„Twitter je má nejoblíbenější sociální síť,“ řekla Eliška Vyhnánková v našem předchozím rozhovoru pro Digichef. Bylo to před rokem. A od té doby je všechno s Twittrem jinak. Včetně názvu. Proto mě zajímalo, jak současnou tvář Twitteru, i souboj s Threads, Eliška vidí. Odpusťte nám, že v rozhovoru ještě užíváme název Twitter. Na nové X si nemůžeme zvyknut.
Eliška už jedenáct let pomáhá firmám i jednotlivcům změnit jejich sociální sítě k lepšímu. Má za sebou přes 800 firemních i veřejných seminářů pro víc jak 11 000 spokojených posluchačů. Je také spoluautorkou bestselleru Jak na sítě a moderuje stejnojmenný podcast. Pokud vás baví umělá inteligence, můžete se začíst do jejích novinek PickAI.
Stále tě Twitter baví? Jak vnímáš změny, které se v něm odehrávají?
Pořád ještě Twitter otevírám ráno jako první a také během dne nejčastěji. Pořád je to můj hlavní zdroj informací jak ze světa, tak k mojí práci. Ale nemůžu už s takovou sebejistotou říct, že mě baví. V posledních měsících se z něj stalo prapodivné místo. Na jednu stranu má člověk pocit, že se přeci všechny ty Elonovy výstřednosti nemohou tak rychle projevit na náladě uživatelů, na druhou stranu je ale ta blbá nálada čím dál zřetelnější. Možná to bude i celkovou situací ve společnosti, která se do toho přimixovala. Zkrátka i z Twitteru už je místo, kde se lidi spíš hádají, než aby si povídali a podporovali se jako dřív.
Přiznám se, že Elona Muska už nejsem schopná brát vážně. Ze začátku jsem si ještě říkala, že se třeba stane zázrak a všechen ten chaos se díky jeho genialitě postupně pospojuje v něco lepšího. Ale jestli se to opravdu někdy v budoucnu stane, tak budu extrémně překvapená. Uvědomila jsem si i to, že začínám všechny ty novinky a změny prostě ignorovat a vždycky když narazím na nějaký tweet (už to tomu prý tak nemá říkat 😁) s novou nebo zrušenou funkcí, tak mi jen hlavou prolétne takové to yeah, whatever a jedu dál. Zkrátka nevěřím tomu, že se s tímhle způsobem vedení sociální síť X (ble 🙃) někam posune.
Změnila se komunita uživatelů Twitteru, nebo nálada, která tam panuje?
Už jsem to trochu nadhodila v předchozí odpovědi. Je dobré poukázat na to, že všichni máme na Twitteru svoje bubliny, takže jakýkoliv dojem bývá zkreslený tím, koho sledujeme a kdo sleduje nás. Já svou bublinu moc neměním, a i tak vnímám, že je Twitter výrazně méně optimistické místo, než tomu bylo dřív. Ono se to týká i ostatních sociálních sítí a velký vliv na to má všechen ten pesimismus posledních let, takže to nebude jen chyba Elona Muska.
Dokážu si dokonce představit, že by se to stalo i bez jeho převzetí. On sám ale rozhodně nedělá nic pro to, aby se to zlepšilo. Například jeho poslední výkřik o tom, že zruší blokování, protože je zbytečné. Možná pro něj, protože úplně ignoruje jakoukoliv konverzaci a jen se baví. Možná i pro mě, používám ho minimálně, nejsem nějak exponovaná osoba, a tudíž nemám tak častou potřebu někoho blokovat. Ale pro spoustu lidí je to doslova otázka přežití v rámci nějakého psychického stavu. Když sleduji, jakou sodu tam dostávají někteří uživatelé (spíš uživatelky), tak si vůbec nedokážu představit, jak by mohli na Twitteru bez blokování zůstat.
Objevila se nová konkurence, platforma Threads. Co si o ní myslíš?
