Asi každému zaměstnanci projektového nebo obchodního oddělení v agentuře (ale vlastně i v kterémkoliv jiném zaměstnání) se někdy stalo, že přebíral nového klienta. Ať už šlo o stávajícího klienta od odcházejícího kolegy, nebo zcela nového klienta, vždy tento proces doprovází určitá nervozita. Ta pramení z potenciálního nedostatku informací, obav z nového zákazníka, neznalosti oboru apod.
Je možné se tomuto vyhnout? Ano, stačí jen dodržovat několik pravidel.
Vhodný projektový manažer
Výběr projektového manažera je klíčový. V ideálním světě by měl být zájem o klienta dobrovolný nebo podpořený preferencemi členů týmu. Tím zajistíte určitou „náklonnost“ ke klientovi či k oboru, ve kterém podniká. To samo o sobě nestačí, ale rozhodně je to dobrý start.
Informace, informace, informace
Dostat na starost projekt s nejasnou historií je jako koupit auto od Turka z Mnichova. Tam je jediná jistota, a to ta, že daleko nedojede.
Přehledná historie komunikace s klientem vedená předchozím kolegou je základ úspěchu. Pro dohledatelnost je preferovaná digitální forma před zápisky do různých bloků, kalendářů, či dokonce na barevné lístečky. Předávku klienta na jinou osobu by měl doprovázet checklist nebo předávkový formulář (každý má jiné řešení), kde budou dostupné nejdůležitější údaje a kontakty pro rychlou orientaci.
Slíbit a dodat
Není nic horšího než obchodník, který slíbí klientovi dodání v rekordním čase a za super cenu! A teď se snažte…
Jak se tomuto vyhnout? Například zúčastnit se společných schůzek.
Ano, je to časově náročné, ale žádná informace tak nezůstane skryta a navíc je tu možnost ovlivnit průběh schůzek a finální podobu nabídky. Účast projektového manažera na závěrečné schůzce/prezentaci je nanejvýš vhodná. Bonusem je pak i hladší průběh předávky klienta na projektového manažera.
Startovat v tandemu
Klient je zvyklý na obchodníka, se kterým navázal určitý vztah, a najednou je mu přidělen nový kontakt. Tato změna může vyvolat určitou nevoli. Zpočátku je třeba být klientovi k dispozici v tandemu, aby byl přechod co nejhladší. Jakmile se nový kontakt aklimatizuje, můžete nepozorovaně „vystoupit“.
Zajímají vás články s podobnou tematikou? Přečtěte si, jak se připravit na schůzku s klientem.