Data, data, všude jenom data. Kdo se v tom má vyznat? Poté, co jsme všichni museli nasadit cookie lišty, přicházíme o spoustu dat. Jak jich tedy získat více, jak si v nich udělat pořádek a jak s nimi následně pracovat?
Tip č. 1: Účel a rozsah datové analýzy
Ještě před započetím samotné analýzy si sedněte se všemi relevantními lidmi (vývojáři, dataři, markeťáky, specialisty atd.) a jasně si definujte cíl a rozsah datové analýzy. Významně vám to usnadní celou implementaci.
Tip č. 2: Způsob použití analýzy/reportingu
Připravujete dashboardy pro vedení společnosti, střední management nebo marketingové specialisty? Bude se využívat jednou za kvartál, nebo každý den? Zjistěte, kdo a jak bude analýzu/reporting používat.
Tip č. 3: Myslete za zatáčku
Při stavbě datového modelu a reportingu myslete na případná budoucí rozšíření. Je pravděpodobné, že časem bude reporting využívat více oddělení? Budou se připojovat další datové zdroje? Budete migrovat na GA4? Adekvátně podle toho připravte celý systém.
Tip č. 4: Bezpečnost dat
Ujistěte se, že máte zajištěné souhlasy se zpracováním dat. Rozmyslete si, kdo a jak se bude moct k datům dostat. Kdo bude mít právo data číst, editovat či vlastnit?
Tip č. 5: Nástroje
Bude vám pro zpracování dat stačit jen vizualizační nástroj, jako je Power BI či Data Studio, nebo bude potřeba celé ETLko? Bude nutné použít pokročilejší jazyky, jako je Python či Rko, nebo si vystačíte s SQL? Dle konkrétního případu zvolte vhodné nástroje a jazyky.
Bonusový tip č. 6 nepřestávejte se vzdělávat. Kde? Třeba na školení Přemka Horáčka – Jak se zorientovat v datové analytice, na kterém se dozvíte, jak dostat z vašich dat maximum.