Epidemie koronaviru převrátila náš svět vzhůru nohama, všichni se za pochodu učíme a přizpůsobujeme nové situaci. I online svět se mění a firmy i marketingoví specialisté vědí, že kdo nyní zaspí, nemusí už vstát. Jak se v tomto čase postavit k linkbuildingu – dát ho na čas k ledu, nebo do toho šlápnout?
Kdy jindy, když ne teď
Celé Česko šije roušky, vyrábí plicní ventilátory na koleni, učí děti online. Vlna občanské aktivity a solidarity je dojemná a povzbuzující. I v rámci linkbuildingu je možné přiložit pomocnou ruku k dílu a to podporou oficiálních zdrojů s praktickými informacemi. Máte vy nebo váš klient web, který je možné využít pro rozšíření potřebných informací? Píšete blog o každodenním životě? Spravujete e-shop, kde informujete své zákazníky o aktuální situaci? Odkažte na oficiální stránky MZČR https://koronavirus.mzcr.cz/ nebo na stránku iniciativy https://www.rouskyvsem.cz/.
Navštěvují váš web primárně lidé z ohrožené skupiny obyvatel (senioři, chronicky nemocní)? Připravte obsah plný užitečných informací, který jim může bez nadsázky zachránit život. Pomáháte jinak? Šijete ve vaší výrobě místo designových kabelek roušky pro místní domov seniorů, zásobujete zdravými potravinami záchranáře nebo natáčíte výuková videa zdarma? Dejte o tom vědět vašim zákazníkům a návštěvníkům webu. Neberte to jako chlubení, ale jako inspiraci pro další pomoc. Dobré skutky je potřeba mezi lidi šířit! Rádi o nich informují media i bloggeři a příspěvky s tímto positivním sdělením patří mezi nejsdílenější obsah na sociálních sítích. A občas z toho i nějaký ten odkaz kápne.
Jděte tam, kde to žije
Kde se lidé schází, když ne u piva na zahrádce? Jak si krátí čas v nedobrovolné karanténě? Kde hledají informace rodiče, kteří musí učit děti doma nebo zaměstnanci, kteří jsou poprvé nuceni pracovat z domova? Dostaňte se se svým obsahem (a odkazem) tam, kde to nyní nejvíce žije. Zkuste prozkoumat, které weby se umisťují na nejlepších pozicích na dotazy, jejichž hledanost raketově vzrostla. Jasně, že odkaz z Rohlíku získáte těžko, ale jsou i jiné možnosti. Zamyslete se, co lidé v těchto dnech na internetu hledají a jestli se do nějakého tematického okruhu netrefíte i vy. Online streamovací služby, videotéky, zdravotnické magazíny, portály o vaření, blogy o cvičení a fitness…
Využijte „hluché období“
Ovlivnila současná situace vaše další marketingové činnosti nebo naplánované linkbuildingové aktivity, které nyní nelze realizovat (např. návštěvnost zpravodajských webů se sice zvýšila o desítky procent, ale bude někdo nyní číst PR?). Využijte „ušetřeného“ času nebo interních kapacit na to, co dlouho odkládáte, nad čím se potřebujete hloubkově zamyslet, udělat to z gruntu a pořádně. V linkbuildingu to může být:
- poctivá dlouhodobá strategie získávání zpětných odkazů,
- analýza odkazových profilů konkurence,
- reorganizace evidence linkbuildingu,
- oprava broken links (těch, co přichází na váš web a končí na 404 i těch, které od vás odchází a končí na 404 externího webu),
- oprava externích odkazů vedoucích na přesměrované stránky vašeho webu,
- příprava zajímavého linkbaitingového obsahu (třeba i týkajícího se aktuální situace),
- vyšperkování firemních profilů na Google My Business nebo Firmách (a aktualizace informací vzhledem k probíhajícím opatřením),
- prozkoumání nového nástroje, vzdělávání se.
Závěr je tedy jasný: pomáhejte, přizpůsobte se, využijte nově vzniklé příležitosti, připravujte se. A věřte v lepší zítřky, protože každá voda nakonec steče dolů (a Stázina se dostane Kubovi za ženu).
TIP na závěr: Nevíte si nyní rady s vaším marketingem obecně? Přečtěte si naše doporučení jak na aktuální situaci reagovat.