Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Novinka ve strukturovaných datech: klady a zápory (pros and cons)

Výsledky vyhledávání Google již dávno nejsou pouze modrým odkazem s kouskem textu pod ním. Google se snaží svým uživatelům poskytovat co největší přínos a mnoho výsledků vyhledávání upravuje dle vlastního uvážení. Občas v SERPu (search engine results page = stránka s výsledky vyhledávání) můžete vidět například grafy, tabulky, speciální boxy s informacemi o firmě či textové odpovědi na své otázky.

Zdroj: Google.cz

Strukturovaná data jako nástroj pro atraktivnější prezentaci

Většinu z těchto specialit si Google vybírá sám. Vy mu můžete nahrát pouze tím, že na svých stránkách budete mít kvalitně zpracované odpovědi. A pak se hezky pomodlíte a budete doufat, že si vás vybere. Některé speciální prvky však lze ovlivnit tím, že Googlu vysvětlíte obsah stránky pomocí tzv. strukturovaných dat. To jsou kousky kódu, které obsahují informace o vaší stránce a mají standardizovanou podobu, aby je mohl velmi snadno pochopit i stroj, jako je Google.

V těchto datech uvedete požadované údaje týkající se vašich stránek, čímž zvýšíte svou šanci na to, že váš web Google zobrazí v atraktivnější podobě. Nasadit na své stránky můžete například tyto typy dat:

Jedním z nejpoužívanějších typů strukturovaných dat, která jasně pomáhají k lepšímu zobrazení ve výsledcích vyhledávání, jsou výše zmíněná produktová data. Díky nim se vaše produktové stránky mohou zobrazovat s hodnocením (hvězdičkami), informacemi o ceně či informacemi o skladovosti.

Zdroj: google.cz

Nový typ strukturovaných dat – klady a zápory (pros and cons)

A jsou to právě produktová data, která si Google vzal na paškál a rozhodl se je rozšířit o nový typ informací: klady a záporyTéměř každý e-shop dává svým zákazníkům možnost hodnotit produkty. Tato hodnocení mnohdy obsahují informace o kladných a záporných vlastnostech produktu. Asi nejznámější místo, kde si můžete kladů a záporů všimnout je Heureka.cz, kde jsou hodnocení často jasně strukturována a tyto informace obsahují.

Zdroj: heureka.cz

Problém je v tom, že do těchto hodnocení může psát kdo chce, co chce. V případě populárních produktů se už vyplatí investovat peníze do odborných recenzí a mít tak prezentaci svých produktů pod kontrolou. V případě, že i vy máte na webu odborné/redaktorské recenze, můžete nově u jednotlivých produktů do strukturovaných dat propsat informace o kladech a záporech. Google by za odměnu měl tyto informace začít zobrazovat přímo ve výsledcích vyhledávání. Takto získáte možnost zaujmout své potenciální zákazníky ještě předtím, než se na váš web vůbec dostanou.

Zdroj: Google Search Central Blog

Jedná se o novinku, kterou Google oznámil 5. 8. 2022 a ukázku konkrétní implementace tak zatím nemáme k dispozici. Rádi to však otestujeme a dáme vám vědět, jak to dopadlo. A pokud budete rychlejší, neváhejte a dejte nám vědět!

Zobrazení kladů a záporů – dává to smysl?

Předtím, než se bezhlavě pustíte do implementace, je potřeba zvážit, zda vám dává smysl tento typ informací u svých produktů zobrazovat. V případě kladných vlastností je to asi jasné. Ty zobrazovat chceme. Ale co v případě těch negativních?

Každý výrobce/prodejce přece chce, aby se o jeho produktech mluvilo především kladně a záporů si nikdo nevšímal. V dnešní době však 100 % kladných recenzí u lidí často místo důvěry vyvolá podezření. Žádná firma přece nemá 100 % spokojených zákazníků. Rozhodně neříkáme, že se máte chlubit negativními recenzemi a vlastnostmi produktů. Když však zmíníte nějaké drobné negativum, které ve finále není nijak výrazné, bude zbytek pozitivních hodnocení působit důvěryhodněji (zdroj).

Navíc existují i případy, kdy prezentace „negativních“ vlastností produktů může být přínosná i nad rámec zvyšování důvěry. Především to platí v okamžicích, kdy si vaše produkty kupují lidé, pro které není produkt přímo určen. Takoví lidé mohou být následně nespokojení, šířit vám negativní recenze a produkty reklamovat. To firmu stojí jak dlouho budovanou reputaci, tak peníze. Tím, že vhodně zvolené vlastnosti produktu zmíníte předem, může se počet těchto nespokojených zákazníků snížit. Díky tomu sice můžete krátkodobě přijít o část tržeb, ale z dlouhodobého hlediska si vybudujete zákaznickou základnu složenou převážně ze spokojených lidí.

Problém? Ano. Pro CZ zatím nedostupné

Stejně jako u téměř všech ostatních novinek, které Google nasazuje, i zde se jedná o něco, co se zatím zobrazuje pouze na trzích, které jsou pro Google prioritnější. Pro CZ zatím Google tento typ dat nepodporuje. Jazyky, ve kterých je tento typ dat zatím dostupný:

  • holandština
  • angličtina
  • francouzština
  • němčina
  • italština
  • japonština
  • polština
  • portugalština
  • španělština
  • turečtina

Pokud tedy vaše společnost působí v některé z těchto zemí (v některém z těchto jazyků), můžete implementaci vyzkoušet a být tak mezi prvními, kdo uvidí reálné výsledky.

Implementace a test správného nasazení

Jestliže vás možnost zobrazování kladů a záporů zaujala, doporučujeme prostudovat oficiální Guidelines od Google. V nich najdete konkrétní zadání a pokyny pro implementaci, včetně vzorového kódu, který můžete pro své stránky zkopírovat. Ukázka kódu:

pros and cons structured data example code

Zdroj: Google Search Central Blog

A pro otestování implementace, stejně jako v případě jakýchkoliv jiných strukturovaných dat, využijte nástroje od Google, které vám pomohou ověřit, zda jste v implementaci neudělali chybu a zda vám daná data mohou pomoct k lepšímu zobrazení ve výsledcích vyhledávání.

Sdílejte článek

Související články