Co obnáší pozice projektového manažera v marketingové agentuře? Jak tuto roli definovat, aby přinášela maximální přidanou hodnotu klientům? A aby zároveň co nejlépe plnila interní potřeby a procesy agentury?
To jsou otázky, které jsem si jako první položil, když jsem se před nedávnem stal vedoucím projektového a strategického oddělení u nás v Tastu.
Projektové oddělení se u nás totiž postupem času transformovalo z konzultantů, account manažerů a projektových manažerů. Každý fungoval trochu jinak, každý měl jiné přednosti, ale všichni jsme byli projektoví manažeři. A s tím se muselo něco udělat.
Holky pro všechno, nebo skuteční profesionálové?
Bylo tedy nasnadě položit si otázku: Jak být co nejlepšími projektovými manažery v prostředí digitálních agentur? Velice záhy ale tato otázka vykrystalizovala v zamyšlení, do jaké míry vlastně principy projektového managementu v kampaních aplikujeme a jestli vůbec. Tedy – jsme vlastně projektovými manažery?
Za dobu, co se pohybuji mezi accounty a projekťáky, jsem se nejčastěji setkával se skutečností, kterou asi nejlépe vystihují citáty ze studie Pravda o kočkách a psech od Marka Cichona: „Agentury nikdy nevnímaly řízení projektů jako skutečnou prioritu.“ nebo „Projektoví manažeři a account manažeři byli sloučeni do jednoho kvůli vyšší efektivitě a úsporám nákladů.“
Mimochodem, Cichonova studie mě na jednu stranu uklidnila, neboť z ní plyne, že problém s definicí rolí projektových manažerů trápí i velké hráče na reklamním trhu. Na druhou stranu tento fakt značí, že role projektových manažerů je v marketingovém světě stále těžko uchopitelná, oscilující na širokém spektru od holek pro všechno, helpdesku až po projektové profesionály a strategické partnery, kteří do hloubky znají byznys svých klientů.
Projekťák jako Chuck Norris
Když se před dvěma lety začaly Sun Marketing, Medio Interactive, Digistory
(a později ještě Lovebrand) spojovat do digitální agentury Taste, jednou z priorit bylo i jasně definovat roli projektových manažerů.
Jak v roce 2018 na Digiveletrhu vtipně poznamenal můj kolega Michael Koch, projekťák v Tastu má stát uprostřed jednotlivých divizí agentury a jako Chuck Norris být schopný propojovat konkrétní služby do mixu, který bude pro klienta nejvhodnější. A následně celý proces realizace odřídit. A že tuto skutečnost v Tastu zároveň vnímáme jako jednu z největších výzev.
Měl pravdu. Na papíře to sice vypadá hezky, ale realita je možná složitější, než se tehdy mohlo zdát. Jedno je ale jasné – v Tastu se před dvěma roky začala role projekťáků vnímat jako priorita, což byl dobrý první krok, sláva!
Pravda je ale zároveň taková, že ač jsme od té doby ušli poměrně dost dalších kroků, tak nemůžeme říct: „Přijďte k nám a my vám to, jak má fungovat projektový manažer v marketingové agentuře, všem vysvětlíme.“
Kam jsme se posunuli u nás?
Za ty 2 roky jsme například nejen formálně, ale i procesně oddělili business development a projektový management, což dříve řešil jeden a ten samý člověk. Kromě rozvoje projektových manažerů po produktové stránce jsme v poslední době začali klást velký důraz na postupy vycházející ze zásad správného projektového řízení. Cíleně používám termín začali klást, neboť – upřímně řečeno – jsme na začátku.
Klíčové bylo i podchytit celý proces onboardingu projektových manažerů, který hezky popsala moje kolegyně Kristýna Valtrová.
Těžko říct, zda by se to stalo samo o sobě, ale okolnosti nedovolily jinak. Nejen klienti, ale samotný cross-channel přístup totiž vyžaduje, aby kampaně neběžely jen tak vedle sebe, ale aby jejich synergii reflektovalo i samotné projektové řízení. Laicky řečeno – už nešlo jen zapnout kampaň, ohlídat její průběh a následně si odreportovat výsledky.
A co dál?
Další velkou výzvou je, aby se agentura prostřednictvím (nejen) svých projektových manažerů stala strategickým partnerem klientů. To od každého projekťáka vyžaduje hlubší pochopení principů a limitů klientova byznysu, což se nám v současné době někdy daří více, někdy méně. Ale o tom někdy příště.
Na podzim tohoto roku plánujeme náš vůbec první Project Date – meetup pro agenturní projektové manažery a accounty i pro markeťáky z klientské strany. Co si od akce slibujeme? Chceme ukázat, kam se projektové řízení v naší agentuře posunulo a jak roli agenturních projekťáků obecně vnímají klienti. A zároveň se v rámci následného networkingu rádi pobavíme a necháme třeba i inspirovat, jak tuto problematiku řešíte vy.