Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Staré Google Analytics končí. Co teď?

Jan Tichý
Jan Tichý
16. 3. 2022

Google představil konkrétní harmonogram uzavření Universal Analytics. To jsou přesně ty Google Analytics, které v posledních letech všichni používáte pro sledování a vyhodnocování svého webu, na které jste zvyklí a se kterými umíte pracovat. 

A bude to relativně rychlý proces. Poslední den, kdy si do Universal Analytics něco změříte, bude pátek 30. června 2023.

Máte tedy rok a čtvrt na to, abyste se na vypnutí připravili, na svůj web místo Universal Analytics nasadili nové Google Analytics 4 a naučili se s nimi pracovat. Není to zrovna moc času, ale dá se to zvládnout. Tento článek vám pomůže zorientovat se v tom, o co vlastně jde, kudy se vydat a jak vůbec začít.

Trocha historického kontextu

V roce 2005 koupil Google společnost Urchin a přeměnil její analytický nástroj na přelomové a pro všechny otevřené Google Analytics. Relativně primitivní analytický nástroj pro měření základních ukazatelů na webu. Jeho jednoduchost a srozumitelnost mu ale rychle zajistila velkou popularitu.

V roce 2012 Google staré Google Analytics od základu překopal a představil novou variantu označovanou jako Universal Analytics. Posun vpřed byl obrovský, co do filozofie, technologie i funkcí. Pro majitele webů ale nebyl přechod nijak bolestivý, protože šlo jenom o evoluční vylepšení stávajícího systému. Google sám automaticky historická data přemigroval, staré měřicí kódy i nadále fungovaly, vše se měřilo a reportovalo bezešvě dál.

Konečně v roce 2020 spatřily světlo světa nové Google Analytics 4. U nich už ovšem nešlo o další evoluční vylepšení, ale o úplně jiný, zcela nový měřicí systém, postavený vedle toho stávajícího, na naprosto odlišném přístupu založeném na událostech. Není tu vůbec žádná možnost, jak svá dosavadní historická data z Universal Analytics „zmigrovat“ do Google Analytics 4 a pokračovat v měření dál, oba systémy jsou vzájemně neslučitelné. Takže máte dosavadní měření v Universal Analytics a k tomu si můžete od nuly a bez historie založit paralelní Google Analytics 4.

Provozovat dva různé měřicí systémy vedle sebe je pro Google pochopitelně dlouhodobě neudržitelné. Bylo jen otázkou času, kdy staré Universal Analytics vypne a nechá běžet už jenom nové Google Analytics 4. A to se stane právě 1. července 2023.

Co se přesně ukončuje a kdy?

Co konkrétně se tedy příští rok stane? Od 1. července 2023 přestanou Universal Analytics sbírat nová naměřená data. Případné měřicí kódy, které necháte nadále nasazené ve svém webu, tak pojedou „naprázdno“. A do statistik vám po tomto datu budou padat už jenom nuly.

Trochu jinak je to u platících GA360 klientů. Ti mají další tři měsíce k dobru a sběr dat do Universal Analytics u nich Google ukončí až 1. října 2023. Nicméně mnohem důležitější u nich je, kdy jim během roku 2023 skončí jejich uzavřená roční smlouva. Google totiž už GA360 kontrakty pro Universal Analytics na další rok neprodlužuje. Google ale přislíbil, že pokud budou pokračovat 360 smlouvou na GA4, zachová ještě přinejmenším dalších 6 měsíců prémiové funkce i u jejich dosavadních Universal Analytics properties.

I po přerušení sběru dat budete mít svá historická data k dispozici, o reporting (zatím) nepřijdete a budete se do něj moci dívat i nadále. Tohle Google přislíbil zatím pro dalších 6 měsíců, konkrétní datum definitivního zrušení a smazání celých Universal Analytics se vším všudy zatím neexistuje.

Universal Analytics jsou mrtvé, ať žijí Google Analytics 4!

Máte tedy rok a čtvrt na to, abyste se na vše připravili. Začněte to řešit hned teď, není na co čekat. Řešení, kudy se vydat, je nasnadě: Google Analytics 4.

Nejlepší cesta je teď takzvaný dual tracking. Nasaďte na svůj web Google Analytics 4 co nejdříve a nechte je rok běžet paralelně vedle Universal Analytics. Umožní vám to ještě rok používat starou analytiku, na kterou jste zvyklí. Vedle toho budete sbírat historii dat do nového systému, pomalu se s ním učit a osahávat si ho, postupně vylepšovat a rozvíjet jeho implementaci a konfiguraci a srovnávat rozdílné chování obou přístupů.

Platící GA360 klienti si navíc už teď mohou nechat zdarma upgradovat své Google Analytivs 4 účty na prémiovou 360 variantu, i když zatím stále platí jen za staré Universal Analytics. Umožní jim to využít následující rok pro vyladění a nastavení celého měření do Google Analytics 4 v plném rozsahu a bez limitů. A po skončení starého Universal Analytics kontraktu rovnou plynule přejít do placených Google Analytics 4.

Jak začít s Google Analytics 4?

Je pravděpodobné, že pro většinu z vás jsou Google Analytics 4 velkou neznámou. Není se čeho bát a my vám rádi v jejich objevování pomůžeme. Pojďme si to rozdělit na tři části.

Licence za Google Analytics 4:

  • Verze zdarma, kterou bude pravděpodobně využívat většina z vás. Nabízí téměř všechny funkce Google Analytics 4, ovšem s celou řadou limitů. Například při více než 10 milionech událostí v daném období začnou reporty vzorkovat, do BigQuery nelze exportovat více než 1 milion událostí denně apod. Limity vám vůbec nebudou vadit, dokud budete malí, ale začnou být o to nepříjemnější, jakmile vyrostete.
  • Placená 360 varianta, která uvolňuje nebo navyšuje celou řadu limitů, vedle toho přidává některé prémiové funkce a smluvní ukotvení, NDA a SLA. Jakmile dorostete do velikosti, kdy budete placenou variantu potřebovat, nejspíš to sami poznáte. Pak se obraťte na nás, jsme Google Analytics reseller pro Česko.

Založení, nasazení, implementace a konfigurace:

  • Pokud máte jednoduchý web bez větších analytických ambicí, potřebujete si sledovat základní návštěvnost, chování uživatelů na webu nebo zdroje návštěvnosti, zvládnete si nejspíš základní Google Analytics 4 založit a nasadit sami. Přihlaste se zdarma na náš webinář Přecházíme na Google Analytics 4, který se koná v úterý 5. dubna 2022 od 15:00 hodin. Na něm vám v prvních dvou hodinách všechno ukážeme. Navazovat bude časově neomezený blok pro zodpovídání všech vašich dotazů.
  • U webů, kde už o něco jde a data jsou důležitá, včetně všech e-commerce projektů, už zavedení Google Analytics 4 není zdaleka jen o naklikání registračního formuláře, copy-paste měřicího kódu a hotovo. V takovém případě už potřebujete někoho, kdo má zkušenost a znalost best practice postupů, kdo už si prošlapal všechny slepé uličky místo vás a ví, jak to celé správně navrhnout a uchopit. A to jsme třeba právě my. Rádi vám s tím pomůžeme, ozvěte se nám!

Ovládání, reporting a používání Google Analytics 4:

  • Pro rychlé úvodní seznámení se s Google Analytics 4 se přihlaste na náš dvouhodinový webinář Přecházíme na Google Analytics 4, který je zdarma a koná se v úterý 5. dubna 2022 od 15:00 hodin.
  • Pokud se chcete seznámit s Google Analytics 4 opravdu do hloubky a do všech aspektů, od implementace až po reporting, vidět jim pod pokličku, umět nejen reportovat, ale i vše navrhnout, naimplementovat a nakonfigurovat, přihlaste se na naše dvoudenní intenzivní prezenční školení Google Analytics 4 Masterclass.
  • Jestli vás naopak zajímá „jen“ používání a ovládání Google Analytics 4, chcete pochopit, jak nad nimi přemýšlet, ale nemusíte jít úplně na dřeň a do implementačních detailů, pak je pro vás místo toho vhodné jednodenní školení Google Analytics 4 Online.
  • Rádi připravíme individuální firemní školení na míru přímo u vás ve firmě, pro vaše kolegy, nad vašimi usecases, nad vaším webem a daty. Napište nám a domluvíme vše potřebné.
  • Chtěli byste s námi něco probrat na jednorázové konzultaci nebo nás mít dlouhodobě po ruce pro váš průběžný rozvoj?  Rádi vám pomůžeme, ozvěte se nám!

Držíme palce při objevování nového světa Google Analytics 4!

Sdílejte článek

Související články