu k souhlasům uživatelů s cookies. Tato novela vyžaduje nutný souhlas (opt-in) uživatelů s cookies a není tedy již možný souhlas v režimu opt-out. Pojďme si shrnout, jaký je současný stav po skoro půl roce.
Dva tábory ve světě cookies
Vnímáme, že majitelé e-shopu, webů, blogů, internetových aplikací apod. se rozdělili na dva tábory.
Jedni zákon buď zcela ignorují a lištu vůbec neřeší, nebo ji na webu mají, ale reálně vůbec nefunguje.
Druhá skupina nová pravidla řeší a snaží se jak o ochranu soukromí uživatelů, tak o dodržování novely zákona. Problémem je, že i tak často nejsou všechna doporučení a nařízení dodržována na 100 %. Typicky chybí tlačítka „Odmítnout všechny cookies“ nebo snadná možnost odvolání souhlasu.
Pro všechny je to těžké
Pro všechny – od analytiků přes PPCčkáře až po odpovědné lidi za performance marketing na straně e-shopů – jsou to krušné chvíle. Všem, kteří svou práci dělají poctivě, padají čísla a nedokážou tak správně vyhodnocovat kampaně. Problém se ale týká třeba i webů, které jsou závislé na prodeji reklamy, u nich totiž nelze doměřit reálnou návštěvnost. Méně dat obecně ovlivňuje výkon celých kampaní. Do toho nám vstupuje pokles celého on-line.
Propady 40 až 60 %
Začátkem ledna byly u některých klientů propady až o 80 %. Nyní ale vidíme stoupající tendenci a většina našich klientů má aktuálně propad mezi 40 až 60 %. Stejný trend je i u našich zahraničních klientů. Tedy nevidíme žádný rozdíl v propadech například v Česku nebo Rakousku. U některých pomohla optimalizace lišty, u jiných se čísla zlepšují i bez většího zásahu. Často za námi ale přicházejí klienti až s 90% propadem. Většinou je problémem špatná implementace.
Míra udělení souhlasu nad 80 %
Orientační míra udělení nesouhlasu je přibližně 20 %. Tedy pokud vezmeme všechny uživatele, kteří navštíví weby našich klientů a udělají nějakou akci s lištou, tak pozorujeme, že až 80 % z nich udělí souhlas. Řada našich klientů dosahuje dokonce míry souhlasu až 92 %. Ale pozor na tento údaj. V těchto číslech nejsou uživatelé, které neudělají žádnou interakci s lištou.
Dělejte to správně, není to jen o liště
Všichni, kdo cookies řeší, by si měli dát především pozor na to, zda mají opravdu vše správně nastavené. Samotná cookie lišta není jen o tlačítkách, ale o tom jak se spouští nebo nespouští měřicí kódy. A to je problém, protože celá problematika consentů není o liště, ale o tom, co se děje na pozadí. Weby nesmí nic měřit do té doby, než dostanou souhlas uživatele. A to se nyní často neděje. Lišta sice na webu je, ale weby vesele dál měří jako před 1. 1. 2022.
Dalším problémem je, že uživatel často nemá možnost odvolat svůj souhlas. Provozovatelé webů by na to měli dát pozor a zvolit správná řešení, která to umožňují. Odvolat souhlas by mělo být stejně snadné, jako ho udělit.
Nám to udělá vývojář
Často se setkáváme s řešením, kdy vývojáři nasadí svou lištu přímo do kódu, a pokud uživatel nedá souhlas, vše zablokují. Nespustí se tak ale ani Google Tag Manager. Provozovatelé se tak zbytečně připravují o další cenná data. Google Tag Manager by se měl rozhodně spouštět.
Všichni opisují
Opisování je dalším častým trendem. A tak i ti, kteří původně měli na liště button “Zakázat všechny cookies”, tuto volbu nyní umisťují až do sekce po rozkliknutí detailů jednotlivých cookies a upravují tlačítka z “Povolit všechny cookies” zpět na “Souhlasím”. Podle vyjádření Úřadu na ochranu osobních údajů je toto řešení nesprávné. Uvidíme tedy, jestli všichni své lišty nebudou muset brzy upravit.
Audit Cookie lišty
Právě kvůli uvedeným problémům jsme dali dohromady podrobný audit cookie lišty včetně technického nastavení, který vám dokáže přesně říct, zda byste u kontrolou od ÚOOÚ prošli, nebo ne. Postupně vše procházíme bod po bodu, a do ruky tak dostanete podrobný dokument, co není dobře a co může být při případné kontrole opravdu závažný problém.
Pokud si nejste jisti, jestli vaše cookie lišta funguje správně, tak nám napište nebo zavolejte.
Jak zjistit skutečný propad dat po nasazení cookie lišty?
Řešením může být dotažení funkce konverzního modelování v Google Analytics 4, která by měla umět dopočítávat vzniklé mezery v datech. Bohužel zatím je tato funkce v nedohlednu.
Proto jsme si nad tím lámali docela dlouho hlavu. A podařilo se nám přijít s řešením. Jak to celé funguje popsal již dříve ve svém článku Jak zjistit skutečný propad v Google Analytics kolega Radek Kupr.
Díky našemu řešení dokážeme webu nebo e-shopu doměřit všechny konverze nebo pageviews rozdělené dokonce podle jednotlivých zdrojů. Navíc dokážeme doměřit kolik lidí s lištou vůbec neinteragovalo, tedy neudělalo žádnou akci (nedalo souhlas nebo nesouhlas).
Věstí zákaz Google Analytics a konec Facebooku v Evropě?
S cookies souvisí i další problém. Společnosti Google a Facebook odesílají data svých uživatelů do USA, což je v rozporu s GDPR. Soudní dvůr Evropské unie již v červenci 2020 označil dohodu EU a Spojených států za neplatnou. Problémem tedy je, že ačkoliv souhlas uživatele s cookies získáte, odesílat data z Google Analytics a Facebooku do USA je proti pravidlům EU. Co s tím? Musíme čekat, jak to dopadne.