Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Webová analytika a SEO – využíváte plně jejich potenciál?

Nikol Fialová
Nikol Fialová
23. 2. 2021

Vybavíte si situaci a to hlavně ze studijních let, kdy v každé třídě byl jeden nebo dva „divňáci“, ti Sheldonové, kterým ani učitel nestačil? A protože byli příliš chytří, příliš jinde, nezapadli. Jejich existence ale v kolektivu hrála důležitou roli. Kdo jiný byl připraven a ochoten poskytnout k opsání domácí úkol, napovídat, pro učitele byl bezproblémovým, ale i přesto se nestal nejobdivovanější, nejuznávanější, nejoblíbenější a ke stolu v jídelně byl zván tak trochu z lítosti.

A podobně je to v online prostředí s disciplínami webová analytika a SEO. Jsou to ti „divňáci“, o kterých každý ví, že jsou důležití, ale nejsou tak zábavní, sympatičtí, aby je každý vzal do party a začal jim rozumět. A to je chyba!

Očima agentury Taste

Není úplně snadné si uvědomit důležitost a potenciál těchto disciplín a z toho důvodu mohou být některé požadavky klientů na škodu nebo mohou mít špatný směr. Již se o své zkušenosti z pohledu správy kampaní podělili v minulém článku specialisté, kteří se v Taste starají a navrhují PPC a RTB kampaně.

Webová analytika a SEO spadající do základního portfolia služeb v Taste má také pár svých stále se opakujících situací, které je potřeba korigovat správným směrem, tak abychom klientovi poskytli dobrou službu.

Téma webové analytiky a tedy potřeby získávat a správně vyhodnocovat data pro další rozhodování o investicích je už takovým koloritem. V Taste tomuto tématu věnujeme pravidelnou konferenci Data Restart o jejímž zatím posledním díle jste se mohli dočíst v článku od Honzy Tichého. I přesto se setkáváme s realitou, kterou nastínila naše webová analytička Petra Nerodilová a opět tak trochu zopakovala důležitost této disciplíny:

V Analytics oddělení nás vždycky mrzí, když pro klienta není analytika vůbec důležitá a bere ji jen jako nutné zlo. Přitom právě data poskytují firmám mnohem lepší vhled do toho, co se u nich v businessu děje. Naši specialisté v „Performance advertising“ oddělení potřebují mít před spuštěním online kampaní vždy správně nastavená Google Analytics. Proč? Aby mohli vyhodnotit, jak jsou kampaně úspěšné. Ale to rozhodně není všechno, co lze v datech vyčíst. Naopak, kdo ví, co hledá a co chce najít, odpověď v nich skoro vždy najde. Proto s nadšením vítáme, když klienti přichází s požadavky a otázkami na to, co je zajímá a co by v datech potřebovali vidět. Rádi jim pomůžeme datové zdroje správně nastavit nebo i propojit tak, aby byla data pro firmu přínosem a pomáhala business optimalizovat dle požadavků klienta.“

Zjednodušeně můžeme říci, že klient je na jedno oko slepý, pokud dostatečně nesleduje a nevyhodnocuje získaná data. Je to tedy výzva dobře formulovat tuto potřebu. Jednoznačně v případě, když potřebujete vyhodnocovat online kampaně a jejich přínos. Výsledky z kampaňových systémů, ve kterých se kampaně realizují je „půlka“ informace a jsou tedy zkreslené a neúplné. Klientům to i přesto stačí. 🙁

Můžeme tedy tvrdit, že se u nás profiluje několik typů klientů, které musíme správně navést a to:

  • Nemám nad svými online aktivitami žádný analytický pohled.
  • Mám ho, ale nemohu vám ho poskytnout.
  • Mám ho, ale nemám to správně nastavené.
  • Mám ho, ale nevím, co je pro mě důležité.

Příklady z praxe

Pokud zvolíme jeden typický příklad proč analytika není tzv. na škodu…

„Supeeeer! Banner překonalo stanovené KPI 1mio prokliků. Bomba!“ – takhle slavíme bez analytiky!

„Oj! U banneru jsme sice zaznamenali 1mio prokliků, ale bohužel míra opuštění webu je 99,5% a průměrný čas strávený na stránce je 1s.“ To znamená, že jsme pravděpodobně zaujali kreativou reklamního formátu, což má kladný dopad na posílení povědomí o značce, ale odradili jsme webem, informací na webu apod. a uživatel, kterého se podařilo odchytit a dovést na web už nezkonzumoval informaci, kterou jsme mu chtěli sdělit případně se ho nepodařilo motivovat k další akci na webu.

Co myslíte, je tento fakt, který nám poskytne webová analytika důležitý? Jistě, že ano!

Dobrou připomínkou jsou informace z přednášky od Giuliano Giannetti na předposledním ročníku Data Restartu, který tvrdil, že:

  • 8 % společností používá „Big Data“
  • pouze 3 % firem používá social data

Zároveň zde zopakoval tvrzení, že „ani firmy často samy nevědí, co je důležité pro jejich business a že fakta a čísla, která by je měla zajímat, jsou ve skutečnosti naprosto základní a jednoduchá“. Více z této přednášky shrnul v článku kolega Přemysl Horáček, specialista na Business Inteligence.

Jak je na tom SEO?

 A jaké situace potkávají naše kolegy v SEO oddělení, které nejsou úplně šťastné? Nikol Fialová, specialistka na SEO a linkbuilding v Taste komentuje příkladem tyto:

  • Nereálné a nesmyslné cíle typu – Chceme být na první pozici na klíčové slovo „pojištění“.

Vždy se snažíme klientům vysvětlit, že pozice klíčových slov jsou sice důležité, ale je třeba mít 1. reálné cíle a 2. je nutné se dívat na výsledky z globálního pohledu a ne jen jako na vytržená data z celkového kontextu SEO.“

  • Nesmyslné služby bez rozmyslu, které reálně v dané situaci nic nepřinesou typu – Chceme publikovat každý měsíc 10 PR článků na českých mediích jako idnes.cz.

Snažíme se vždy navrhnout takové aktivity, které dávají smysl a budou reálným přínosem. Pokud nevidíme jasný přínos, snažíme se přesvědčit klienta ke správnému rozhodnutí a relevanci jeho investice.“

  • Výstupy a doporučení zůstanou „ležet v šuplíku“.

Obzvlášť u SEO se dle klienta najdou často důležitější věci, které je potřeba řešit a myslí si, že dodané podklady počkají. Ony ale samozřejmě zastarají, takže pro klienta je nakonec hodnota nulová a pro nás je to zbytečně vynaložená práce.

  • Přesvědčení, že některé kroky můžeme vynechat.

Typicky nedělat analýzu klíčových slov a rovnou začít pracovat na obsahu apod.“

SEO je takový otloukánek a nese břímě chybně definovaného nadstandardu místo standardu:

  • Málokdy se na něj myslí včas.
  • Málokdy se na něj dostane.
  • Pokud se na něj dostane, tak jen pomálu.
  • Někdy se na něj dostane, ale rychle se na něj zapomene.
  • Pokud se pravidelně neživí, nepřežije.

U nás v Taste je tato výzva denním chlebem, který se snažíme překonávat a to výhradně k prospěchu klientovi investice. Proto zvažte rozhodnutí v návaznosti na možnosti, které máte, ale pamatujte: Kdyby Ester Ledecká neměla správně namazáno, tak nikdy nevyhraje ani na lyžích ani na snowboardu. 🙂

 

 

Sdílejte článek

Související články