Letošní Data Restart doslova i obrazně nakrmil v Pivovaru Staropramen přes dvě stovky účastníků. Napříč devíti přednáškami se jako hlavní linka vinula tři témata: server-side měření, sběr dat a využití AI nástrojů pro jejich efektivnější zpracování.
Server-side tracking vs. tagging
Úvodní prezentace se ujal Roman Appeltauer ze Signals, který shrnul vývoj webové analytiky za posledních dvacet let a vysvětlil přínosy SGTM měření. Podle něj k němu vede cesta přes composable architekturu, kdy si datové týmy v cloudu staví vlastní datový sklad přesně podle svých potřeb.
K tématu SGTM měření se vrátil i Michal Birčiak z Next Analytica. Ten ve své přednášce vysvětlil rozdíly mezi server-side trackingem a server-side taggingem. Protože první přístup dokáže přinést až o 25 % více dat, detailně ukázal, jak jej efektivně nasadit do praxe – trendem je totiž stále častější přechod webů právě na toto řešení.
Nové Seznam měření a práce s daty
Velký ohlas sklidili Jakub Drahokoupil a Nikola Dvorščáková ze Seznamu, kteří představili nové měření pro Sklik a Zboží.cz. Novinka s názvem Seznam Event Measurement přinese jednotný měřicí kód, pokročilý retargeting, sledování mikrokonverzí a také oblíbené server-side měření – už v prvním čtvrtletí příštího roku.
Některé AI nástroje v analytice a jejich využití představila Gabriela Ostárková z Heureky, která se věnuje UX výzkumu. Pomocí Dovetailu automatizuje přepis rozhovorů a s NotebookLM hledá konkrétní odpovědi v rozsáhlých firemních datech. Tento přístup zefektivňuje práci celé firmy. Nástroj je přístupný všem a nevymýšlí si, protože pracuje pouze s interními daty.
O práci s daty mluvil i Radomír Dolejší ze společnosti Visa, která má v Česku přibližně šedesátiprocentní podíl na trhu, a tedy i velké množství zajímavých dat. Na základě transakcí a behaviorálního chování si Visa dokáže o uživatelích platebních karet vytvořit ucelený obraz. Tyto údaje pak anonymizovaně a agregovaně poskytuje svým klientům – firmám, pro které mohou být cenné například z hlediska benchmarkingu či mikrosegmentace.
Když spolu mluví agenti
Jak si usnadnit práci, demonstroval Pavol Lukáč z TRKKN. Ten s týmem připravil realtime report pro klienta Forbes, který usnadnil plánování obsahu na webu. Ještě o krok dál se ale podle Pavola mohou klienti posunout s Google Agentspace – platformou určenou pro podnikové prostředí, která slouží jako centrální uzel pro specializované AI agenty. Na tento koncept navázal i Ivan Kutil z AppSatori. Podle něj je model A2A, kdy si firmy postaví vlastní agenty, kteří pak budou spolu komunikovat napřímo, očekávanou budoucností.
Jan Baštýř z Targito ve své přednášce shrnul, jak AI proměňuje využití dat nejen v Customer Data Platform. Na případové studii z roku 2023, kdy AI připravovala newsletter, zdůraznil, že kontext je klíčovým nástrojem pro práci s generativní AI.
Cesta k nejčistšímu měření
Sérii přednášek uzavřel Honza Tichý z Taste s příběhem o 21 slidech. Na nich ukázal evoluci od nativních skriptů v prohlížeči přes GTM, Measurement Protocol a SGTM až po to nejčistší řešení – server-side kompletně iniciované z backendu.
A co si z letošního Data Restartu odnést? Za mě následující:
- Čeká nás velká Skliková revoluce.
- Server-side měření bude do několika let standardem.
- AI nástroje se budou jen zlepšovat a zlevňovat. Kdo je nevyužívá, plýtvá svým drahocenným časem.
Všechny prezentace najdete na webu konference.








