V posledních měsících se dostává umělá inteligence a strojové učení čím dál častěji do hledáčku běžné veřejnosti, a to zvláště díky boomu ChatGPT a dalších jazykových modelů. V jiných oborech je ale strojové učení už dávno používané, jen se o něm tolik nemluví. Na této bázi funguje i polský SEO nástroj Senuto, který jsme v našem SEO oddělení Tastu v posledních týdnech pečlivě vyzkoušeli.
Senuto patří mezi SEO tooly typu Ahrefs a SEMrush nebo třeba Collabim a Marketing Miner, když budeme mluvit o českých nástrojích. Zabývá se přitom hlavně klíčovými slovy a prací s nimi. Pomůže tak s tvorbou analýzy klíčových slov i s jejím využitím pro tvorbu obsahu. Právě část Content Suite patří mezi nedávné novinky Senuta, a tak právě na ni jsme se zaměřili během testování tohoto nástroje.
Jaký nástroj, pro zjišťování hledanosti klíčových slov, má nejpřesnější data? A jaký je naopak nejméně přesný? To zjistíte v článku Srovnáno. Jaký nástroj má správná data o hledanosti klíčových slov?.
Co všechno umí Senuto?
Content Suite doplňuje stávající funkcionality Senuta:
- Visibility Analysis – důležitá data o rankovaných klíčových slovech pro vybranou doménu
- Keyword Analysis – vyhledávač klíčových slov i s důležitými daty
- Tracker – data pro dlouhodobě sledovaná klíčová slova
- SERP Analysis – analýza výsledků vyhledávání
- SEO Tools – doplňkové funkce výše zmíněných částí, jako je třeba šikovné groupování klíčových slov, nebo třeba historie SERPu
Content Suite přitom v sobě spojuje tři funkce, pro plné využití jeho schopností:
- Planner – chytré naplánování obsahového plánu ke zpracování na webu
- Writer – pomoc s napsáním textů dle určeného obsahového plánu
- Tracker – sledování pozic u klíčových slov
Planner: Urychlí plánování obsahu
Velkou výhodou nástroje Senuto je jeho uživatelská přívětivost a snadné ovládání, což platí i pro Content Suite. V Content Planneru si opravdu jednoduše vytvoříte obsahový plán, z něhož můžete čerpat pro tvorbu obsahu, třeba v rámci blogových příspěvků.
V Content Planneru stačí zadat vámi zvolenou doménu, cílovou zemi a až 15 klíčových slov relevantních pro váš web. Alternativně můžete doplnit i vaši konkurenci ve vyhledávání, kterou na základě vámi zadaných klíčových slov umí Senuto samo navrhnout. Podobně umí samo navrhnout i další relevantní klíčová slova pro váš obor – můžete si tak snadno vybrat z návrhů.
Jakmile máte hotovo, stačí jen kliknout na Generate draft content plan a počkat, než Senuto obsahový plán vygeneruje. Záleží na tématu a velikosti datasetu, generování obsahového plánu však během testování většinou trvalo jen pár minut.
Mrkněte se na náš vzorový obsahový audit a zjistíte, jak ke tvorbě obsahu přistupujeme u našich klientů.
Následně se vám vygeneruje seznam článků, který si můžete dále upravit – nakolik chcete být blízko původnímu tématu. Pokud vám některé články nejsou po chuti nebo je považujete za nerelevantní, jednoduše je odškrtněte. Výsledný Content Plan tak pracuje jen s tématy, které se vám líbí.
Za mě je však trochu škoda, že Senuto za článek považuje jen nadřazené klíčové slovo k ostatním. Dostanete tak jen sadu klíčových slov, doplněných o relevantní klíčová slova vhodná k použití. Dovedl bych si představit, že pomocí umělé inteligence už Senuto navrhne konkrétní název článku nebo třeba meta title a meta description.
Jednotlivé články, respektive vygenerovaná klíčová slova, si můžete následně rozkliknout a zjistit k nim dodatečná data. Senuto přitom počítá relevanci daného tématu k webu, pro něž plán zpracováváte, stejně jako odhaduje potenciál trafficu. Ona relevance přitom není podle mě zrovna přesná, respektive Senuto mnohdy ukazuje poměrně nízkou relevanci, přestože se tematicky článek na web nepochybně hodí. Líbí se mi však, že Senuto dokáže odhadnout vyhledávací záměr uživatele, tedy zda je dotaz transakční, navigační nebo informační.