Do Threads jsem upřímně vkládala velké naděje. Tahle aplikace vyletěla obrovsky rychle, trhala rekordy, ale ještě se ani nedostala do Evropské unie a už její čísla zase strmě padají dolů. Tím, že v EU není dostupná, tak jsem neměla možnost ji vyzkoušet. To, že ji nebudou používat 2-3 miliardy lidí jako Instagram a Facebook, to je jasné, ostatně mladá generace už asi moc na textování není. I tak jsem doufala, že se chytne. Uvidíme, co s tím udělá nasazení v EU, pokud se ho vůbec dočkáme. Osobně bych měnila hned. Ale je jasné, že tam taky potřebujete mít ten obsah, pro který si chodíte na Twitter. A to je ta největší zkouška ohněm. Když nepřejdou na Threads oblíbené účty, nepřejdete ani vy. Sama jsem ještě Threads nevyzkoušela.
Myslíš, že Threads může nabídnout uživatelům něco, co nenajdou na Twitteru?
Když čtu články a sleduju, co všechno se děje kolem Threads, najdete tam různé věci, ve kterých se tyhle konkurenční sítě liší. Stejně tak je tomu i u Mastodonu nebo Bluesky, a dalších služeb, které se snaží nahradit Twitter. Ale základní potřeba, komunikovat v krátkých zprávách s pomocí textu, je stejná. A všichni teď zcela logicky jedou stejné téma – pojďte k nám, je tu menší chaos, větší jistota a hlavně klid.
Dáš nám tipy, jak efektivně využívat Twitter pro osobní i profesionální účely?
Obecně mi přijde, že na Twitteru je (bohužel) potřeba být vidět s pomocí nějakého silného názoru či postoje. Nemusí to nutně být nic špatného. Ale když nemáte co říct, těžko si vás tam někdo všimne. Je dobré se zapojovat do konverzací, najít si tam svoji bublinu a být v ní aktivní.
Což se firemním účtům a jejich správcům dělá často, protože málokdy mají kompetence k tomu, aby komunikovali za firmu nad rámec neutrálních reklamních sdělení. Lépe se pak vede ředitelům či majitelům, kteří mohou být ideálním zástupcem a mluvící hlavou značky a zároveň oni sami si definují hranice, kam chtějí v komunikaci jít a nemusí čekat na schválení. Není to samozřejmě 100% ideální řešení, protože ředitelé nejsou marketéři.
Co pro tebe byla nejpřekvapivější změna na sociálních sítích za poslední dobu?
Přijde mi, že jakékoliv novinky blednou před nástupem nástrojů s prvky AI. A to i přímo do jednotlivých sociálních sítí a dalších nástrojů pro tvorbu obsahu. Vlastně mě každý den překvapuje, jak moc je to rychlé. Ale zároveň mě strašně baví to sledovat.
Jak myslíš, že AI sociální sítě změní?
Online začíná zaplavovat obsah vytvořený umělou inteligencí. Najednou můžeme všichni tvořit kvalitní texty, kvalitní fotky a grafiku, videa, zvuky, hudbu. Mnohonásobně se zvětší objem generovaného a zveřejňovaného obsahu, a bude zřejmě ještě těžší se tím návalem prohrabat ke kvalitním věcem. Na druhou stranu je ale skvělé, že i těm kvalitním profesionálům může umělá inteligence pomáhat s rutinou, a oni se tak mohou víc soustředit na kreativitu.
A na závěr, prozradíš mi, na čem právě teď pracuješ?
Posledního cca půl roku se věnuji dva dny týdně zkoumání umělé inteligence. Společně se Seduo jsme připravili úvodní kurz, který je ideální jako brána k tématu pro naprosté začátečníky, nebo inspirace pro mírně pokročilé. Je to obecnější kurz pro kohokoliv, který se v tom chaosu chce trochu zorientovat.
Sama na podzim vypíšu semináře pro social media lidi a marketéry. Vím, že toho už od jara létá všude spousta, ale já jsem se to chtěla opravdu nejdřív pořádně naučit, než to budu předávat dál. Asi trochu trpím syndromem podvodníka, když se po deseti letech expertízy v sociálních sítích najednou věnuji něčemu defacto pár měsíců, ale fakt jsem to chtěla nechat trochu uzrát. 😀