Trendy v digitálním marketingu se po světě šíří rychlostí blesku. Přesto, především pokud jde o technologie, vždy nějakou dobu trvá, než se z USA či Asie dostanou do Evropy, a nakonec se stanou využívanými i u nás v Česku. Pojďme se podívat na 7 hlavních trendů, které identifikovaly zahraniční digitální agentury z řad partnerů české společnosti Kentico Software.
#1: Omnichannel, to je, oč tu běží
Doby multichannel marketingu ve světě už pomalu ale jistě končí. Neznamená to ovšem, že by měly značky ke komunikaci se zákazníky přestat využívat větší množství kanálů, ba naopak. Cílem ommnichannel marketingu je nabídnout zákazníkům pokud možno co nejvíce jednotnou a kvalitní customer experience napříč nejrůznějšími komunikačními nástroji – od počítačů a chytrých telefonů, přes chatboty až po virtuální realitu. Pointa je ale v tom zvolit jediný správný nástroj, který umožní v jednom místě obsah připravit a odsud ho také publikovat do různých kanálů. Oblíbenost takových nástrojů nazývaných headless CMS nebo CaaS (Content as a Service) od loňského roku v zahraničí roste, protože marketérům usnadňují spolupráci na obsahu a udržují jednotu komunikace ve všech komunikačních kanálech.
#2: Nezapomínejte na hlasové vyhledávání
Roste také obliba virtuálních asistentů, jako je například Google Home nebo Amazon Alexa. V roce 2020 by se podle odhadů mělo prodat 15 milionů podobných zařízení. I když prostřednictvím hlasového ovládání dokážete hodně věcí, třeba pustit hudbu nebo nastavit alarm v bytě, jejich základem je pořád vyhledávání online informací. V zahraničí se už připravují na to, že hlasové vyhledávání zcela zásadně ovlivní přístup k optimalizaci webových stránek pro vyhledávače. Podstatné je si uvědomit, že dotaz na virtuálního asistenta oproti obvyklému googlování mnohem více připomíná běžnou konverzaci. Taky nebude záležet na tom, jak moc informací navíc na web přidáte nebo nakolik kreativní a nezvyklý bude váš obsah. Pokud se ve vyhledávání neumístíte na první pozici, pro virtuálního asistenta nebudete relevantní a váš obsah nezmíní. Na to je třeba weby začít připravovat a bude to bezpochyby velká výzva.
#3: Nepodceňujte sílu chatbotů
V online světě si zákazníci zvykli na okamžité odpovědi a možnost komunikace se značkou doslova 24 hodin po 7 dní v týdnu. Pokud nemáte dostatečný rozpočet na provoz nonstop zákaznické podpory, mohou vám pomoci chatboti. Ostatně, využívá je už celá řada e-shopů a webových stránek, a to i v Česku. Můžete namítat, že robotovi chybí osobní a empatický přístup, ale opak může být pravdou. Výhodou je navíc to, že umělá inteligence dokáže odpovědět relativně přesně, a především rychle a pro sestavení odpovědi může využít i analytická data o konkrétním klientovi, včetně jeho nákupní historie.
#4: AI i v analytice
A u umělé inteligence ještě chvíli zůstaneme. AI umožňuje hlubší analýzu velkých dat a díky ní přináší lepší pochopení chování zákazníků, a to nejen na webu, ale i v jiných online kanálech. Díky tomu přináší mnohem komplexnější obrázek o zákaznících. Umělá inteligence dokáže nejen využít historická data a pomocí algoritmů odhalit důležité vzorce nákupního chování, ale také rozpoznat nečekané změny a navrhnout, jak na ně reagovat. Jinými slovy – AI umí rozpoznat zákazníka na základě jeho (předchozího i současného) chování a sama mu nabídnout personalizovaný obsah.
#5: Učit se, učit se, učit se…ale strojově
Od analýzy je to jen krůček k optimalizaci digitálního marketingu. AI dokáže analyzovat nejen chování zákazníků, ale také úspěšnost jednotlivých online kampaní, poučit se z nich a optimalizovat je. Dokáže tak zjistit například to, který obsah nejvíce pomáhá SEO nebo generuje největší engagement, pomůže s určením správného času pro rozesílku e-mailů i s výběrem nejvhodnějšího předmětu, nebo třeba předpovědět, které leady mají největší šanci na to proměnit se ve skutečné zákazníky. To vše za zlomek času, který by podobná věc zabrala marketingovému analytikovi.
#6: Využívejte GDPR ve vlastní prospěch
Zahraniční agentury GDPR ve vztahu k evropským klientům rozhodně nepodceňují a v kombinaci s pokročilou analytikou zákaznických dat jim dokonce pomáhá optimalizovat jejich marketingové aktivity. Rok po zavedení GDPR se ukázalo, že se díky novému nařízení Evropské unie podařilo vyfiltrovat uživatele, kteří nemají o produkty firem zájem. Díky cílení na ty, kteří se se zpracováním osobních dat pro marketingové účely souhlasili, se zvýšila efektivita e-mail marketingu i online kampaní.
#7: Nezapomínejte na lidi
Ačkoli by se podle předchozích bodů mohlo zdát, že hlavní slovo v digitálním marketingu budou mít technologie a umělá inteligence, neměli byste zapomínat a podceňovat lidský faktor, který je stále nenahraditelný. Technologie jsou tu ostatně proto, aby rozšířily možnosti lidských pracovníků, a ne aby je zcela zastoupily. Nové nástroje a AI uvolní marketingovým týmům ruce a namísto rutiny se budou moci více věnovat kreativní a strategické práci. Bez účasti lidského faktoru a dohledu a úsudku odborníků by to totiž s digitálním marketingem nemuselo dopadnout dobře.