Možnost pracovat na dálku rozšířila konkurenci zaměstnavatelů, kteří mají spadeno na stejné talenty jako vy. V současné době, kdy všichni nabízí plus minus stejné zaměstnanecké benefity, výši platů a práci s podobně zajímavými klienty je těžké něčím vyniknout. Zvlášť, když se možnosti práce na home office otevřela po pandemii Covid-19 celá řada firem, je náročnější uchazeče motivovat pro práci právě u vás, právě s vaším týmem. Jak tedy zaměstnance získat?
Buďte značkou, pro kterou chce každý pracovat
Pokud se v očích potenciálních zaměstnanců stanete lovebrandem, budete mít výrazný náskok před svojí konkurencí. Snažte se tedy porozumět skutečné reputaci vaší firmy mezi potenciálními uchazeči. Posilujte důvěru k vaší firmě autentickou komunikací jak v online světě, tak při osobních setkáních. Posilujte povědomí pomocí příběhů, které budete vyprávět na svých sociálních sítích, sdílejte úspěchy i potíže, pište blog, setkávejte se a vytvářejte vztahy. Předejte tak uchazečům podněty, díky kterým se s vámi mohou ztotožnit a fandit vám.
Dejte si s uchazeči rande
Využijte toho, že si lidé lépe pamatují to, co sami prožijí. Sejděte se s nimi off-line jinde než u pohovoru. Uspořádejte event, šitý na míru vašim budoucím zaměstnancům. Zapojte do organizace akce lidi z týmu, pro který hledáte posily. Vše, co pak účastníci na eventu uvidí a zažijí, bude o vaší firmě. Společná setkání vyvolávají přirozenou diskusi, při které můžete o své firmě předat další autentické informace, které by nezískali nebýt neformálního prostředí.
Budujte vztahy
Práce je sice nezbytnost a pro mnohé lidi povinnost, přesto vám do příjemného pracovního kolektivu budou chodit zaměstnanci raději. Spokojenost zaměstnanců je s dobrými vztahy na pracovišti úzce spjata. A dobré vztahy mohou motivovat jak současné, tak budoucí zaměstnance pro vás pracovat nebo vás doporučit ostatním. K příjemné a přátelské atmosféře na pracovišti přitom mohou přispět i jen nepatrné změny. Pravidelný odpolední meeting můžete například proměnit ve společnou snídani, na kterou sami něco upečete. Na takové setkání můžete pozvat i potenciální budoucí zaměstnance, nebo o týmových aktivitách můžete mluvit u pohovoru, abyste nastínili, jak se o vztahy na pracovišti staráte.
Sbírejte doporučení
Když už máte spokojené zaměstnance, požádejte je o pomoc s náborem nových parťáků do týmu. Angažovaní zaměstnanci vám rádi někoho doporučí sami od sebe, ostatní můžete motivovat finanční odměnou za nového kolegu, který projde výběrovým řízením a vydrží ve firmě. Odměna by neměla být příliš nízká, aby se dala přehlédnout, ale ani příliš vysoká, aby se vaši zaměstnanci nezačali věnovat náboru místo své standardní agendy. Zapojit do náboru svůj aktuální tým navíc pomáhá tomu, aby vaši zaměstnanci mluvili o vaší firmě před svými známými a šířili její dobré jméno.
Nenatahujte výběrové řízení
Váhavost se nevyplácí. Přijatá CV zpracujte co nejrychleji a snažte se neodkládat přijímací pohovor. Čím déle bude trvat celková komunikace s uchazečem a výběrové řízení, tím více klesá pravděpodobnost akceptování nabídky. Navíc uchazeč může ztratit důvěru v procesy a fungování ve vaší firmě a předávat o vás negativní referenci.
Podporujte talenty
Nebudete muset nabírat tolik nových zaměstnanců, pokud budete podporovat současné v tom, aby dorostli do potřebných pozic a udrželi se tak ve firmě. Posilovat růst talentů, vzdělávat zaměstnance, investovat do osobního rozvoje a umožňovat jim postup v kariérním žebříčku zamezuje zvyšování nežádoucí fluktuace. Navíc firemní kultura založená na vzdělávání je dobrým magnetem pro potenciální zaměstnance. Díky příběhům jednotlivců, kteří ve vaší firmě zažili výrazný kariérní posun, pak můžete posilovat pocity sounáležitosti a týmovosti.
Buďte společensky odpovědní
Vzhledem k nárůstu celosvětových krizí a nečekaných událostí, k nimž došlo v minulých letech i nedávné době, roste množství lidí, kteří chtějí pracovat u takových firem, které mají pozitivní sociální a environmentální dopad. Pokud tedy chcete přitahovat ty nejlepší talenty, a budovat loajalitu ke své značce zejména u mladých lidí, posilujte svůj vztah ke společenské odpovědnosti a udržitelnosti. Buďte připraveni na otázky, jak vaše činnost ovlivňuje životní prostředí i komunitu, ve které působíte, lidi, které zaměstnáváte, ale i ty, kterým své produkty a služby nabízíte.
Poučte se u konkurence
Zkuste se zamyslet nad konkurencí, se kterou bojujete o své zaměstnance. Kam vaši lidé nejvíce utíkají? K jakým firmám vzhlíží? V čem jsou vaši konkurenti výjimečnější? Cílem není zkopírovat všechno, co vaše konkurence pro své zaměstnance dělá. Ale spíš zjistit, zda někde nezaostáváte, a jak můžete s péčí o zaměstnance naložit kreativněji.
Nalezení a udržení těch správných zaměstnanců je zkrátka výzva, ale do značné míry to stále můžeme ovlivnit svým úsilím a správným přístupem.