Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Rande s umělou inteligencí

Na rande jsem nešla jen já, šlo se mnou i 120 markeťáků. Zahájili jsme tak další sezónu eventů Date od Tastu. Tentokrát poprvé na téma AI. Akce byla vyprodaná za pár týdnů. Věříme, že to nebylo jen díky cateringu a lahvím prosecca, ale hlavně díky nadupanému programu.

Na podium jsme pozvali čtyři skvělé profesionály, kteří komentovali aktuální dění v AI. Dali publiku spoustu praktických rad, jak AI co nejlépe využít a na co si naopak dát pozor. Pojďte si se mnou připomenout ty nejlepší tipy a triky.

Známe budoucnost marketingu s AI?

Rande odstartoval Tomáš Mikolov, inspirativní český vědec v oboru umělé inteligence. Mluvili jsme s ním o nové realitě, které se budou muset agentury přizpůsobit s nástupem umělé inteligence do světa marketingu.

Testujte, testujte, testujte…

Mikolov zdůraznil potřebu zaměřit se více na praktické využití AI v marketingu než na regulaci AI. Jak na to? Marketingové agentury by měly začít s využitím základních AI nástrojů, testovat jejich možnosti a postupně je začleňovat do svých pracovních postupů.

Existuje mnoho způsobů, jak je možné umělou inteligenci v marketingu využít již nyní. Specialisté už AI běžně využívají k segmentaci zákazníků, personalizaci marketingových sdělení, nebo třeba předpovědi chování zákazníků. Pojďme se ale podívat na využití AI v ještě větším měřítku. Otevírají se možnosti jako implementace chatbotů, zlepšení zákaznického servisu, analýza dat během pár sekund, přesnější předpověď trendů, nebo začlenění AI do procesů tvorby a optimalizace obsahu.

A co vlastní AI aplikace?

Tomáš se zamýšlí i nad tím, zda je výhodné si vyvinout vlastní AI aplikaci. Sledování vývoje AI aplikací je možné na řadě otevřených platforem, kde se pravidelně publikují nové modely a algoritmy. Jednou z nejpopulárnějších je platforma GitHub. Agentury mají tak možnost využít různých nástrojů a frameworků k vývoji vlastních aplikací.

To však vyžaduje investici do rozvoje dovedností v oblasti datové analýzy a strojového učení. Tomáš zdůraznil, že marketingové agentury musí investovat do vzdělávání svých týmů. Jde o zásadní krok, který umožní týmům efektivně využívat AI nástroje a technologie, a zůstat v čele oboru.

Tomášův vědecký přístup a jeho zkušenosti představovaly velkou inspiraci. Jeho pohled na budoucnost marketingu po nástupu umělé inteligence je nejen výzvou pro agentury, ale také příslibem nových možností.

Mikolov

Tomáš Mikolov

Odemkněte kreativitu a efektivitu

Druhou přednášející byla Anna Bohoněk, zkušená odbornice s více než desetiletou praxí v B2B a softwarovém sektoru. Podala zajímavý pohled na praktické využití umělé inteligence, a to nejen v marketingu.

Anna popsala důležitost tvorby správných pokynů, neboli promptů. Zdůraznila, že kvalitní prompty mohou zásadně ovlivnit vygenerované výsledky. Také poskytla rady, jak takový prompt efektivně formulovat.

Správný prompt musí obsahovat:

  • Jasně formulované zadání. Buďte co nejkonkrétnější a použijte co nejvíce detailů pro popsání očekávaného výsledku.
  • Můžete také určit tón nebo styl odpovědi. Chcete formální odpověď, nebo spíše neformální konverzaci?
  • Upřesněte, v jakém formátu výstup chcete. Například ve formě seznamu, tabulky, nebo pouze textu.
  • Definujte cílovou skupinu. Když AI ví, komu text bude určený, může ho snadno personalizovat.

Jak vytvořit kvalitní prompt

Dá se říct, že co do AI vložíte, to také dostanete zpět. Chce to trochu tréninku. Stačí si dohledat další možné atributy, které ovlivňují výsledný výstup z AI, a pak už jen zkoušet a zkoušet. 🤓

Dalším bodem přednášky byla ukázka kombinace dvou konkrétních AI aplikací — Midjourney a ChatGPT. Příspěvek a k němu grafika? Není problém! Tyto dva nástroje podle Anny představují silné duo, které má široké možnosti využití. ChatGPT je schopen vytvořit poutavý obsah pro blogy, sociální média a e-mailové kampaně; Midjourney pak pomůže s tvorbou vizuálního obsahu.

Na závěr Anna otevřela otázku integrace AI do marketingových procesů. Podle ní se AI v současnosti nejčastěji využívá pro zrychlení již existujících procesů. Očekává však, že budoucnost marketingu bude výrazně propojená s dalším vývojem a integrací umělé inteligence.

Anna Bohoněk

 

AI zázraky nejsou bez rizik

Další prezentující byla Petra Dolejšová, advokátka specializující se na právo v oblasti e-commerce, marketingu, ochranu osobních údajů a značky. Její přednáška se zaměřila na právní aspekty začlenění umělé inteligence do marketingových procesů. Podívejme se na to, co nám Petra předala.

Komu výstupy z AI nástrojů patří?

Ochrana autorských práv v souvislosti s výstupy umělé inteligence bylo hlavním tématem Petřiny přednášky. Vysvětlila, že autorský zákon chrání autorská díla. Autorské dílo je to, které zákon definuje jako kreativní, jedinečné a vytvořené člověkem. Jak říká Petra — je to lidské úsilí, které autorský zákon chrání. A právě v tom spočívá úskalí těchto nástrojů.

