V roli projektového manažera v Tastu působím krátce. V onlinu se však pohybuji už pár let a měl jsem tak možnost si osahat nejen reklamní rozhraní Seznamu, Facebooku či Google Ads, ale také nahlédnout pod pokličku nejednoho online projektu. A to včetně e-shopů, což na své současné pozici vnímám jako velkou výhodu.
V onlinu je naprosto stěžejní mít rychlý web a hlavně vidět svůj byznys očima zákazníka. Proto, když mi na stole přistane objednávka, první co udělám, je analýza webu. Rychlá, ale zevrubná. Je to jednodušší, než se zdá. Stačí k tomu pár volně dostupných nástrojů a hlavně selský rozum.
Práce s nástroji šetří čas
Při prvním otevření stránky v Google Chrome prsty instinktivně zmáčknou CTRL+SHIFT+I. Tím otevřu rozhraní s auditem rychlosti načítání webu a zkontroluji, jak stránka šlape na desktopu i na mobilu. Nemusím hned procházet celý web, bohatě stačí kontrola homepage, pár produktových stránek a kontaktů. Ty především na mobilu.
Teď k samotným aplikacím. Nejdůležitější je Web Analytics Solution Provider, zkráceně WASP. Kapesní crawler, který stránku proběhne a ukáže všechny skripty a tagy. Ve stejném rozhraní jako PageSpeed audit. Jen refreshnu a hned vidím rozpad všeho důležitého, co na stránce potřebuji najít. Zjistím, zda má klient GTM, jestli pracuje s remarketingem i zda si měří něco sám.
Další šikovná vychytávka je WEB developer, který zvládne vypnout například Javascript, a tím stránky ukázat v celé jejich nahotě. A mně zase ukázat příležitost, jak poradit klientovi, na co si dát pozor. Jen ho pak nesmím zapomenout zase vypnout.
Třetím pomocníkem je SEO in One Click, přes který ihned zjistím, kde chybí ALTy, kde title, jestli je nastavená canonical URL nebo noindex/nofollow. Ušetřím tak spoustu práce sobě i našemu SEO oddělení.
Posledním nástrojem, který často používám, je Broken Link Checker. Ten zkontroluje web a najde rozbité odkazy, 500, 404, špatná přesměrování i schovky v kódu, které by Google mohl omylem indexovat.
Analýza webu pohledem zákazníka
To byly nástroje. Ale ty samy projekťáka nedělají. Proto si udělám i vlastní uživatelskou kontrolu. Nejprve zadám do vyhledávání brand firmy, čímž zjistím jestli klientovi běží brandová reklama. Stejně pak postupuji i s výběrem služeb a produktů. A to i na Seznamu, který je stále relevantním hráčem na českém trhu. Jako bonus tím získám určitý přehled o konkurenci, PPC, i samotném umístění ve vyhledávání. Za druhou stránku na Google ale už nejdu, tam žijí lvi.
No a nakonec prozkoumám web tak, jak by to udělal sám zákazník ve snaze nakoupit. Chci najít produkt, chci zjistit, jak rychle a jednoduše jde koupit, chci zjistit, jak pohodlně to zvládnu z mobilního telefonu. Důležité je, zda se mi dobře kliká, jak rychle se dostanu tam, kam potřebuji, nebo najdu, co hledám. A jestli to vůbec dává smysl.
Zkušenost totiž velí, že klient se na svůj web dívá jen jedním pohledem. Pohledem odborníka na vlastní služby a produkty. Takoví jeho zákazníci ale většinou nejsou. Jenže právě zákazník je ten, kdo za produkt platí, tudíž on je ten, na koho má web cílit.
Poznámka na závěr: Stránka kontakty je pro mě jednou z nejdůležitějších. A na mobilu obzvlášť. Protože když v dnešní rychlé době nenajdu na telefonu kontakt, tak dost možná ani nic nenakoupím.