Rok se s rokem sešel a tradičně začátkem října proběhl už čtvrtý ročník konference PPC Restart. A to i přesto, že byl začátek druhé covidové vlny a aktuální situace žádným větším akcím příliš nenahrává. Zvládli jsme se ve zdraví sejít! Opět v krásných prostorách Divadla pod Palmovkou. A pro zájemce, kteří nemohli dorazit, jsme připravili rychlé shrnutí nabitého programu.
Ještě před tím si ale dejte reportáž!
Jaká značka je momentálně považována za světovou jedničku?
Má vlastní logo, všichni o ni mluví… asi se shodneme, že nejaktuálnější téma poslední doby je bezpochyby COVID 19. Covid jako značka je velmi silný brand. Strhl na sebe veškerou globální pozornost, udržel ji a znásobil dávkou emocí, takže teď všichni jednáme na povely viru. Je vám toto schéma povědomé? Není divu, neboť se jedná o marketingový model AIDA. Drama krmené pozorností. Avšak jedno je jisté. Značka COVID jednoho dne vypadne. A kdy to asi tak bude? Jednoduše lze využít Kübler-Ross modelu reakce na změnu:
A máme nějakou možnost se proti tomu bránit? Kupodivu to je poměrně jednoduché. „Drama, kterému sebereme pozornost, ztrácí svou základní živinu,“ říká Filip Kahoun. Takže až zase přijde další drama, které si bude brát všechnu vaši chuť do života, řekněte si, zda to opravdu stojí za vaši pozornost!
XML feed ve správné kondici
Ohledně stavu XML feedu přišla říct svoje Petra Pacáková z PPC Bee. Dle statistik by 80 % práce měla zaujmout příprava a pouze 20 % samotná práce na kampani. Pomocí PPC Bee a automatizace tvorby kampaní, by se nám mohla práce v určitých ohledech zjednodušit a zůstalo by nám více času na ostatní, často důležitější záležitosti. Avšak je potřeba si dát záležet na vstupních údajích, neboť bez kvalitních dat nemůže vzniknout ani kvalitní výstup.
Udržet si zákazníka je levnější, než hledat nového!
To se ví. Ale proč se tím inzerenti neřídí? Honza Veselý z Taste prakticky popsal, jak uchopit fázi CARE (STDC) a jak pomocí jednoduchých kouzel v excelu připravit retenční analýzu. Nejdůležitější je očistit data o neplatné transakce; rozdělit zákazníky na vracející se a jednorázové; vypočítat interval mezi nákupy a pak už jen seřadit zákazníky dle počtu nákupů. S hotovou analýzou můžete dělat následující:
- motivovat jednorázové zákazníky, aby nakoupili znovu
- cílit na opakované (loajální) zákazníky a dát jim najevo, že vám na nich záleží
- interval mezi nákupy zakomponujte do své remarketingové strategie
- najděte podobná publika (lookalike) ke vzorku loajálních zákazníků
Pokud nejste kamarádi s excelem, napište Honzovi, poskytne vám šablonu na provedení retenční analýzy.
Od batohu z Indie k úspěšnému podnikání
Dnes už má 4 prodejny po České republice. Nás ale zajímalo, jak Lukáš Matějíček ke svému batohu přišel. A tak jsme ho vyzpovídali. Jaké byly začátky a celý příběh jeho dnes už známé značky Bagind? Celé to vlastně začalo vcelku nevině. Koupil si batoh na cestě Indií, jen tak na ulici, na míru, na počkání. Pak koupil prvních 10 kusů a zkusil je prodat. Vyšlo to. Rozšířil je mezi svou komunitu na Facebooku a proč to tedy nezkusit i dál? Začal tedy prodávat a dnes má stabilní značku prodávající 1000 produktů. A i přes všechny náročné situace, zádrhely a zakopnutí, jak tomu již v podnikání bývá, stále dělá radost lidem prodejem kvalitních kožených produktů.
PPC z pohledu právníka
Jednoduše řečeno – cílení na konkurenční brand se nevyplácí. Své nám k tomu přišla říct advokátka Petra Dolejšová. V podstatě se stačí držet pěti jednoduchých bodů:
- Registrujte si vlastní brand – využijte ochranné známky
- Parazitování není OK
- Dbejte na GDPR
- Nabídka e-shopu vs. název konkurenční značky
- Pozor na srovnávání, zlehčování a souvislost s konkurencí
A jak se tomu vyhnout? Řešením je Supersafe značka – není obecná, je zapsaná jako firma, má platnou doménu a má ochranné známky.
Lze propojit RTB a Facebook?
U nás v Tastu RTB královna Marie Kaisrová se rozhodla pustit do zcela neprobádaných vod. Propojit RTB a Facebook pomocí impresního remarketingu. A co z této prapodivné kombinace vzniklo? Zkusila využít publikum uživatelů, kteří viděli RTB banner. V tomto konkrétním banneru má nasazený FB pixel. Získané publikum už následně využívá skrze remarketing na Facebooku.
A Výsledky? Posuďte sami.
Jako první po pauze na posilněnou následoval, všem pravidelným účastníkům eventu PPC Restart už dobře známý, Kahoot. Ti, kteří letošní PPC Restart zameškali, mají jedinečnou šanci vyzkoušet si odpovědět na soutěžní otázky:
(Správné odpovědi: A, B, B)
Červený gauč = budeme hovořit
Po vyhlášení vítěze soutěže se pozornost otočila k červenému gauči. Moderátor zde tentokrát vyzpovídal Jana Maška, zakladatele digicampu. Celý rozhovor se točil okolo dnešních požadavků na PPC specialistu, tak doufáme, že jsme neodradili žádného nováčka! Pokud vás na dané téma napadla stejná otázka jako nás, tak podle Honzy i přes velký rozmach automatizace bude vždy podstatnou součástí lidský zásah. Takže se specialisté nemusí bát, že v budoucnu přijdou vniveč. I proto ve svých kurzech kladou velký důraz na vysoké technické znalosti systémů, jejich nastavení a správu. Zároveň se u studentů snaží o vštípení komplexního pohledu od správy webu po businessové myšlení.
Není symbol jako symbol
Věděli jste, že 95 % všech rozhodnutí zákazníků se děje podvědomě? Že průměrný zákazník udělá za den 300–600 rozhodnutí? Nevěděli? Nevadí! Následující přednáška objasnila danou problematiku nejednomu účastníkovi. Vzal si ji na starost Vojtěch Prokeš z agentury Behavio Labs, která se zabývá analýzou značek, tím co se děje v hlavách zákazníků a z jakého důvodu se pro danou značku rozhodnou. Během následujících 30 minut jsme se dozvěděli základy využití symbolů v praxi.
Výběr správného symbolu by se měl řídit 3 základními pravidly podvědomí:
- efekt snadného zpracování
- efekt dobrého pocitu
- efekt kontrastu
Jak takový správný symbol najít a použít v kampaních? Nejúčinněji se jeví opakující se symboly, také lze využít negativního efektu a převrátit ho v pozitivní či použít jinou nebo konkurenční značku k porovnání. A pokud Vás tato problematika zaujala, určitě nepřehlédněte rozhovor s Vojtěchem v našem magazínu: „95 % lidských rozhodnutí probíhá v podvědomí,“ říká Vojtěch Prokeš z Behavia
Specialita šéfkuchaře – PAVRD!
O poslední dva bloky dne se postaral Honza Tichý s představením nového marketingového frameworku PAVRD. Vznikl přímo pod pokličkou Taste kuchyně a spolu s Honzou se na něm podílela naše Social Ads expertka Pája Čubrová. Svůj název si vysloužil dle jednotlivých fází oslovení – Povědomí, Akvizice, Výkon, Retence a Doporučení. Honza nám nejprve celý framework představil teoreticky a v následujícím bloku vysvětlil jeho zapojení v praxi.
A na závěr, nejradostnější zpráva konference PPC Restart – PAVRD pro všechny na webu pavrd.cz!
Ještě jednou bychom rádi poděkovali všem přednášejícím i divákům. A snad se za rok sejdeme na dalším ročníku. Ve zdraví. V lepších podmínkách. Ale s minimálně stejně vydařeným programem!