AI nástroje, jako je například Midjourney nebo ChatGPT, vytvářejí obsah, který aktuálně není považován za autorské dílo. Důvodem je, že ho fakticky vytvořila AI aplikace, ne člověk. Je zásadní promyslet, do jaké míry je nástroj zapojený do tvorby obsahu, odkud obsah bere a přizpůsobit tomu právní aspekty ochrany autorských práv. Rozhodujícím faktorem u tvorby obsahu bude tedy to, do jaké míry AI nástroj výstup vytvořil.

Petra Dolejšová

Petra Dolejšová a Michael Koch

Chraňte svá data

Nezapomněli jsme ani na otázku ochrany dat. Při trénování AI nástrojů na datech je nezbytné respektovat smlouvy a předpisy týkající se ochrany osobních údajů. Data musí být zpracovaná v souladu s pravidly a standardy ochrany soukromí, aby bylo zajištěno jejich správné a bezpečné využití. Dejte si pozor na to, co slíbíte vašim klientům. Tvořit unikátní a exkluzivní obsah s použitím AI není tak jednoduché.

Pokud se rozhodnete použít AI nástroj a trénovat ho na vlastních datech, je důležité vzít v úvahu příslušné smlouvy a předpisy pro ochranu osobních údajů. Mnohé smlouvy obsahují klauzule, které omezují přístup k citlivým informacím. Předpisy GDPR stanovují pravidla pro správu osobních údajů.

Na závěr jsme se dozvěděli několik užitečných tipů. Když vybíráme nástroje pro svůj tým, měli bychom preferovat ty, které již respektují evropskou regulaci a poskytují záznamy o zdrojích a datech, na kterých se AI učí. Je také důležité si uvědomit, že za výstupy jsou plně zodpovědní uživatelé.

Petra Dolejšová

Petra Dolejšová

Jak AI změní výkonnostní marketing?

Výkonnostní reklama se díky nástupu umělé inteligence nachází v převratném období. O přednášku se postaral Honza Janoušek, který pracuje v Tastu jako seniorní PPC specialista.

Honza hned v úvodu zdůraznil, že využití AI bude hrát klíčovou roli při maximalizaci marketingového úsilí a dosahování co nejlepších výsledků v kampaních. Výkonnostní marketing se postupně přizpůsobuje novým technologiím a inovativním přístupům, které umožňuje umělá inteligence. Honza aktuálně experimentuje s různými AI nástroji s cílem zefektivnit správu kampaní a poskytnout nejlepší možnou službu klientům.

Personalizace je klíč

Automatizace a personalizace jsou aktuálně klíčovými prvky výkonnostního marketingu. Proto je důležité rozumět jejich principům a umět je aplikovat ve své praxi. Rozhodování zákazníků bude velmi silně ovlivněno nástupem AI v marketingu. Zákazníci jsou pořád náročnější a očekávají personalizované a relevantní reklamní zážitky. Díky využití AI je možné výrazně zlepšit cílení a oslovování zákazníků, což vede ke zvýšení účinnosti výkonnostního marketingu.

Vezme nám AI práci?

Honza nakousl také téma, o kterém všichni v marketingu mluví. Vezme mi AI moji práci? Jak se změní moje role a pozice? Shodli jsme se na tom, že umělá inteligence je aktuálně velmi šikovný pomocník, který ale prozatím pouze ulehčuje a urychluje práci. Stále potřebuje člověka, který mu zadá vstupní data a upraví výstup. O vaši práci se tedy v blízké době bát nemusíte.

Je důležité zamyslet se nad tím, jak se pozice lidí v marketingu budou měnit. U práce s AI technologií se stále více ukazuje, že pro kvalitní výstupy jsou potřeba seniorní lidi, kteří umí vytvořit velmi kvalitní prompt. Do něj zakomponují veškeré potřebné atributy a následně jsou schopni vygenerované výstupy upravit. Dá se také předpokládat, že dojde k určité kumulaci pozic. Každý specialista bude stratégem a možná i kreativcem.

Honzův závěr byl jasný:

„Výkonnostní marketing po příchodu AI nabízí obrovský potenciál pro růst a zlepšení výsledků. Je však nutné neustále se rozvíjet, sledovat nové trendy a inovace v oblasti umělé inteligence a přizpůsobit se novému prostředí.“

Jan Janoušek

Jan Janoušek

Co jsem si odnesla?

AI Date #1 ukázal, že umělá inteligence je zásadním tématem pro budoucnost marketingového oboru. Přináší velké výzvy a otevírá neuvěřitelné možnosti. Zároveň je třeba myslet na právní a etické aspekty. S novou technologií musíme zacházet s respektem a odpovědností. Snad jsem vás inspirovala k dalšímu zkoumání a experimentování s umělou inteligencí ve vašem oboru. A pokud nevíte, jak naše rady z AI Datu přenést do praxe, určitě mi napište, a já vám ráda pomůžu.

Výherce Kahoot

Rande mi nestačilo, chci víc…

AI Date jste nestihli? Nesmutněte. Již nyní pro vás chystáme další akci, kde nenecháme na umělé inteligenci nit suchou. Celodenní konference AI Restart proběhne už 22. 6. 2023 v multikině Dlabačov.

AI Restart 2023

AI Restart 2023

Sdílejte článek

Související články