Navržená relevantní klíčová slova do článku si můžete opět procházet a sledovat bližší data k nim, včetně hledanosti, pozic webu a dalších informací. V tomto směru se však ukazuje, že Content Planner si neumí moc poradit s obsahem, který už na webu máte. Content Planner tak někdy navrhuje i témata, která už na webu pokrytá máte. Jindy zase upozorní, že na dané klíčové slovo už nějaký článek na webu cílí, a tool navrhne jeho úpravu. Funkci tak můžete použít pro optimalizaci už hotového obsahu, u něhož nástroj může objevit dosud nepokrytá klíčová slova.
Writer: Pomůže s tvorbou obsahu
Pokud jste si vytipovali témata, která byste rádi zpracovali, můžete přejít do sekce Writer. Zde vyplníte váš obsahový plán a zvolené téma, případně pokud ještě Content Planner nemáte, můžete si zvolit vlastní téma. Klíčová slova pro použití navrhne i jazykový model, což může odhalit výrazy se skrytým potenciálem.
Po načtení dat se dostanete do textového editoru doplněného o nápovědu. Ta vám ukazuje, jaká navržená klíčová slova máte v článku zahrnutá, kolikrát se v něm objevují a nakolik článek splňuje content score. Jestli znáte plug-in Yoast SEO z WordPressu, je to něco podobného. Konkrétně Senuto sleduje a hodnotí délku psaného článku, počet mezititulků, vložená média nebo počet zpětných odkazů.
Zajímavostí přitom je, že pomocí ikonky Senuto ukazuje, zda dané klíčové slovo navrhlo Senuto, umělá inteligence Senuta nebo zda jde o výraz pokrytý konkurencí. Klíčová slova jsou doplněná také o možnosti použití, což může pomoci s inspirací při tvorbě článku.
Text si také můžete snadno formátovat – pracovat můžete jak v editoru, tak s html kódem. Nechybí ani možnost prokliku do náhledu SERPu hlavního klíčového slova, což opět může pomoci s inspirací při tvorbě obsahu.
Senuto přitom počítá s tím, že na článku mohou pracovat několikačlenné týmy. Můžete si tak nastavit status článku, v několika krocích od draftu po vydáno.
Tracker: Usnadní sledování výkonu
Jakmile je článek napsaný, schválený a vydaný, nastává čas na poslední funkci Content Suite, a to tzv. Rank Tracker. Klíčová slova z napsaného obsahu můžete jednoduše sledovat, jak se vámi napsanému obsahu daří. Sledovat můžete samozřejmě klíčová slova, která si u vašeho projektu zvolíte, není potřeba se omezovat jen na klíčová slova navržená Content Plannerem.
Senuto: Verdikt
Senuto již dříve ukázalo, že je více než zajímavou alternativou v SEO komunitě známějším a využívanějším nástrojům, jako Ahrefs nebo SEMrush. Nová funkcionalita Content Suite pomůže s tvorbou nového obsahu nebo optimalizací toho stávajícího. Dále tedy rozšiřuje silné vlastnosti tohoto toolu. Líbí se mi uživatelská přívětivost, stejně jako možnost práce na projektu v několika lidech.
Více jsem čekal od Content Planneru, kdy jde vlastně jen o návrh nadřazených klíčových slov, doplněných o související klíčová slova. Navíc nástroj navrhuje i témata, která už máte na webu pokrytá, což je trochu matoucí, byť návrh lze použít pro optimalizaci stávajícího obsahu.
Výhodná je navíc cenová politika. Senuto si můžete pořídit už od 24 eur měsíčně, byť samozřejmě s omezením počtu návrhů článků v Content Planneru. Pro jednotlivce nebo malé týmy to však může stačit. Pro větší týmy nebo agentury je vhodnější cenový plán Premium, za 83 eur měsíčně, v němž dostanete možnost plánu až 450 článků za měsíc, Content Writer až na 120 článků měsíčně a možnost sledování až 1500 klíčových slov.