Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Open space ANO či NE?

Open space kanceláře se zdají být ekonomicky výhodné, měly by usnadňovat komunikaci mezi pracovníky a navíc vypadají na fotkách tak stylově. Není to ale jen pozlátko schované za levnějším nájmem?

Záleží, z jakého pohledu se na celou věc díváme. Jako zaměstnavatel budeme pravděpodobně stát za názorem, že open space ano. Proč? Protože prostory, které nabízejí developeři a pronajímatelé jinou možnost nedávají. Nejčastěji nabízí jeden velký prostor s pár oddělenými místnostmi pro zasedačku a ty nejvyšší šéfy. Jistě, nějaká možnost upravit si prostory dle vlastních potřeb tu je, ale pokud se jedná o firmu s více jak 50 zaměstnanci, je to ekonomické? Jak usadit tolik lidí?

Kdo rozhoduje o uspořádání kanceláře?

Developer, který staví kancelářské budovy – každá příčka něco stojí!

Architekt, který navrhuje projekt – koho chleba jíš, toho píseň zpívej!

Zaměstnavatel, který by měl dbát na potřeby zaměstnanců – víte, kolik stojí nájemné?!

 

A zaměstnanci budou pravděpodobně stát za názorem, že v open space se jim nepracuje dobře. Ačkoliv se je vedení společnosti snaží nalákat na mnohé výhody, samotní pracovníci to vidí jinak. Proč? Protože jaká otevřená spolupráce? Jaké rychlejší předávání informací? Jaké sladění firemní kultury? Proč v tom velkém open space nakonec sedí všichni se sluchátky, aby je nikdo nerušil? Proč všechny štve, že někdo hlučně telefonuje? Proč je takový problém něco si soustředěně přečíst? Proč ve vzduchu visí cizí neshody, když se 90 % osazenstva kanceláře vůbec netýkají?

Holka, nebuď tak negativní! Vždyť je to primový. Dobře, pojďme se podívat na aktuální výzkumy a názory…

Nejnovější studie z amerického Harvardu si kladla za cíl porozumět vztahu mezi vnímáním tří charakteristik kanceláře s otevřeným prostorem a dopadem, který mají na úsudek zaměstnanců a na chování vyvolané jeho vlivem. Charakteristiky, které studie zkoumala: akustické soukromí, vizuální soukromí a hustota lidí v kanceláři.

Výsledek?

Celkově se osobní čas mezi zúčastněnými zaměstnanci snížil přibližně o 70 %, přičemž používání e-mailů vzrostlo o 22 až 50 procent. Jinak řečeno „Aby byla tato čísla konkrétní: Během 15 dnů před redesignem kanceláře účastníci nashromáždili v průměru kolem 5,8 hodin osobní interakce na osobu a den. Po přechodu na otevřené rozložení se stejní účastníci sešli kolem 1,7 hodiny osobní interakce denně.“

„V interním a důvěrném přezkumu nám vedení společnosti kvalitativně oznámilo, že produktivita, jak je definováno metrikami používanými v jejich interním systému řízení výkonu, po přepracování s cílem odstranit prostorové hranice poklesla“ poznamenali autoři studie.

Podrobně si můžete přečíst celou Harvard study. Závěr je však jasný. 1:0 pro NE

Není potřeba dále počítat body, protože ani další studie nenahrávají open space kancelářím na vítězství. Internet se hemží spoustou tipů na kavárny, vhodné k celodenní práci nebo návody, jak si zařídit home office.

A pro ty, kteří jsou na open space odkázáni vzkazujeme: Sluchátkům zdar! NAZDAR.

Již první pracovní zkušenosti, a tím nemyslím brigádu v pekárně nebo umývání oken na benzínce, ale v produkcích eventových agentur, mi dali možnost nahlédnout do, svým způsobem, projektového řízení – plánování, analýza procesů, samotná realizace a hledání nových řešení pod tlakem. To jsou velmi dobré základy pro správného projekt managera. Nejvíce zkušeností jsem získala na klientské straně, kde jsem měla na starosti 2 eshopy a vše od A do Z s tím spojené a proto se dokážu vcítit do potřeb klienta a jeho vnímání. Umím mít kritický pohled na vlastní práci a snažím se reflektovat všechny dobré i špatné zkušenosti.

« Zpět na odborné články

Související články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář