Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Polovina hledání na Google končí bez kliknutí. Zničí to SEO?

Rok 2019 je pravděpodobně posledním, ve kterém uživatelé Google po zobrazení výsledků většinou kliknou na nějaký z odkazů. Příští rok to bude půl na půl. A trend neustálého zlepšování, díky kterému Google doručuje nejlepší odpovědi přímo na stránce s výsledky, pokračuje.

Hledání bez klikání

Znáte to sami, jednoduše jsou hledání, při kterých si pro odpověď jdete jenom na stránku s výsledky. Když hledáte „počasí v České Lípě“, „telefon na Honzu Tichého“ nebo chcete vědět, jak vypadají Zemanovi „lumíci“, nemusíte na nic klikat. Výsledek máte hned.

V prosinci 2018 odpovídal Sundar Pichai, CEO Google, na otázky zástupců Kongresu Spojených států. Celý dokument popisuje srozumitelnou řečí (pro netechnicky založené kongresmany) některé aspekty vyhledávání Google. K čemu je Google znalost lokality uživatele a jak to ovlivní výsledky? A ovlivní lokalita i výsledky na dotazy, které na první pohled s lokalitou nesouvisí? Do jaké míry jsou personalizované výsledky, když hledáte v Incognito módu?

Rand Fishkin se ve svém článku „How Much of Google’s Search Traffic is Left for Anyone But Themselves?“ zaměřil na tři otázky kongresmanů týkající se prokliků ze stránky s výsledky vyhledávání.

Tři otázky amerických kongresmanů týkající se prokliků ze stránky s výsledky vyhledávání a odpověď Google.

Tři otázky amerických kongresmanů týkající se prokliků ze stránky s výsledky vyhledávání a odpověď Google.

  • Jaká část hledání skončila zobrazením odpovědí, které uživatele uspokojily?
  • Jaká část hledání vedla na kliknutí na odkaz na webové stránky mimo Google/Alphabet?
  • Jaká část hledání vedla na kliknutí na odkaz na stránky patřící Google/Alphabet?

Odpověď, kterou Sundar Pichai poslal, Randa Fishkina neuspokojila a díky clickstream datům analytické společnosti Jumpshot nakonec poskytl nejen kongresmanům, ale všem svým čtenářům zajímavější odpovědi.

6 % kliknutí z výsledků Google vede na služby Alphabetu

Podle dat společnosti Jumpshot, která shromažďuje data o miliardách hledání ze stovky milionů zařízení po celém světě (bez zařízení s iOS), se v prvním čtvrtletí roku 2019 na americkém Google hledalo takto:

  • 150+ miliard hledání,
  • 49 % hledání skončilo bez kliknutí na kterýkoli z výsledků,
  • 7,2 % hledání vedlo na kliknutí na placený výsledek,
  • 6 % hledání (~12 % kliknutí) přivedlo uživatele na stránky vlastněné Alphabet, mateřskou společností Google,
  • 45 % hledání přivedlo uživatele na stránky mimo Alphabet.
Kam vedou další kroky uživatelů vyhledávání Google? Někteří klikají, jiní ne.

Kam vedou další kroky uživatelů vyhledávání Google? Někteří klikají, jiní ne.

Tenhle koláč obsahuje souhrnná data za hledání v prohlížečích na mobilu i desktopu (Q1 2019, US, bez iOS) a přestože Zero-Click hledání tvoří skoro polovinu, stále zbývá velice slušná porce kliknutí i pro neplacené výsledky. A na jeden klik na placenou reklamu je tu 11,6 dalších kliknutí na neplacené výsledky.

Mezi weby vlastněnými Alphabet patří například služby a weby maps.google.com, images.google.com, news.google.com, youtube.com, nest.com, blogger.com, android.com a desítky dalších. Většina z uvedených získává jen zlomeček kliknutí, ale třeba samotný YouTube bere více jak šest procent veškerých desktopových kliknutí.

Vývoj podílu kliknutí na stránky vlastněné Alphabet za poslední tři roky.

Vývoj podílu kliknutí na stránky vlastněné Alphabet za poslední tři roky.

Vývoj podílu kliknutí na služby Alphabet z výsledků vyhledávání Google. Během posledních tří let si Google posílá zpět na své služby významnou část uživatelů vyhledávání, ale nepotvrzuje se růst tohoto segmentu, jak se někteří snad obávali.

Na druhou stranu dvanáct procent všech kliknutí vedoucí na Alphabet služby je obrovská porce návštěvnosti a nezapomínejme, že vedle toho obsloužil Google polovinu hledání bez kliknutí. Důvodů pro nekliknutí může být řada a jen některé z nich může Google považovat za splnění mise. Někteří uživatelé jsou po zobrazení výsledků nespokojeni a odcházejí, jiní naopak našli, co hledali, další si uvědomí, že když upraví svůj dotaz, získají lepší odpověď.

Velkou neznámou v tomto vzorci jsou hledání, která vedou na kliknutí do nějaké mobilní Google aplikace na mobilu (YouTube, Gmail, Google Maps atd.). Ta nejsou ve studii zachycena, protože Jumpshot pracuje pouze s clickstream daty z prohlížečů. Můžeme předpokládat, že celkový podíl kliknutí vedoucí na Aplhabet služby je větší než dvanáct procent.

Další nezanedbatelnou ale nepodchycenou skupinou hledání jsou ta, která se realizovala přímo v mobilních aplikacích (Google, Google Mapy) nebo hlasových asistentech (Google Home, Alexa, Siri). Data, která by nám umožnila odhadnout návštěvnost, kterou globálně přivádějí, nemáme k dispozici.

Příležitosti k získání kliknutí z organického vyhledávání se zmenšují

Následující graf dokládá trend snižujícího se počtu kliknutí na desktopu i na mobilu. Růžově značená kliknutí z mobilu padají rychleji. Úpravy mobilního SERPu, které se snaží odpovědět na co nejvíce hledání přímo ve výsledcích, znáte sami. Na mobilu je totiž podíl Zero-Click hledání přes 61 % (na desktopu asi 35 %, úhrnně pak zmíněných 49 %).

V roce 2019 odeslal Google asi o dvacet procent organických kliknutí méně, než o tři roky dříve (US, vyhledávání v prohlížečích).

Vývoj počtu kliknutí z výsledků vyhledávání Google (růžově mobil, modře desktop).

Vývoj počtu kliknutí z výsledků vyhledávání Google (růžově mobil, modře desktop).

Poslední SEO specialista ať zhasne

Na konci článku Rand Fishkin přemýšlí o tom, co trend rostoucího podílu Zero-Click hledání přinese jak webům, tak SEO lidem.

„Všechna ta data vyprávějí smutný příběh o klesajícím podílu kliknutí z vyhledávání, ale to je jenom část příběhu a věřím, že existují důvody, proč zachovat naději být optimistou ohledně SEO.“

  • Google stále roste. Vyhledávání v prohlížečích (na mobilu i desktopu) neroste, ale celkovému růstu pomáhá vyhledávání v mobilních aplikacích.
  • Absolutní počet hledání je tak pravděpodobně vyšší než před třemi lety a rozhodně vyšší než před pěti nebo deseti roky.
  • Vyhledávání, která končí bez kliknutí, nemusejí být nutně bezcenná. Jasně, špatně se to měří a schopnost přimět uživatele, který „jen viděl, ale nekliknul“, ke konverzi nebo jiné akci je omezená, přesto můžeme takové uživatele nějak ovlivnit. Můžeme čekat růst poptávky po „On-SERP SEO“. Strategie „Nacpi se, kam můžeš“ povede k optimalizaci webu/brandu/služby pro dokonalou viditelnost na výsledkové stránce Google.
  • Google bude opatrný s nárůstem návštěvnosti, kterou si posílá zpět na svoje služby, vzhledem k vyšetřováním amerického ministerstva spravedlnosti ve věci porušení antimonopolní regulace.
  • Vydavatelé jsou dalšími, kteří drží Google trochu na uzdě o něco víc než v předchozích letech, a odkrývají dalším nekontrolovatelné použití „vykradeného“ obsahu na stránce s výsledky.

„Obavy z toho, kam směřuje vývoj vyhledávání na Google, jsou oprávněné. Google obsluhuje více jak 94 % amerického vyhledávání a přivádí desetkrát více návštěvnosti než druhý v pořadí, Facebook. Google dominuje v příjmech z online reklamy (38 % trhu před Facebookem, který drží 22 %). Google má snad až v nebezpečné míře pod kontrolou živobytí milionů malých podnikatelů, startupů, vydavatelů a tvůrců webů. Skeptický a bdělý pohled na tak mocnou šelmu je rozhodně potřeba.“

Pokračovat ve čtení můžete třeba zajímavou diskusí pod originálním článkem.

SEO se stalo součástí mého života koncem dvacátého století a v Taste Medio působím od konce roku 2016. Na práci mě baví zažívat momenty, kdy dokáži díky svým znalostem a zkušenostem spojit jednotlivé dílčí kroky v dokonalý výsledek, z něhož se raduji já i klient. Těším se z rostoucích grafů a ve volném čase hraju Ingress nebo sním o vlastním baru.

« Zpět na odborné články

Související články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář