Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Jaký byl E-mail Date #4?

Tomáš Nezbeda
Tomáš Nezbeda
19. 9. 2025

Slevy, slevy a zase slevy. Téma, které se v marketingu vrací pořád dokola. Jsou dobré? Špatné? Kdy je používat a jak? Právě o tom byl čtvrtý E-mail Date, kde se potkali e-mailoví specialisté, marketingoví manažeři i majitelé firem.  

Jaký byl E-mail Date #4?

Jak tedy nad slevami přemýšlet?

Úvodní keynote si vzal na starost Robert Čížek, vedoucí týmů Strategy a Analytics v Taste. Začal jednoduchou otázkou: proč marketéři stále tlačí slevy? Odpověď je prostá – protože to funguje. Jenže vyšší tržby neznamenají automaticky vyšší zisk.

Slevy sice krátkodobě zvednou prodeje, ale spolu s nimi rostou i variabilní náklady – tedy ty, které se odvíjí od objemu prodaných výrobků. Pokud zlevníme o 20 % a máme krycí příspěvek 30 % (což je u řady e-shopů spíš optimistické číslo), musíme během akce dosáhnout trojnásobného objemu tržeb, abychom se udrželi na stejné ziskovosti. Realita ale bývá jiná. Většina marketérů řeší jen krátkodobé výkyvy v tržbách, ale málokdo se prokouše až k samotné ziskovosti.

Krycí příspěvek je rozdíl mezi tržbami a variabilními náklady – tedy to, co zbývá na pokrytí fixních nákladů a tvorbu zisku.

Krycí příspěvek a sleva

Krycí příspěvek a sleva

Praktická doporučení, co posílat v e-mailech, se probírala hlavně u roundtablů. Robert ale zdůraznil jedno – místo slev komunikujte emoce, potřeby a obavy zákazníků. Emoce totiž prodávají. A když nevíte, co zákazníky trápí? Nemusíte utrácet statisíce za výzkumy. Často stačí vzít telefon nebo e-mail a zeptat se jich přímo. Možná budete překvapeni, jak ochotně vám sami řeknou, co je pro ně důležité.

Co dávat do newsletterů, když ne slevy?

U roundtable se tématu věnovaly Barbora Šmídová a Lucie Fořtová. Debata se nejdřív stočila k otázce, jak vlastně získávat e-mailové adresy. Kromě klasických metod, jako je voucher na první nákup za e-mail nebo registrace do klubového programu, mohou dobře fungovat i jiné přístupy. V hotelích třeba rychlejší Wi-Fi, v restauraci káva zdarma, v obchodním centru delší parkování. V e-shopech zase chatbot, který pomůže s nákupem, nebo užitečné informace výměnou za e-mail. Pointa je jednoduchá – nabídněte hodnotu, kterou zákazník skutečně ocení.

Jedním z pilířů e-mailingu je pak segmentace a personalizace. Pokud víme, co zákazník kupuje, v jaké cenové hladině a jak často, přizpůsobíme tomu komunikaci. Kdo kupuje prémiové produkty, těžko ocení newsletter plný levných položek.

Jak si udržet zákazníka bez slevových kuponů

Jak si udržet zákazníka bez slevových kuponů

Klíč je myslet strategicky a využívat automatizace. Skvělým příkladem je uvítací kampaň, která zákazníka provede příběhem značky. Další možnosti? Připomenutí benefitů, nabídka doplňkových produktů nebo voucher na příští nákup. Workshop se dotkl i RFM analýzy – tedy sledování doby od posledního nákupu, počtu transakcí a jejich hodnoty. Díky tomu lze rozlišit potenciální VIP, stálé VIP zákazníky i ty, kteří odcházejí, a každému segmentu přizpůsobit komunikaci.

Strategie s uvítací kampaní

Strategie s uvítací kampaní

V závěru padlo i jasné doporučení – e-shopy, které nemají nastavené automatizace (např. opuštěný košík), se okrádají samy. Fungují i další scénáře: připomenutí opuštěné kategorie, naposledy prohlíženého produktu, narozeniny nebo upozornění na nově naskladněné zboží. Někdy totiž stačí zákazníkovi jen připomenout, že ještě nedokončil nákup.

Email Schemas: Jak dostat e-maily víc na oči

Na konferenci vystoupila Josephine Skinner, specialistka na doručitelnost z Mailkitu a bývalá členka týmu Mailchimpu. Sdílela zkušenosti z devíti let práce v e-mail marketingu a ukázala, jak pomocí email schemas udělat z běžného e-mailu výrazný prvek v inboxu.

Co jsou e-mail schemas?

Na úvod jsme si krátce zopakovali best practices – od správného tempa rozesílek, přes hygienu databáze, až po autentizaci a konzistentní branding. Potom už se Josephine zaměřila na hlavní téma: schemas, tedy strukturovaná data v e-mailech. Díky nim se e-maily dokážou zobrazit interaktivně přímo v inboxu a získat tak větší pozornost.

Na co lze schemas využít:

  • ConfirmAction – potvrzení účasti jedním klikem

  • TrackAction – sledování zásilky přímo z inboxu

  • SaveAction – uložení události do kalendáře

  • PromotionCard – zobrazení akce nebo slevy nad e-mailem

  • Product Carousels – posuvníky s produkty přímo v náhledu

  • Order a ParcelDelivery – shrnutí objednávky a stavu doručení

  • Invoice – náhled faktury nebo potvrzení platby

Schemas dnes podporuje řada velkých e-mailových poskytovatelů – Google (Gmail), Yahoo Mail, český Seznam Email, ale také Onet a Interia v Polsku. Díky tomu má smysl je implementovat i pro lokální kampaně, protože se zobrazí správně velké části publika.

Jak začít s e-mail schemas?

Schemas se do e-mailů vkládají pomocí kódu – buď jako Microdata přímo v HTML, nebo jako JSON-LD blok v hlavičce e-mailu. Microdata se hodí, když chcete kód integrovat přímo do obsahu e-mailu, zatímco JSON-LD je čistší a přehlednější varianta, která odděluje strukturovaná data od zbytku kódu. Josephine doporučila začít s JSON-LD, protože se lépe udržuje a testuje.

Josephine nám doporučila:

  • Podívat se na oficiální dokumentaci Google a seznam podporovaných typů schémat.

  • Začít jednoduše – např. s potvrzením účasti nebo sledováním zásilek.

  • Testovat kód pomocí Email Markup Testeru a Apps Scriptu.

  • Postupně nasazovat do kampaní a sledovat, jak roste míra interakcí.

E-mail Schemas jako zážitek

Je vidět, že budoucnost inboxů bude víc vizuální, interaktivní a hravá. Už nepůjde jen o text a pěkný obrázek v e-mailu – inbox se stává místem, kde může příjemce přímo reagovat. Image-based schemas dokážou proměnit nudný náhled na barevný banner s akcí. Produktové karusely dovolí listovat nabídkou bez otevření e-mailu. A deal anotace zobrazí slevu nad zprávou v podobě lákavého štítku.

Výsledek? E-mail se stává miniaplikací přímo v doručené poště. Zvyšuje to šanci, že si ho příjemce všimne, klikne a provede akci, aniž by musel otevírat další stránku. Pro marketéry je to příležitost, jak zvednout engagement a udělat z e-mailu kanál, který není jen informativní, ale i zábavný a funkční.

Přemýšlejte strategicky

E-mail Date byl sice o slevách, ale přinesl know-how a styl uvažování, za které bychom neváhali zaplatit znovu. Navíc ukázal, že i zdánlivě otřepané téma může nabídnout nové pohledy a praktické tipy, které mají hned využitelnost v každodenní práci.

Sdílejte článek

Související články